در گفتگو با مهر عنوان شد؛ زائران اربعین نگران دریافت ارز مسافری، بانك مركزی تدبیر كند

در گفتگو با مهر عنوان شد؛ زائران اربعین نگران دریافت ارز مسافری، بانك مركزی تدبیر كند

در گفتگو با مهر عنوان شد؛ زائران اربعین نگران دریافت ارز مسافری، بانك مركزی تدبیر كند

مدل كودك: گرچه بانك مركزی اعلام نموده به ازای هر زائر اربعین صدهزار دینار با نرخ ۹۶ ریال را خارج از مرزها و درشعب منتخب توزیع خواهد نمود امامسافران نگران بوروكراسی و صفوف طولانی دریافت ارزدر عراق هستند.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، بانك مركزی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام نمود كه برای هر زائر اربعین ۱۰۰ هزار دینار با نرخ ۹۶ ریال اختصاص خواهد داد تا دغدغه زائران برای تأمین ارز به حداقل برسد؛ به خصوص اینكه اكنون هر دینار عراق در بازار آزاد و البته صرافی های مجاز، نرخی بین ۱۲ تا ۱۳ تومان دارد و اختصاص نرخی متعادل تر می تواند برای زائران تسهیلات بیشتری را فراهم آورد.
بر این اساس بانك مركزی اعلام نموده كه زائران می توانند با استفاده از بانك ملی، مبلغ یكصد هزار دینار را با نرخ ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری نموده و اسكناس دینار را در نقاط مشخص شده شهرهای نجف، كاظمین و كربلا تحویل بگیرند. البته سه مرز مهران، چذابه و شلمچه هم در داخل كشور عراق تعیین شده كه زائران اربعین بتوانند در آنجا اسكناس خریداری شده خویش را تحویل بگیرند.
نكته حائز اهمیت آن است كه بانك مركزی با این اقدام تلاش دارد تا بخشی از نگرانی های خود در خصوص استفاده ارز صرفاً برای هدف تعیین شده را از بین ببرد؛ یعنی افرادی كه از ارز مسافرتی اربعین استفاده می نمایند صرفاً آنرا برای همان مقصد تعیین شده استفاده نمایند. بنابراین ارز خریداری شده پس از خروج هر زائر از ایران اختصاص می یابد اما نكته اینجاست كه زائران اربعین دغدغه هایی نسبت به شرایط و زمان تحویل ارز دارند كه این دغدغه ها تاحدود زیادی هم منطقی است.
یكی از زائران سفر اربعین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدام بانك مركزی برای تأمین ارز مسافران زیارت امام حسین (ع) شایسته بوده و بخشی از دغدغه مسافران را برای تأمین ارز پوشش می دهد. اما نكته آنجاست كه سفر اربعین مدت زمان بسیاری كوتاه و یك سفر فشرده است. ازاین رو چنانچه فردی قرار باشد در راه مشخص شده راهپیمایی، از كاروان خارج شده و برای تأمین ارز اقدام نماید امكان دارد دچار مشكل شود.
وی اضافه كرد: بهتر این بود كه بانك مركزی در داخل كشور زمینه را برای اختصاص این ارز فراهم می كرد تا زائران از این بابت دچار سختی نشوند.
یكی دیگر از زائران اربعین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه نگرانی بانك مركزی در مورد مصرف دینار عراق اختصاص یافته صرفا برای سفر اربعین، كاملاً موجه است اما باید توجه داشت كه مكانیزم فعلی دریافت ارز بطور قطع زوار را با مشكل مواجه خواهد نمود و بهتر بود بانك مركزی مكانیزم بهتری را برای آن تعیین و اعلام می كرد.
وی اضافه كرد: در شرایط كنونی به نظر می آید خیلی از زوار از دریافت ارز مسافری منصرف شوند چون كه این سفر بسیار فشرده است و در مسیرهای مشخص شده از جانب بانك مركزی، امكان معطلی و دور شدن از كاروان های اعزامی وجود ندارد.
او افزود: به نظر می آید كه بانك مركزی می خواهد میزان تقاضا برای دینار عراق را به حداقل برساند كه چنین مكانیزمی را تعریف كرده است در غیر این صورت باید شرایط سهل تری را اعمال می كرد.
تامین و تحویل اسكناس دینار برای دو میلیون زائر در عرض ۱۰ روز؟
یكی دیگر از زوار اربعین در گفتگو با خبرنگار مهر به این نكته اشاره نمود كه برپایه برآوردها بالغ بر دو میلیون زائر ایرانی امسال جهت شركت در مراسم معنوی اربعین وارد عراق خواهند شد. سوال این است كه چگونه بانك مركزی می خواهد ظرف مدت زمان كوتاهی ارز مورد نیاز تمامی این زوار را به صورت اسكناس در خاك عراق تحویل دهد؟
وی اظهار داشت: تعداد شعب بانك ملی پیش بینی شده در مرزها و تعداد شعب واقع در نجف و كربلا چگونه می توانند در مدت ۱۰ روز به دو میلیون زائر اسكناس تحویل بدهند؟ حتی اگر زائران از كاروان جدا شده و برای دریافت ارز به شعب رجوع كنند، بطور قطع ازدحام و صف های طویلی مقابل شعب بانك ملی تولید خواهد شد و شعب توان پاسخگویی به تمام زائران متقاضی را نخواهند داشت.
وی اضافه كرد: این مورد مشكل آفرین شده و می گردد تدابیری داشت كه به جای آنكه زوار به خارج از مرزها برای دریافت ارز هدایت شوند، نمایندگی های سیار و یا شعبی وجود داشته باشد كه با سرعت عمل بالا در كوتاه ترین زمان ممكن ارز مورد نیاز مردم را اختصاص دهند. اما شعب تعیین شده از جانب بانك مركزی در خارج از مرزها، اندك و محدود باشد و در غیر این صورت بانك مركزی باید اطلاع رسانی های لازم در این زمینه را صورت دهد.
به گزارش مدل كودك به نقل از مهر این امیدواری وجود دارد كه ظرف روزهای آینده و با نزدیك شدن به مراسم اربعین، دولت تمامی تلاش خویش را برای دسترسی سهل و آسان زوار اربعین به ارز مسافری فراهم نماید.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~