در گفت و گو با ایسنا مطرح شد: دستاوردهای ۴۰ ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد: دستاوردهای ۴۰ ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد: دستاوردهای ۴۰ ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

به گزارش مدل كودك معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینكه حالا كه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم هم نگاه افتخارآمیزی نسبت به گذشته داریم و هم نگاه امیدی به آینده اظهار داشت: در حوزه فرهنگ موفق شده ایم آن هم فرهنگ به معنای اعم آن كه شامل همه جنبه های فرهنگی از حوزه سینما گرفته تا موسیقی و تئاتر و هنرهای تجسمی و صنایع دستی و كتاب و مسائل مربوط به حوزه دین كه بیشتر مربوط به فعالیت های قرآنی است.
سیدمحمد حسین هاشمی- معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگو با ایسنا، درباره فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ به این سوال كه چقدر در طول این سالیان توانسته ایم فرهنگ و مذهب ایرانی و اسلامی را به خارج از كشور عرضه بدهیم؟ اظهار نمود: در حوزه فرهنگ و هنر از همان آغاز پیروزی انقلاب و شكل گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه بین الملل یك معاونت در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود كه از حدود ۲۰ سال پیش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت یك سازمان مستقل و متولی امر امور بین الملل شروع به فعالیت كرد و از همان اوایل تأسیس وزارت فرهنگ و ارشاد كه از ادغام سه وزارت خانه زمان سابق شكل گرفت امور فرهنگی و بین المللی به این مجموعه واگذار شد. از سال ۷۴ كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شكل گرفت در واقع مجموعه فعالیت های فرهنگی كه توسط شبكه رایزنی های فرهنگی صورت می گرفت متولی آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
وی اظهار داشت: در خارج از كشور نمایندگان فرهنگی ما بازوان فرهنگی نظام محسوب می شوند و تحت عنوان رایزن فرهنگی مشغول هستند. وظیفه آنها پیام رسانی فرهنگ و هنر و اندیشه و انقلاب و دین و مذهب و سنت های مذهبی و ملی ما به جوامع مختلف است. این وظیفه دو طرفه است و از سمت كشورهای خارجی هم گزارش ها و فعالیت های مستمری را ارسال می كنند و مركز را اینگونه تغذیه می كنند.
نمایندگان فرهنگی ما بازوان فرهنگی نظام محسوب می شوند و تحت عنوان رایزن فرهنگی مشغول هستند. پیش از انقلاب در چند كشور بیشتر رایزن فرهنگی نداشتیم و پس از انقلاب با عنایت به اهمیت نظام و حساسیت های ویژه ای كه بر روی حوزه فرهنگ و هنر، اندیشه و دین وجود داشت بنابراین رایزن های فرهنگی رشد كمی و كیفی فوق العاده ای را تجربه كردند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: شكل گیری رایزن های فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بوده است. پیش از انقلاب در چند كشور بیشتر رایزن فرهنگی نداشتیم و پس از انقلاب با عنایت به اهمیت نظام و حساسیت های ویژه ای كه بر روی حوزه فرهنگ و هنر، اندیشه و دین وجود داشت و بنابراین رایزن های فرهنگی رشد كمی و كیفی فوق العاده ای را تجربه كردند. طبق آمار ۸۱ نماینده فرهنگی در ۶۲ كشور داریم چون در بعضی از كشورها علاوه بر رایزنی های كه در پایتخت هستند خانه های فرهنگی متعددی هم داریم مثل پاكستان، عراق، تركیه، هند و… كه وابسته های فرهنگی مستقر هستند.
هاشمی با تاكید بر این مورد كه فعالیت رایزن ها با موافقت نامه های فرهنگی كه بین دو كشور به امضا می رسد شكل می گیرد تصریح كرد: بر مبنای یك سند بالا دستی مبادلات فرهنگی شكل می گیرد كه به جزئیات پرداخته می شود و در سفرهای مقامات فرهنگی هم گاه گاهی تفاهم نامه های فرهنگی به امضا می رسد. این اسناد فرهنگی شكل دهنده فعالیت ها و در واقع پوشش لازم را برای انجام فعالیت فرهنگی و هنری و دینی را تنظیم می كند و این اسناد بسیار مهم هستند. همانطور كه در حوزه اقتصاد و سیاست و مسائل دیگر این اسناد مهم اند در حوزه فرهنگ هم این اسناد بسیار مهم هستند. در واقع سازمان فرهنگ نسبت به تنظیم و امضای این تفاهم نامه ها و پیگیری انجام مفاد آن وظیفه خاصی دارد.
وی اظهار داشت: حالا كه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم هم نگاه افتخارآمیزی نسبت به گذشته داریم و هم نگاه امیدی به آینده. در حوزه فرهنگ موفق شده ایم آن هم فرهنگ به معنای اعم آنكه شامل همه جنبه های فرهنگی می شود؛ از حوزه سینما گرفته تا موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، كتاب و مسائل مربوط به حوزه دین. بیشتر فعالیت های در حوزه دین مربوط به فعالیت های قرآنی و برگزاری هفته های قرآن و اعزام قاری و گروه تواشیح را به خارج از كشور است. همینطور اعزام مبلغان دینی را هم به كشورهایی كه هماهنگ می شود و نیازمند مبلغان دینی در مناسبت های مذهبی و دینی را داریم. جشنواره هفته های قرآنی هم در كشورهای مختلف برگزار می گردد و هنرمندان قرآنی در این حوزه ها به فعالیت می پردازند.
