پارچه هایی برای شكم سیرها!

پارچه هایی برای شكم سیرها!

پارچه هایی برای شكم سیرها!

مدل كودك: یك بافنده پارچه های سنتی در كاشان می گوید: واقعیت این است، پارچه های سنتی كه ما تولید می نماییم برای شكمِ سیر است. هم اكنون و با عنایت به مشكلات اقتصادی، مردم دغدغه تهیه نیازهای اولیه شان را دارند اما نمی توانیم بگوییم این حوزه گرفتار ركود شده است.
محمد بینوا در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت تولید پارچه های دستبافت سنتی بیان می كند: بیشتر ابریشمی كه در ایران استفاده میگردد از كشورهای چین، اوكراین و ازبكستان وارد می شوند كه قیمت آن در چهار ماه اخیر بسیار بالا رفته است. بنا بر این بر حسب نوع محصول تولیدی از ابریشم متفاوتی استفاده می نماییم.
او با اشاره به اینكه اوایل پارسال ابریشم را كیلویی ۳۰۰ هزار تومان تهیه می كردیم اما هم اكنون همان نوع ابریشم را باید كیلویی یك میلیون تومان تهیه نماییم، اظهار می كند: پارچه هایی كه ما استفاده می نماییم نفیس هستند. اگر بخواهیم برای پارچه زربفت، ابریشم تهیه كنم مطمئنا آنرا باید كیلویی سه میلیون تومان بخریم.
این بافنده كه حدود ۲۵ سال است در این حوزه كار می كند، می گوید: هم اكنون نسبت به ۲۵ سال پیش وضعیت فروش محصولات صنایع دستی بسیار بهتر شده است. به نظر می آید دید مردم تغییر كرده است. شاید توان مالی مردم در گذشته بالاتر بود اما علاقه چندانی به خرید صنایع دستی نداشتند. سال ۱۳۷۷ كه به استخدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمدم، قیمت یك متر پارچه زربفت ۳۰ هزار تومان بود و كسی آنرا نمی خرید اما هم اكنون پارچه ای با مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم می خرند.
بینوا اضافه می كند: صادارت نداریم و بیشتر خریداران پارچه های ما داخلی هستند و كم و بیش هم گردشگر های خارجی از ما خرید می كنند. از طرفی یكسری فروشگاه در اقامتگاه های گردشگری داریم كه بیشتر گردشگر های خارجی مشتری های آنان هستند؛ البته مجموعه ای هم در میراث فرهنگی داریم اما چند سالی میگردد كه فروش نداریم بنا بر این آمار دقیقی از فروش این پارچه ها وجود ندارد. مشتری های من باز افرادی خاص و اكثراً مزون داران تهرانی هستند.
مسوول صنایع دستی كاشان اعلام می كند: در حوزه ابریشم بافی چند دستگاه داریم و تولیدمان به سفارشی كه داده می شود، بستگی دارد؛ برای مثال خانه عامری ها برای پرده های این اقامتگاه سفارش پارچه داده بود كه با عنایت به اندازه های سفارش، پارچه های آنرا تولید كردیم. اما زمانی كه سفارش خاصی نداشته باشیم بیشتر پارچه ها به صورت طاقه ای تولید می شوند. پارسال پارچه های ابریشمی را متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می فروختیم اما امسال هنوز ابریشم نخریدیم كه قیمت جدیدی داشته باشیم. اما فكر می كنم قیمت پارچه معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باشد. ما قیمت پارچه ها را برمبنای وزن ابریشم در یك متر پارچه به اضافه دستمزد كارگر و هزینه های جاری محاسبه می نماییم.
او با اشاره به اینكه ما خانوادگی در حوزه نساجی سنتی كار می نماییم، می افزاید: رشته تخصصی من زری بافی است و در این زمینه درجه یك هنری و همین طور چند نشان كشوری دارم. همسرم در خانه زربافی و ابریشم بافی را انجام می دهد و او هم نشان ملی دارد. پدرم سابقه ۷۰ ساله در این حوزه دارد و هم اكنون به سبب مشكلات قلبی و ریوی نمی تواند مثل سابق كار كند. عمویم سه نشان ملی دارد كه در خانه كار می كند. كارگاه های ما در خانه است. پسرم باز امسال لیسانس می گیرد و با عنایت به اینكه این شغل خانوادگی بوده است، این هنر ـ صنعت را یاد گرفته است.
بینوا درباره اینكه با عنایت به وضعیت اقتصادی فعلی كشور، نساجی سنتی تا چه اندازه می تواند پایدار باشد؟ می گوید: محصولات ما در طول تاریخ مصرف كنندگان خاص خودش را داشته است و تحریم ها و ركود اقتصادی در وضعیت متقاضیان تاثیری ندارد و بیشتر آنها از قشر مرفه جامعه هستند و افرادی كه درآمد پایینی دارند هیچ گاه از این پارچه ها استفاده نكرده اند.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، كاشان، امسال بعنوان شهر ملی نساجی ثبت گردید و یك سال زمان لازم است تا پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~