اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در مسكن كوچك و متوسط

اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در مسكن كوچك و متوسط

اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در مسكن كوچك و متوسط

به گزارش مدل كودك یك كارشناس اقتصادی اظهار داشت: در شرایط ویژه امروز مالیات بر عایدی سرمایه باید فقط در بخش مسكن كوچك و متوسط اعمال شود.

مجید شاكری در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسكن، تصریح كرد: ضمن اینكه دریافت این نوع مالیات ایده بسیار خوبی است ولی در شرایط خاص امروز اگر به دنبال اعمال مالیات بر عایدی سرمایه هستیم لازم است ملاحظات جدی در نظر داشته باشیم. این كارشناس اقتصادی اضافه كرد: در طول چند دهه گذشته هر بار به دلایل واضحِ منافع فردی افراد، مالیات بر عایدی سرمایه در كشور ما مورد بی توجهی دولت ها و مجالس قرار گرفت و امروز از شرایط اضطرار استفاده كردن برای استقرار زیرساخت این نوع مالیات، خوب است اما برای اعمال این مالیات باید با در نظر گرفتن تمام شرایط اقدام نمود. وی افزود: در وضعیتی كنونی ما كه درگیر حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی هستیم و سرعت گردش بسیار سریع در حال جریان است و امكان دارد تورم بدی را داشته باشیم، اما در مقابل، می توان تورم خوب هم داشت. شاكری خاطرنشان كرد: یعنی اگر افزایش گردش سرعت پول در بازار لوكس و تجاری رخ دهد و منجر به تورم در این بازار شود به دلایل متعددی خبر خوبی به حساب می آید. وی ادامه داد: این مشكل كه در مسكن كوچك و متوسط وجود دارد كمبود عرضه جدی است یكی از علل مهم این امر این است كه با عنایت به اینكه در ایران اساسا تامین مالی ساخت و ساز از جیب خود سازنده است، در دوره ای (سال ۹۰_۹۱) كه تقاضای مسكن سرمایه ای بسیار بالا رفت بخش مهم سازنده ها به سمت ساخت مسكن سرمایه ای رفتند و بعدتر سیاست های دولت منجر به ایجاد ركود بسیار ویژه در این بخش شد، عملا دست این سازندگان زیر ساطور مسكن سرمایه ای كه قابلیت نقدشوندگی ندارد، گیر كرد و نتوانستند سرمایه بزرگی را به بخش مسكن كوچك و متوسط بیاورند.

این كارشناس اقتصادی خاطرنشان كرد: اگر اجازه دهیم حمله سفته بازانه به مستقلات سرمایه ای صورت گیرد دست سازنده را از زیر ساطور خارج كردیم و امكان تامین مالی ساخت مسكن كوچك و متوسط را فراهم كردیم. ایشان در ادامه تصریح كرد: بر خلاف تصور این مساله كه بانكها در شرایط تورمی موجود وضع خوبی پیدا خواهند كرد لزوما امیدواركننده نیست اما باز در طرف فلش های مثبت، یكی از موارد مهم مستقلات بانك ها است كه عموما لوكس و تجاری هستند. وی ادامه داد: چونكه عموما هرآنچه كه مسكن نقدشونده مصرفی وجود داشت را پیشتر فروختند و اگر به این مسكن های لوكس حمله سفته بازانه شود و باعث شود بانكها به قیمت دفاترشان بفروشند، كمك می گردد. شاكری اظهار داشت: بر خلاف تصور عامه، سهم مستقلات از دارایی بانكها و وثایق تسهیلاتی كه بانكها پرداخت كردند آنچنان بالا نیست و نباید به آن امید بست اما به هر حال راه نفسی است و اگر این راه نفس را به وسیله مالیات بر عایدی سرمایه ببنیدیم و كاری نماییم كه درخواست سفته بازانه آرام گیرد و یا به سمت مسكن لوكس نرود جای نگرانی دارد. این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: به نظر من لازم است ضمن اینكه ذات زیرساخت مالیات بر عایدی سرمایه تولید می شود، اعمال آن بیشتر برای مسكن كوچك و متوسط كه مشكل عرضه داریم و تقاضای سفته بازانه در این بخش به نفع ما نیست، صورت گیرد. شاكری اضافه كرد: بعنوان مثال برای ۲ یا ۳ سال، درصد مالیات برای مستقلات سرمایه ای (لوكس و تجاری) كمتر باشد و یا اصلا اعمال نشود تا نه تنها مانع سفته بازی نشویم بلكه این سفته بازی را تشویق نماییم. وی اظهار داشت: باآنكه این پیشنهاد كمابیش با نوع نگاه افرادی كه دل بسته مالیات بر عایدی سرمایه هستند، در تضاد است اما باید شرایط ویژه امروز را هم در نظر بگیریم.

 

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~