جدال بی پایان شركت های سنتی با استارت آپ ها؛ به جای سنگ اندازی حمایت كنید

جدال بی پایان شركت های سنتی با استارت آپ ها؛ به جای سنگ اندازی حمایت كنید

جدال بی پایان شركت های سنتی با استارت آپ ها؛ به جای سنگ اندازی حمایت كنید

مدل كودك: قدرت استارت آپ های مطرحی كه این روزها در دنیا فعالیت می نمایند آنقدر زیاد است كه داستان شان به یك كلیشه تكراری اما آموزنده در بیشتر كنفرانس های خلاقیت و نوآوری در سراسر جهان تبدیل گشته است.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، هر جایی مقرر است از یك جرقه خلاقانه صحبت شود، پای اوبر و ایربی ان بی به میان می آید و تحولاتی كه این شركت های استارت آپی در زندگی مردم بوجود آورده اند.
تای هیاس، استاد بازاریابی دانشگاه كورتین استرالیا در گفتگو با سایت «CMO» می گوید: « نمونه استارت آپ های موفقی كه با حضورشان در زندگی مردم تغییرات زیادی را به وجود آورده اند، بسیار زیاد است، ازاین رو این شركت ها همیشه تهدیدی برای سازمان های سنتی به حساب می آیند.»
این در حالی است كه هیچ كدام از شركت های استرات آپی با هدف حذف سیستم های سنتی وارد بازار كار نشده اند و فقط به علت ایده های تازه توانسته اند جای خودشان را در زندگی مردم باز كنند. اما آیا استارت آپ ها تاثیری بر روند فعالیت شركت های سنتی دارند یا شیوه های قبلی همچنان در رقابت با تازه ها به حیات امن خود ادامه می دهند؟
چالش نسل های قدیمی تر با تازه ها
یكی از بزرگ ترین مشكلاتی كه استارت آپ ها در قدم اول با آن مواجه می شوند، تعامل با نسل قدیمی تری است كه نسبت به تغییر زاویه دارند. هر چند نمی توان این مورد را در قالب یك قاعده كلی به همه تعمیم داد اما تجربه نشان داده است كه معمولا زنان و مردان میانسال احساس وابستگی عجیبی نسبت به داشته های فعلی شان دارند و از تجربه تازه ها می ترسند. این موضوعی است كه معمولا استارت آپ های موفق بعنوان یك كیس استادی با آن برخورد می كنند و با پرسش درباره ترس های احتمالی تلاش می كنند نحوه عرضه محصول یا خدمات شان را طوری هماهنگ كنند كه برای نسل قدیمی هم قابل استفاده باشد. پایبندی به شیوه كاربرمحور دقیقا همان چیزی است كه نمونه بارز آن را در استارت آپ های تازه ای مانند سرویس های درخواست اینترنتی خودرو در ایران به وضوح شاهدیم.
امروزه اسنپ بعنوان پرطرفدارترین سامانه هوشمند حمل و نقل كشور، مسافران زیادی دارد كه خیلی از آن ها میهمان های نسل قدیم هستند. سهولت كار با اپلیكیشن این سیستم درخواست اینترنتی خودرو، هزینه مقرون به صرفه و همینطور فاصله زمانی بسیار كوتاه ارسال درخواست خودرو تا پذیرش راننده و حضور در آدرس مورد نظر سبب شده كه علاقه مندان زیادی جذب این سیستم نوین شوند و دست از حمل ونقل های پردردسر سنتی بردارند.
حیات شرطی
آزمون و خطا! این بزرگ ترین خطری است كه استارت آپ های تازه را نشانه می گیرد اما سیستم های سنتی از آن در امان هستند. با عنایت به این كه استارت آپ ها روال تازه ای را تجربه می كنند كه پیش از این امتحانش را پس نداده، هر قدمی حكم آزمونی را دارد كه امكان دارد درست از آب در بیاید یا با مشكل مواجه شوند. با این حساب قاعدتا موفقیت شركت های استارت آپی باید در گرو شرط و شروط هایی باشد و ازاین رو سازمان های سنتی فكر تولید اختلال به سرشان نزند و خیال شان راحت باشد. این در شرایطی است كه اغلب شركت های سنتی به علت عدم توانایی در تولید رقابت سالم با استارت آپ ها همواره تلاش می كنند چوب لای چرخ آن ها كنند.
جودی سانگستر، مدیر اجرایی شركت ADMA می گوید: « مبحث مهم استارت آپ ها فرهنگ تجاری است كه این روزها در حال رشد است و سازمان های سنتی خیلی با آن خوب نیستند چون كه آن ها روش های خودشان را دارند كه سال هاست طبق همان پیش رفته اند و نسبت به تغییر در ابعاد بزرگ به شدت زاویه دارند.»
یكی از نمونه های مشخص استارت آپ های پُر سر و صدایی كه سازمان های سنتی هنوزد با روال كار آن كنار نیامده اند، همین اسنپ است؛ سامانه هوشمندی كه بر خلاف میل سازمان های سنتی با وجود عمر كوتاهش روال رو به رشد قابل قبولی داشته و توانسته تغییرات بنیادی در زندگی مردم تولید كند. امروزه سرویس های فعال درخواست اینترنتی خودرو بزرگ ترین رقبای سازمان های سنتی حمل و نقل به شمار می روند و آن ها هم به جای كوشش برای بهتر كردن روش های كهنه خود، تلاش در قطع حیات این استارت آپ های حمل و نقلی دارند.
بر اساس گزارش های مستمری كه از اسنپ می رسد، این سامانه هوشمند حمل و نقل برای شروع به كار در هر شهر جدید با مشكلات عدیده ای مواجه می باشد كه تمامی هم ندارد. از همان روز اول كه این شركت درخواست اینترنتی خودرو كارش را در تهران آغاز كرد، اتحادیه اتومبیل كرایه و تاكسی رانی دردسرهای زیادی سر راه آن ها قرار داد. از پلمپ كردن دفاتر آن ها در شهرهای مختلف تا برخوردهای فیزیكی با كارمندان و بازاریابان همه و همه از مواردی است كه مدام درباره اسنپ رسانه ای می گردد.
این در حالی است كه دنیا رو به جلو حركت می كند و دیر یا زود پای خیلی روش های سنتی از زندگی مردم بریده می گردد. درست مثل تلفن های شماره گیری كه امروز یادگاری روزگاری كهنه هستند و جای خودشان را به بی سیم ها و گوشیهای همراه داده اند. به اعتقاد سانگستر، شركت های استارت آپی الگوهای فعالی هستند كه شركت های سنتی به جای سنگ اندازی می توانند از آن ها استفاده كنند و با رقابت سالم خودشان را بالا بكشند.
سانگستر می گوید: « شركت های سنتی می توانند با خیال راحت به حیات خود ادامه دهند به شرط آن كه به جای رقابت بی اساس با استارت آپ ها، تلاش كنند از آن ها یاد بگیرند تا در گذر زمان از موج در حال حركت به سمت جلو جا نمانند و به ورطه فراموشی سپرده نشوند.»

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~