گزارش مدل كودك به نقل از مهر؛ كاهش فاصله دلار نیمایی با آزاد، زمزمه های تك رقمی شدن نرخ دلار

گزارش مدل كودك به نقل از مهر؛ كاهش فاصله دلار نیمایی با آزاد، زمزمه های تك رقمی شدن نرخ دلار

گزارش مدل كودك به نقل از مهر؛ كاهش فاصله دلار نیمایی با آزاد، زمزمه های تك رقمی شدن نرخ دلار

مدل كودك: نرخ دلار در بازار آزاد روبه كاهش است و كاهش دخالت های سیاستگذار ارزی در سامانه نیما هم سبب كاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد شده است؛ حال زمزمه تك رقمی شدن نرخ دلار هم شنیده می گردد.
به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، روند روزهای گذشته بازار آزاد ارز و البته نرخ های ثبت شده در سامانه نیما حكایت از كاهش فاصله دلار نیمایی با بازار آزاد دارد. به خصوص اینكه در ایام پایانی هفته گذشته و البته روز شنبه كه بین التعطیلی بود، كاهش محسوس نرخ دلار در بازار آزاد رقم خورد؛ باآنكه نرخ در نیما اندكی نوسان رو به بالا داشت. خیلی از فعالان اقتصادی، دخالت سیاستگذار ارزی در سامانه نیما را علت اصلی كاهش نرخ دلار در سامانه نیما می دانند؛ اما بانك مركزی اعتقاد دارد كه باید نرخ در سامانه نیما كنترل شده باشد تا بتوان در بازار آزاد هم نرخ را كنترل شده تر پیش برد. اما حالا خیلی از عرضه كنندگان ارز در سامانه نیما می گویند كه باآنكه هنوز هم بانك مركزی در نرخ نیما به صورت غیرمستقیم دخالت می كند، اما نرخ رو به تعادل گذاشته و اندكی تعدیل شده است.البته فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد هنوز هم انگیزه ای برای برخی صادركنندگان در عدم عرضه ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما باشد. اما به هر حال نزدیكی این دو نرخ می تواند شرایط بهتری را رقم بزند.در این میان برخی فعالان بازار ارز، از سیاستگذاری های بانك مركزی برای رسیدن نرخ به قیمت های تك رقمی و زیر ده هزار تومان خبر می دهند و بر این باورند كه بانك مركزی مجموعه تدابیری را به كار بسته است تا بتواند نرخ را به حدود ۹ تا ده هزار تومان برساند. البته برخی دیگر هم از ورود قیمت دلار به كانال زیر هشت هزار تومان خبر می دهند كه به نظر می آید نسبت به گزینه اول، احتمال كمتری دارد.
بر اساس آمار رسمی بانك مركزی، ارزش واقعی صادرات در هفت ماه منتهی به مهر امسال نه ۲۷میلیارد دلار كه ۱۵ میلیارد دلار بوده است، از این میزان فقط حدود ۶ میلیارد دلار به چرخه اقتصادی كشور بازگشته است كه صادركنندگان حدود ۸.۵ تا ۹ میلیارد دلار از سامانه نیما ارز دریافت كرده اند(احتمالا برای واردات مواداولیه تولید).
این در حالی است كه فعالان اقتصادی، صادركنندگان و كنفدراسیون صادرات ایران بارها و بارها بر لزوم كاهش فاصله میان نرخ نیما و بازار آزاد تاكید كرده و بر این باورند كه اگر این فاصله به حداقل برسد، به صورت قطع مشكل تعهد ارزی و برگشت ارز صادركنندگان به كشور تا حدود خیلی زیادی تسهیل خواهد شد.
البته بانك مركزی اعتقاد دارد كه در سامانه نیما، محدودیت قیمتی برای ارز صادركنندگان تعیین نشده است؛ ولی باید منتظر ماند و دید كه كاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد، آیا در ایام آینده هم ادامه خواهد داشت یا نه.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~