عضو كمیسیون فرهنگی مجلس ثبت روز ملی لباس های محلی در تقویم، بستری برای نشاط و همدلی خواهد شد

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس ثبت روز ملی لباس های محلی در تقویم، بستری برای نشاط و همدلی خواهد شد

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس ثبت روز ملی لباس های محلی در تقویم، بستری برای نشاط و همدلی خواهد شد

مدل كودك: رییس كمیته زنان، جمعیت و خانواده كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: تعیین یك روز تحت عنوان روز ملی «لباس های محلی» در تقویم كشورمان بستر بسیار عالی و آثار ملی و جهانی وسیع خصوصاً در حوزه صنعت گردشگری كشورمان به دنبال دارد.
طیبه سیاوشی در گفت وگو با ایسنا بر ضرورت مشاركت مردم حول موضوعات وحدت بخش ملی اصرار كرد و اضافه كرد: با وجود تنوع فرهنگی و قومی فراوان، وجوه مختلف این تنوع طی چهار دهه گذشته توسط مدیران كشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ظرفیت های دینی و مذهبی را یاد شده قرار داد و اضافه كرد: ظرفیت های مذهبی مان ذیل بخش فرهنگی قرار دارد. این ظرفیت ها در روزهای و مناسبت های مذهبی مثل ماه های محرم و رمضان سبب میگردد مردم به صورت خودجوش گردهم جمع شوند و برای كشور ظرفیت سازی شود.

وی افزود: می توان با اتكا به تنوع قومی، زبانی، پوششی و مذهبی اقوام، گویش ها، پوشش ها و فرهنگ هایِ مختلف ایرانی را گرد هم جمع كرد و بستر خشنودی و رضایت روحی، روانی و فرهنگی جامعه را به وجود آورد، باید بعنوان سرمایه به آن نگریست و در سطح كلان بستر آنرا به وجود آورد.

رییس كمیته زنان، جمعیت و خانواده كمیسیون فرهنگی مجلس ابراز تاسف كرد: متاسفانه از این تنوع و چند پارچگی به نفع یكپارچگی استفاده نشده است؛ به بیان روشن تر موضوعاتی را به صورت سلیقه ای انتخاب و به آنها ورود كردیم اما خواسته مردم در نظر گرفته نشد. هر چند كه خواسته مردم در پاره ای موارد به حدی پررنگ شد كه مسؤولان ناچار به پیروی و دنباله روی از مردم شدند؛ البته در بسیاری موارد مطالبه و خواست مردم نادیده گرفته و كنار گذاشته شد و حتی مورد برخوردهای قهری هم قرار گرفت اما این خواسته ها به هیچ وجه قابل حذف، نادیده گرفتن و چشم پوشی نبوده و نیست.

وی افزود: با وجودی كه از ظرفیت فرهنگی بالایی برخورداریم ولی متاسفانه ظرفیت كشور به این سمت و سو هدایت نشد تا بسترهای فرهنگی برای كشور تبدیل به سرمایه شود. این در شرایطی است كه كشورهای دیگری هستند كه حتی حول موضوعات كوچك قبیله ای، سرمایه سازی كرده و حتی این سرمایه ها را به پدیده جهانی تبدیل نموده اند.

وی اشاره كرد: متاسفانه نتوانسته ایم ظرفیتهای قومی، فرهنگی و مذهبی كهن و ریشه دارمان را به موضوعات ملی مبدل نماییم چون مدیران، سلیقه ای برخورد كردند. گویی ظرفیت های قومی و فرهنگی كشور نزدیك این مسؤولان و مدیران اهمیت چندانی نداشته تا این ظرفیت ها به سرمایه های ملی مبدل شود.

وی اظهار نمود: باید بین ظرفیت های قومی و فرهنگی و مدیران و مسؤولان در دستگاه های مختلف خصوصاً دستگاه های فرهنگی به نفع نظام تعامل برقرار كنیم؛ یعنی كارگزاران نظام باید بنشینند و ظرفیت های قومی و فرهنگی ریشه دار ایرانی همچون موسیقی، غذا، گویش، لباس و رقص محلی را ظرفیت سازی كنند. كجای این ظرفیت ها جنبه منفی دارد و می تواند به آداب و رسوم كشور ضربه بزند؟

رییس كمیته زنان، جمعیت و خانواده كمیسیون فرهنگی اشاره كرد: اگر نمی توانیم درصدی به حقوق مردم اضافه نماییم تا دقایقی به سالن تئاتر یا موسیقی بروند و قدری آرامش پیدا كنند چه خوب است این ها را بین مردم بیاوریم. دولت در این جهت برنامه ریزی و كمك نماید تا بتوانیم این ایده را پیش ببریم. چقدر خوب است كه هنر، موسیقی و نمایش را كه از تجلیات عرصه فرهنگ ریشه دار ایرانی اسلامی است بین مردم ببریم تا به این شكل از شدت فشارهای معیشتی و اقتصادی بر جامعه كاسته شود و التهابات اقتصادی جامعه به این شیوه التیام یابد.

وی اشاره كرد: همراهی با مردم در اماكن عمومی به شیوه یاد شده سبب تسكین خاطر زنان و مردان و جوانان و سالمندان است كه با هزاران مشكل و گرفتاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند و راه چاره ای حتی چند دقیقه یا چند ساعت برای خلاصی از آنها پیدا نمی كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه تعیین یك روز برای حضور مردم با لباس های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای نمایش محصولات فرهنگی قومی چقدر می تواند در احداث فضای وحدت و نشاط موثر باشد، اظهار داشت: رنگارنگی لباس های محلی و قومی ظرفیت بسیار خوبی برای اجماع داخلی است. تعیین یك روز تحت عنوان روز ملی «لباسهای محلی» در تقویم كشورمان آثار بسیار عالی ملی و جهانی برای كشور عزیزمان ایران دارد و بنده در شورای فرهنگ عمومی در حال پیگیری سوژه هستم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به آثار این اقدام در افزایش جذب توریستهای داخلی و خارجی به شهرستانها و مناطق بومی و فرهنگی كشور، اظهار داشت: اختصاص یك روز به نام روز لباس محلی در حوزه صنعت گردشگری و جذب توریست باز تاثیرات خوبی به دنبال دارد به صورت مثال می توان بین مراسمهای ملی – مذهبی مثلا قالیشوران یا آیین گلابگیری كه در مقاطع مختلف سال در شهرستانهای مختلف برگزار می گردد با روزِ لباس محلی پیوند احداث كرد و در این روز ملی افراد با لباس های محلی در محل كار خود حاضر شوند حتی با برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و آیینی در شهرستان های مختلف می توان روز شاد، همدلانه و به یادماندنی را در دل های مردم به وجود آورد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~