وزیر فرهنگ در مجلس: تلاش وزارت فرهنگ جهت استفاده جدی تر از روحانیون

وزیر فرهنگ در مجلس: تلاش وزارت فرهنگ جهت استفاده جدی تر از روحانیون

وزیر فرهنگ در مجلس: تلاش وزارت فرهنگ جهت استفاده جدی تر از روحانیون

مدل كودك: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح نحوه هزینه كرد نهاد كتابخانه های عمومی كشور درباره ی روند عزل و نصب ها در حوزه های كلیدی این وزارتخانه اظهار داشت: تلاش ما آن است كه در این وزارتخانه از افراد نواندیش و مستقل روحانیت بهره برده كه این مورد را می توان به خوبی مشاهده كرد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به دو سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر پاسخ داد در خصوص این كه علت عزل غیركارشناسی مدیران روحانی كه در حوزه های كلیدی وزارت فرهنگ بوده است و جایگزینی نیروهای بی تجربه چیست؟ نحوه هزینه كرد نهاد كتابخانه های عمومی كشور از سال ۱۳۹۵ تابحال چگونه بوده است؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مربوط به دلیل عزل غیركارشناسی مدیران روحانی در حوزه های كلیدی وزارتخانه اظهار داشت: جابه جایی مدیران امر طبیعی است، اما این اقدام با عنایت به صلاحیت ها و بدون توجه به بحث های گروهی و قشری انجام شده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزیز روحانی در كانون مساجد بود كه اكنون در جای دیگری مشاور وزیر شده و روحانی دیگر با سابقه جایگزین ایشان شده است. در معاونت قرآنی شخصیت دانشمندی حضور دارد. سه مدیركل روحانی داریم و در سمت های دیگر از روحانیون استفاده شده است.
صالحی در ادامه به عرضه ی گزارشی از عملكرد این وزارتخانه پرداخت و توضیح داد: در یك سال قبل در حوزه فضاها و زیرساخت ها ۱۲ فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی و ۹۰ كتابخانه و ۱۰۰ سالن سینمایی تولید شده بیش از ۱۴۰۰ كتابخانه نوسازی و تعدادی از موزه ها و تالارهای اصلی تعمیر و تجهیز شده است. بیمه هنرمندان هم از ۱۹ هزار بیمه به ۳۰ هزار بیمه رسیده است.

وی با بیان این كه در سال ۱۳۹۶ فروش سینما ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است، اظهار نمود: در سال قبل حدود ۴۵۰۰ فیلم ساخته شد. در چهار ماه اول امسال حدود ۱۰۶ میلیارد تومان فروش سینما بوده است در سال ۱۳۹۶، ۵۶۲ جایزه بین المللی و منطقه ای در حوزه سینما كسب شده، در حوزه هنرهای تجسمی ۳۰ جشنواره با اقتصاد ۷۰ میلیارد گردش برگزار شده است. در حوزه موسیقی هم در سال قبل حدود ۸۰۰۰ اجرا به اضافه جشنواره های مختلف فجر و موسیقی در این حوزه داشته ایم.
به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرهای نمایشی در سال قبل ۶۹۰۰ تئاتر اجرا داشتیم كه حدود ۵.۵ میلیون مخاطب داشته است. در حوزه مد و لباس ۱۱ هزار و ۲۶۵ طرح ثبت شده و جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف هم داشته ایم. در حوزه قرآن و عترت جشنواره هایی تشكیل شده در ۱۷ رشته نمایشگاه قرآنی در ۱۶۰ شهرستان داشته ایم. در بیش از ۴۰۰ شهر مسابقات مفاهیم و حفظ برگزار شده است.
صالحی در جمع بندی این سوال، اظهار داشت: حتما این نگاه را داریم كه عناصر فهیم نواندیش مستقل روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور فعال تر و جدی تر داشته باشند. در حوزه خدمات كاری و محصولات عرضه شده در سال ۱۳۹۶ و در شش ماه سال ۱۳۹۷ نشان دادیم كه چنین امری را مدنظر داریم و پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های كیفی و رویكردهای عمومی داشتیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مربوط به نحوه هزینه كرد نهاد كتابخانه های عمومی كشور از سال ۱۳۹۵، اظهار داشت: طبق ماده ۵ قانون تاسیس نهاد كتابخانه ها منابع مالی كتابخانه ها از چهار چیز یعنی كمك های دولتی، درآمدهای حاصله از نیم درصد واریزی شهرداری ها، هدایا و كمك های مردمی و درآمدهای اختصاصی فراتر نمی رود.
وی ادامه داد: حدود ۳۴۰۰ كتابخانه در كل كشور با ۶ میلیون رجوع كننده داریم. در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه كتابخانه ها بوده كه از این میزان حدود ۳۱۰ میلیارد هزینه حقوق، دستمزد و هزینه هایی همچون نگهداری، خرید كتاب و نشریات شده است.
صالحی خاطرنشان كرد: مجلس در سال ۱۳۹۶، ۱۴۷ میلیارد برای نهاد كتابخانه تصویب كرد و از این میزان سازمان برنامه و بودجه ۱۱۱ میلیارد اختصاص داد، یعنی حدود یك چهارم منابع مالی مورد نیاز كتابخانه ها، كمك های دولتی بوده و مابقی از محل های دیگر تامین می گردد.

