در گفتگو با مهر مطرح شد؛ اخطار به انبوه سازان منطقه۳تهران، احتمال تخریب ساختمان به خاطرگسل

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ اخطار به انبوه سازان منطقه۳تهران، احتمال تخریب ساختمان به خاطرگسل

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ اخطار به انبوه سازان منطقه۳تهران، احتمال تخریب ساختمان به خاطرگسل

مدل كودك: رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و ساختمان به متقاضیان ساخت و ساز در منطقه ۳ پایتخت به خاطر وجود گسل با لرزه زایی پایین در منطقه ورزشگاه انقلاب تهران اخطار داد.

علی بیت اللهی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود گسل كوچكی در شمال شرقی تهران (منطقه ۳ حوالی سئول و ولنجك) تصریح كرد: این گسل كه به واسطه قرار گرفتن بخش عمده ای از آن در مجموعه ورزشی انقلاب واقع در منطقه ۳ تهران به نام گسل انقلاب نامیده شده، در جهت جنوب غرب ـ شمال شرق گستردگی دارد و دارای طولی در حدود ۱.۵ كیلومتر است.
وی با اشاره به اینكه گسل ورزشگاه انقلاب در گروه گسل های فرعی شهر تهران قرار می گیرد، افزود: این گسل مرز ناهمواری های بین منطقه ۳ و ۲ تهران در راه عبوری بزرگراه چمران بوده و سمت شرقی آن، نقطه شروع این گسل كوچك در منطقه ۳ است.
به گفته بیت اللهی، گسل انقلاب از شرق باغ ونك در نقطه جنوب غربی خود شروع و بعد از عبور از مجاورت محل تلاقی بزرگراه نیایش و خیابان سئول وارد محوطه مجموعه ورزشی انقلاب می گردد. امتداد این گسل تا شمال محدوده مجموعه انقلاب ادامه یافته و در آنجا به نقطه انتهایی شمال شرقی خود می رسد.
رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی خاطرنشان كرد: این گسل ها، جزء گسل های كوچك و فرعی و با توان لرزه زایی پائین هستند. اما نكته ای كه عموم مهندسان در طراحی ساختمان و پی باید به آن دقت كنند، رفتار نامتقارن پِی ساختمان در دو سوی گسل های كوچك است كه اهمیت بالایی دارد. نمونه بارز چنین رفتاری در مورد گسل «ونك پارك» به آشكارا قابل اثبات است.
وی خاطرنشان كرد: در بررسی های میدانی «خرده گسل» های شهری تهران، سكانس های آبرُفتی جوان، گاه تا دو متر در طرفین گسل جابه جایی نشان داده است كه در این حالت ها لایه آبرُفتی «دانه متوسط» و حتی «درشت دانه» در مقابل لایه رُسی ریزدانه قرار گرفته است. در چنین حالتی مسلما از دیدگاه ژئوتكنیكی ناهمگنی در ظرفیت باربری و سایر خصیصه های الاستیكی و ژئوتكنیكی پِی سازه وجود خواهد داشت كه لزوم دارد مورد توجه قرار گیرد.
این پژوهشگر زلزله شناسی اخطار داد: باآنكه گسل انقلاب گسل كوچكی است و نمی تواند زلزله بزرگی تولید كند و درنتیجه خطر لرزه ای ندارد، اما در ساخت و سازها بسیار مهم می باشد كه به وجود این گسل دقت شود؛ چراكه وجود گسل در پِی ساختمان باعث رفتار متفاوت پِی در طرفین گسل شده و امكان دارد ساختمان را ناپایدار و دچار شكست كند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~