یك موزه دار ایرانی سفیر صلح ایكوم جهانی شد

یك موزه دار ایرانی سفیر صلح ایكوم جهانی شد

یك موزه دار ایرانی سفیر صلح ایكوم جهانی شد

مدل كودك: مدیر و بنیانگذار اولین موزه بین المللی سیار كودك و كارشناس ارشد مدیریت جهانگردی در چهل و یكمین اجلاس ایكوفوم توسط رییس ایكوم ایران و فرانسوا مرس، رییس ایكوفوم بین المللی بعنوان سفیر صلح ارائه شد تا فرهنگ صلح در جهان را ترویج دهد.
سوسن نیك ذات، مدیر موزه سیار كودكی در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه موزه سیار كودكی موزه ای بشردوستانه و اقدامات آن آموزشی و تعاملی است، اظهار داشت: این موزه بعنوان “سفیر صلح” ماموریت دارد با سفر، برای ترویج فرهنگ صلح تلاش كند ازاین رو «توسعه صلح در جهان»، «معرفی میراث فرهنگی ملل به یكدیگر»، «آشنا كردن آحاد جامعه نسبت به حقوق دیگران»، «ترویج فرهنگ توسعه پایدار» و «ترویج فرهنگ گردشگری برای رسیدن به صلح پایدار» را در دستور كار خود قرار داده است.

این عضو هیات موسس و مدیر عامل موسسه بین المللی فرهنگ سازان كودكان پارس، فعالیت های نمایشی، نمایشگاهی، جشنواره های شادی و برگزاری كارگاه های هنر، بازی، ادبیات، نمایش خلاق و تاریخ را از شیوه های اجرا توسط اعضای این موزه دانست.

او همینطور “عروسك های قاشقی” ثبت شده توسط موزه سیار كودك در لیست میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری كشور، عروسك های دست ساز زنان روستایی بانام “میراث ماندگار مادران”، آثار هنری كودكان شامل عروسك های دست ساز، نقاشی، كلاژ، ماسك ها و كلكسیون های جمع آوری شده توسط كودكان باعنوان “كلكسیونرهای كوچك مجموعه های بزرگ” را از عناصر قابل استفاده در این مسیر معرفی نمود.

وی یكی دیگر از اقدامات موزه را “تشكیل شبكه حقیقی همسفران صلح وفرهنگ ملی” دانست و افزود: این كار با هدف جایگزین كردن رفاقت به جای رقابت انجام می گردد.

نیك ذات با تاكید بر این كه علاقمندان درحمایت از موزه ی كودك و صلح با اهدای آثار هنری، صنایع دستی و عروسك ها به این شبكه می پیوندند، اضافه كرد: موزه سیار با شناسنامه دار كردن آثار و صاحبان اثر در چمدان هایی باعنوان “مینی موزه” و مجموعه های شخصی همسفران صلح و فرهنگ ملل در سفرهای خود داوطلبانه به معرفی آن ها می پردازند.

او توضیح داد: موزه «سیار كودكی» تابحال در سفرهای خود در سطح بین الملل به چهار قاره ی جهان یعنی “آلمان”، “مادرید”، “مالزی” و “سوریه” در اوایل جنگ با هدف تاب آوركردن كودكان رفته است، همینطور در كشورهای آفریقایی به “نیجریه”، “غنا”، “گینه كوناكری”، “ساحل عاج” و “نیجریه” برای آموزش حقوق كودك و صلح سفر كرده اند و در سفر به “افغانستان” هم آموزش مربیان را در دستور كار خود داشته اند.

رئیس موزه سیار كودك با تاكید بر این كه همه كودكان بدون هیچگونه تبعیض، مربیان و آموزگاران و اولیای آن ها مخاطبان این موزه هستند، به بیان چند پروژه نوآورانه در موزه پرداخت و اظهار داشت: “راه اندازی اولین قطارموزه صلح بمناسبت روز جهانی صلح در راه ریلی كشور” با مشاركت شركت راه آهن مشهد، “راه اندازی اولین كشتی موزه صلح در نوروز روی آب های خلیج فارس” باهمكاری اداره بنادر و كشتیرانی كشور و فرمانداری ونمایندگی وزارت خارجه بوشهر، “آموزش روی عرشه”، “راه ندازی اولین هواپیما موزه صلح درمسیر ایران گرجستان”با مشاركت وحمایت شركت هواپیمایی كیش ایر و سفارت كشورمان درتفلیس به مناسبت روز جهانی صلح و روز جهانی گردشگری صلح و “حركت اولین كالسكه موزه صلح” در روزجهانی وهفته ملی كودك درمشهد وسرزدن به چندین مهد، مدرسه و مراكز اموزشی وپرورشگاه كودكان از این اقدامات نوآورانه هستند.

او با تاكید بر سطح بین المللی حوزه فعالیت این موزه، اضافه كرد: موزه سیار چند سال است كه به عضویت شورای بین المللی موزه ها درآمده و در جهت اهداف ایكوم به سمت مخاطبان خود در روستاها، مناطق دوردست حاشیه شهر، بیمارستان ها، مناطق محروم و كشورهای درحال جنگ پرورشگاه ها، مراكز معلولین و سالمندان رفته و برای همكاری باموزه ها به شهرها وكشورها سفر وبرای نزدیكی ادیان و فرهنگ ها تلاش می كنند.

نیك ذات از همه دوستداران صلح وفرهنگ تقاضا كرد تا برای سرعت بخشیدن به فعالیت های بشردوستانه و داوطلبانه موزه سیار، درمسیر ترویج فرهنگ صلح، این موزه را از حمایتهای خود بهره مند كنند تا بستر گسترده تری برای كودكان بیشتری فراهم گردد.

وی اضافه كرد: از این به بعد مسئولیتِ سنگین تری بر عهده داریم، ازاین رو باید گام های سریع تری در این زمینه برداریم.

نیك ذات همینطور با اشاره به اجلاس ایكوفوم با عنوان «موزه و تقدس»، افزود: عروسك ها درموزه برای مان حكم مقدسی دارند چون پیام و قصص كتب آسمانی و فرامین پیامبران الهی كه صلح و دوستی است را دربین كودكان و جوامع ترویج می دهیم.

موزه سیار كودك كه عضو شورای بین المللی موزه ها ایكومو نماینده رسمی بنیاد صلح وهمكاری مادرید اسپانیا است تابحال به كسب مقام موزه برتر از جانب هیات داوران وایكوم ایران در دو سال و برنده مسابقات صلح وهمكاری درمادرید اسپانیا به مدت ۱۴ سال متوالی بوده و تقدیرنامه های متعددی از جانب بخشهای دولتی وخصوصی در سه حوزه میراث، صلح و كودك كسب كرده است.

اكنون هم بخشی از آثار موزه سیار كودك (عروسك های قاشقی) در موزه “ارداك مانوكیان” موزه ارامنه در مكان “كلیسای حضرت مریم” برای بازدید مهمانان داخلی و خارجی سمپوزیوم ایكوفوم قرار گرفته است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~