وی افزود: طبق ماده ۶ قانون تاسیس نهاد كتابخانه های عمومی كشور شهرداری ها نیم درصد از درآمدهایشان را باید به كتابخانه ها بدهند. اگر شهرداری این كار را انجام دهد این درآمد مستقیم به كتابخانه آن شهر واریز شده و در جای دیگری هزینه نمی گردد، اما شهرداری ها به علل مختلف این كار را انجام نمی دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح دادك در تبصره ماده ۶ تحت عنوان ماده ۱۶۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی در صورت امتناع هر یك از شهرداری ها از پرداخت نیم درصد وزارت اقتصاد مكلف است موارد مطروحه را از سرجمع اعتبارات شهرداری ها كسر كرده و نسبت به پرداخت آن در وجه كتابخانه های عمومی همان شهر اقدام نماید. طبعا مسیر پرداخت بدهی ها از این طریق طی می گردد. این روند از سال ۱۳۹۴ آغاز شد كه برپایه آن هرچه از استان ها دریافت می شد به همان میزان طبق شماره حساب مشخصی به همان استان واریز می شد.

صالحی خاطرنشان كرد: در سال ۱۳۹۴ با ارسال مستقیم خود وزارت اقتصاد به هر استان دریافتی های كتابخانه ها صورت گرفت. به علت مشكلات نظارتی از سال ۱۳۹۵ به بعد وزارت اقتصاد این مسیر را تغییر داد، یعنی واریزها به یك حساب در نهاد كتابخانه های مركزی انجام می شد و از آنجا به كتابخانه های استان ها واریز می شد. هیات امنای نهاد كتابخانه ها برپایه قانون باید درباره ی منابع مالی و عملكردهایشان گزارش عرضه كنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر برپایه ماده ۱۶ قانون نهاد كتابخانه ها ما موظف به كمك به مناطق محروم و شهرهای با درآمد كم از منابع عمومی هستیم. كمتر از ۲۰۰ شهر شامل این مورد می گردد. به هرحال برپایه اسناد و مدارك موجود نظام خزانه داری كشور ما را ملزم كرده كه درآمدهای كتابخانه ها به همان استان ها برگردد. از سال ۱۳۹۴ به بعد بحث ماده ۱۶ عنوان شد تا بازگشت به صورت مستقیم به حساب های استانی شود. این طور نیست كه منابع استانی در تهران و یا استان های دیگر هزینه شود.

وی در بخش دوم صحبت هایش با تاكید بر اینكه دغدغه نمایندگان را به خوبی درك می كند، خاطرنشان كرد: كمك های دولتی به شهرهای كمتر برخوردار یا محروم بیشتر می شود، اما از حساب شهرداری ها جابه جا نمی گردد، یعنی كمك های دولتی به كلانشهرها كمتر و به شهرها و استان های كمتر برخوردار بیشتر داده می شود. مثلا در استان بوشهر از كل میزان دریافتی از خزانه در سه سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مجموعا ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی بابت ماده مربوط به پرداخت شهرداری ها بوده كه در این سه سال نهاد كتابخانه ها ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون هزینه كرده است، یعنی بخش عمده ای از هزینه از منابع دولتی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها اظهار داشت: برپایه مستندات و مدارك منابع استانی شهرداری ها برای كتابخانه ها به استان های دیگر نمی رود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~