اعتبار مشتریان ملاك پرداخت تسهیلات؛ گزارشی از اعتبارسنجی در بانك قرض الحسنه رسالت

اعتبار مشتریان ملاك پرداخت تسهیلات؛ گزارشی از اعتبارسنجی در بانك قرض الحسنه رسالت

اعتبار مشتریان ملاك پرداخت تسهیلات؛ گزارشی از اعتبارسنجی در بانك قرض الحسنه رسالت

به گزارش مدل كودك بازار وام های بانكی هر روز داغ تر می گردد و مردم خواستار انوع تسهیلات هستند. وارد این وادی كه می شویم انبوه مشكلات پیشِ­روی وام گیرندگان، در كنار نگرانی های بانك ها، حسابی خودنمایی می كند.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، از طرفی درخواست وثیقه های گوناگون بانكی و ضمانت نامه ها، دریافت تسهیلات را به كام مشتریان تلخ كرده و از جانب دیگر مطالبات معوق و عدم تعهد برخی مشتریان بر سخت گیری بانك ها دامن زده و دود آن به چشم همه مشتریان رفته است.
نقش اساسی وام ها در صنعت بانكداری، افزایش تعداد درخواست تسهیلات و ریسك موجود در این صنعت، عرضه روشی مدیریتی برای تسهیل در روند تسهیلات و به دنبال آن، كاهش مطالبات معوق را انكارناپذیر كرده است.
بانك قرض الحسنه رسالت با شعار بانكی اجتماعی با خدمات نوین، مدت هاست شرعی، آسان و ارزان بودن خدمات مدرن را مبنا قرار داده و توجه به خواست ها و دغدغه های مشتریان را سرلوحه قرار داده است. این بانك با سنجش اعتبار مشتریان برای پرداخت تسهیلات، برای نخستین بار در كشور، اعتبارسنجی افراد حقیقی را اجرایی كرده است.
مدیرعامل بانك قرض الحسنه رسالت با اشاره به اینكه اعتبارسنجی، ارزیابی و سنجش توان بازپرداخت مشتریان اعتباری به صورت انفرادی و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی آنها است، اظهار داشت: اعتبارسنجی و رتبه بندی مشتریان روشی جایگزین برای وثیقه گذاری در این بانك است.
محمدحسین حسین ­زاده با تاكید بر اینكه در اعتبارسنجی، بانك ها و مؤسسات اعتباری با استفاده از اطلاعات حال و گذشته متقاضی، توان بازپرداخت وام توسط وی را ارزیابی كرده و به مشتری امتیاز (سطح اعتباری) خاص خویش را می دهند، اضافه كرد: این روش ابزاری عینی برای مدیریت ریسك اعتباری بانك هاست و مشتریان اعتباری را بی طرفانه و برپایه آمار و اطلاعات كیفی و كمی طبقه بندی می كند.
وی تصریح كرد: برای تحقق این مهم، شركت پردازش اطلاعات مالی پارت، با تاكید بر تجربه همكاری با مؤسسه «فیچ» یكی از بزرگترین موسسات رتبه بندی اعتباری در جهان، مركز اعتبارسنجی مرآت را با بهره گیری از تخصص كارشناسان مجرب و همكاری و همفكری این بانك، راه اندازی و اعتبارسنجی اشخاص حقیقی را برای نخستین بار در كشور پیاده سازی كرد.
به گفته حسین زاده، با اجرایی شدن نظام اعتبارسنجی در بانك قرض­الحسنه رسالت، در یك سال گذشته، بیشتر از ۷۰۰ هزار مشتری به عضویت این سامانه درآمده و اعتبارسنجی شده اند.
مدیرعامل بانك قرض الحسنه رسالت اظهار داشت: به منظور اعتبارسنجی دقیق متقاضیان، معیارهای متنوعی از قبیل شغل، درآمد و ضریب پایداری آن، عملكرد مالی، تاهل و تجرد، استان محل سكونت، رفتار اعتباری و… مبنای ارزیابی قرار گرفته است.
وی با تاكید بر اهمیت اعتبارسنجی تصریح كرد: افراد اعتبارسنجی شده، با پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی خود راحت تر می توانند تسهیلات بعدی را در آینده دریافت نمایند و هرگونه بدحسابی در پرداخت آن، باعث سخت تر شدن این فرایند خواهد شد. علاوه بر این، بازپرداخت مسئولانه تسهیلات، كاهش مطالبات معوق را هم به دنبال خواهند داشت.
حسین زاده خاطرنشان كرد: برخلاف وام های مرسوم در نظام بانكی، كه متقاضیان بر حسب گردش مالی مورد احترام و تفقد قرار می گیرند، اساس این سیستم، بر تكریم مشتریان و عرضه ساده و بی دردسر تسهیلات، مطابق قواعد مشخص و به میزان امتیاز اعتبارسنجی آنها است.
وی همینطور اضافه كرد: اشخاص می­توانند وضعیت اعتباری خویش را مستقیما از سامانه اعتبارسنجی دریافت كرده و جهت هرگونه ارزیابی اعتباری در مواردی همچون تقاضای وام، خرید اعتباری و … به كار ببرند.
حسین زاده با اشاره به اینكه نتیجه اعتبارسنجی هر شخص، شناسنامه رفتار اعتباری وی به حساب می آید، تصریح كرد: در این صورت وام گیرنده تمامی تلاش خویش را به كار خواهد بست تا رفتار اعتباری خویش را مثبت نگه داشته و از خدمات عمومی مالی و اعتباری كشور بهره مند شود و این امر باعث بهبود فرهنگ اعتباری اشخاص در جامعه خواهد شد. اشخاص خوش حسابی كه رتبه اعتباری بالاتری دارند، به سهولت و با عرضه وثایق و محدودیت­های كمتری، تسهیلات دریافت خواهند كرد كه این امر سبب می گردد بانك­ها به صورت فراگیر و عادلانه ای به عرضه منابع مالی در سطح جامعه اقدام نمایند و ریسك اعتباری آنها كاهش پیدا كند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~