چرا خز بازی ساره بیات جنجال برانگیز است؟

چرا خز بازی ساره بیات جنجال برانگیز است؟

چرا خز بازی ساره بیات جنجال برانگیز است؟

مدل كودك: پوست حیوانات زیباست؛ داشتن پوششی از خز بسیار جذاب است؛ اما صرفا روی تن حیوانات، نه روی بدن ما انسان ها.

طی چند روز گذشته تصویری از ساره بیات – بازیگر سینما – میان فعالان مجازی دست به دست میگردد كه او را در پوششی از پوست روباه نشان داده است. هر چند این عكس بسیار قدیمی است و بنا به دلایل نامعلوم اخیرا جنجالی شده است اما آنچه مورد مذمت است این است كه چرا سفیر صنایع دستی ایران تا این حد به حقوق حیوانات و محیط زیست بی توجه است؟

عكس ساره بیات مربوط به حدود دو سال پیش است كه پالتویی از جنس پوست روباه متعلق به یكی از مجموعه داران پوست طبیعی را بر تن كرده است. این مجموعه دار ایرانی دارای یك گالری در منطقه میرداماد تهران است كه هر از چندگاهی مجموعه پوست های طبیعی اش را برای عكاسی در اختیار بازیگران قرار می دهد. این مجموعه از حدود ۷ تا حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و ساره بیات هم یكی از همان بازیگرانی است كه برای تبلیغات یا هر منظور دیگری این پالتو را پوشیده است.

بیشتر كاربران فضای مجازی در این مدت او را به نوكیسگی متهم كردند و اهتمام كردند گوشزد كنند كه این سوژه چقدر به محیط زیست لطمه می زند. اما واقعا چرا پوشیدن لباس از پوست حیوانات كار نادرستی محسوب می شود؟

تقریباً هر حیوان پستاندار پشمالویی امكان دارد قربانی صنعت خز شود اما پوست راكون، راسو، روباه، چین چیلا، سگ، گربه و خرگوش پوست های پرطرفدار در صنعت مد و تولید لباس هستند.

وضعیت حیوانات در پرورشگاه های خز بسیار اسفبار است. در این پرورشگاه ها، حیوانات سراسر زندگی چند ماهه خودرا در قفس های فوق العاده كوچك بدون هیچ ارتباطی با طبیعت، بدون امكان حركت آزادانه، بدون هیچ سرگرمی، بدون دریافت هیچ عاطفه و گاهی بدون هیچ گونه ارتباط با همنوعان خود می گذرانند تا روز سیاه كندن پوست آنها فرا برسد.

تمام این حیوانات به شدت مستاصل هستند و علایم بارز افسردگی شدید و جنون را نشان می دهند. در سال های اخیر برخی از كشورهای غربی قوانینی برای بهبود جزئی شرایط زندگی این حیوانات مانند بزرگ تر كردن سایز قفس ها تصویب كرده اند ولی حتی همین قوانین بسیار بدوی هم هنوز به درستی به اجرا گذاشته نشده اند و صنعت خز، با ترفندهای مختلف مانند سابق به نگهداری و پرورش حیوانات در جهنم ادامه می دهد.

در خیلی از این پرورشگاه ها حیوانات، خفه یا با شوك الكتریكی كشته می شوند و سپس پوستشان كنده میگردد. شكارچیان فُك در كانادا كه هر سال صدها هزار بچه فك حداكثر چند ماهه را قتل عام می كنند، با وارد كردن ضربات محكم بر سرشان آنها را می كشند.

یا مثلا برای كشتن حیوانات كوچك مانند چین چیلا معمولا با شكستن گردن، نخاعشان را قطع می كنند. از طرفی در خیلی از پرورشگاه های چین كه یكی از بزرگترین تولیدكنندگان خز در دنیاست، پوست حیوانات به صورت زنده كنده میگردد. در این پرورشگاه ها به حیوانات ماده شوك الكتریكی در واژن و به حیوانات نر، شوك الكتریكی در مقعد داده می شود؛ طوری كه قدرت حركت را از حیوان بگیرد. سپس در حالیكه حیوان، زنده و كاملا به هوش است و تمام درد را حس می كند، پوستش را می كنند. گاهی حیوانات تا چند دقیقه پس از كندن پوست هم كاملا به هوش هستند!

اگر علاقمند به پوشیدن خز هستید باید بدانید به جهت اینكه شما یك پالتو یا یك شال از جنس خز داشته باشید، هر سال حدود ۵۰ میلیون حیوان در دنیا كشته می شوند؛ فقط برای خز! پس خزی كه بدن شما را در بر می گیرد، محصول شكنجه وحشتناك میلیون ها حیوان است.

در حال حاضر برندهای مطرح دنیا مثل مایكل كورس، گوچی، ورساچی، تام فورد و… استفاده از خز را در محصولاتشان ممنوع اعلام نموده اند تا حداقل پوشاك آنها به محیط زیست لطمه نزند.

پس بدانید كه پوشیدن خز در تمام دنیا موضوعی مذمت شده و سبب خشم دوست داران محیط زیست است اما حالا چرا انگشت بهتان فقط به سمت پالتوی روباه ساره بیات است؟ چون این خانم بازیگر حدودا مدت زیادی است كه بعنوان سفیر صنایع دستی ایران انتخاب شده است و ظاهرا علاقه خاصی هم به پوشیدن پوشاكی كه كار دست هنرمندان ایرانی باشد، ندارد و مشخص نیست دقیقا چرا چنین عنوان پرطمطراقی را پذیرفته است.

پی نوشت: اطلاعات علمی این گزارش برگرفته از وب سایت حقوق حیوانات است.

ایسنا – سهیلا صدیقی

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~