وی ادامه داد: از شروع سال ۹۷ تمامی برنامه رایزن ها را با رویكرد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار كرده ایم. این مورد در تمام فعالیت ها مورد اهتمام بود؛ از برگزاری هفته های كتاب گرفته تا گرامیداشت رحلت امام راحل و هفته وحدت؛ تمام مناسبت های ملی و مذهبی با رویكرد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار گردید. در این مدت در خارج از كشور ۲۷ هفته فیلم در كشورهای مختلف برگزار كردیم و چهار هفته فرهنگی در كشورهای هند، آذربایجان، روسیه و لبنان هم داشتیم. هفته های جشنواره هنری و اعزام های هنری متعددی را از آغاز سال تابحال انجام داده ایم و حدود ۱۰ هنرمند برجسته در حوزه سینما، موسیقی، تئاتر و صنایع دستی را به خارج اعزام كرده ایم.
هاشمی افزود: علاوه بر اینها هفته های قرآنی هم در پنج كشور برگزار شده است. اعزام تعدادی از قاریان و حافظان و گروه تواشیح را هم داشته ایم كه در برگزاری شب هایی با قرآنی و هفته های قرآنی خارج از ماه مبارك رمضان برنامه عرضه داده اند و این فعالیت ها تا آخر سال ادامه دارد. در عرصه فیلم و موسیقی اعزام چهره های فرهنگی سیاسی و علمی را هم مد نظر داریم. برای سال ۹۷، ۲۴ سمینار و میزگرد علمی و دانشگاهی را در دستور كار داریم كه با حضور اندیشمندان ما در كشورهای آلمان، تانزانیا، بوسنی، روسیه، اندونزی، بلاروس، تركیه، افغانستان، پاكستان، تایلند، سریلانكا، صربستان، زیمباوه، یونان، هند، بنگلادش، گرجستان، آفریقای جنوبی، ایتالیا و ژاپن برگزار می گردد. در این سمینارها و نشست های تخصصی از چهره های فرهنگی و مسلط به زبان خارجی بهره می بریم. در كنار این فعالیت های فرهنگی یكسری اقلام فرهنگی و مستندهایی كه در داخل كشور به زبان های خارجی تهیه می شود را در اختیار رایزن های قرار می دهیم از مستند جامع ایران ۲۰ و نخستین ها كه از صدا و سیما دریافت كرده ایم و رایزن ها در جشنواره ها و جشن هایی كه به مناسبت گرامی داشت ۴۰ سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می كنند از این اقلام استفاده می نمایند.
او افزود: در كنار كتاب، جزوه و مجله های خارجی كه خود سازمان منتشر می كند مجله محجوبه، مجله الطاهره به زبان عربی داریم مجله Echo of Eslam را به زبان انگلیسی داریم و مجلات خارجی هم به زبان فرانسه و اردو هم داریم كه به رایزن های فرهنگی ارسال می شود. در حوزه كتاب یكی و دو عنوان كتاب در حوزه دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به سه زبان چاپ كرده ایم و یك كتابچه برای معرفی ایران به دو زبان عربی و انگلیسی را در این سازمان منتشر نموده ایم؛ به اضافه كتابی كه مبانی نظری امام راحل و مقام معظم رهبر. را بیان می كند. همینطور شرح و ترجمه قانون اساسی به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسه را منتشر نموده ایم. در حوزه فضای مجازی ما سایت جامع انقلاب اسلامی را به دو زبان فارسی و انگلیسی داریم. در این سایت جامع انقلاب اسلامی چهل ترجمه از قانون اساسی به چهل زبان بارگذاری شده است.
وی اظهار داشت: چهل مقاله به زبان عربی و انگلیسی در سایت انقلاب اسلامی بارگذاری شده است. در كنار این سایت ما صفحات فضای اجتماعی متعددی هم در فضای مجازی داریم كه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۴ زبان فعا. هستند در كنار اینها یكسری برنامه هایی در داخل كشور هم پیش بینی كرده ایم. حدود دو هفته پیش اجلاس همبستگی ادیان برای سربلندی ایران با حضور رهبران ادیان و اقلیت های دینی در سازمان فرهنگ برگزار گردید. ۱۵ بهمن ماه هم در دانشگاه تهران برای دانشجویان خارج مقیم كشور كه یك جُنگی برای دانشجویانی كه در داخل كشور مشغول تحصیل هستند را در نظر داریم.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این خبر كه برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گرامی داشت ۴۰ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فقط مختص امسال نیست بلكه برای سال های آینده هم این برنامه ها ادامه دارد خاطرنشان كرد: در سال ۹۸ هم فعالیت ها و برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت و برنامه های ما در جهت دستاوردهای نظام در ۴ دهه گذشته خواهد بود. این برنامه ها با استفاده از عرضه فیلم های سینمایی، برگزاری هفته های فیلم و هفته های قرآنی در حوزه بین الملل بخصوص در كشورهای اسلامی كه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند برگزار می شود؛ چون كه قرآن نمود و نماد وحدت امت اسلامی است و در این فضای مه آلود كه رشد جریان های تكفیری را داریم ما تصمیم داریم از بهمن امسال تا بهمن سال ۹۸ فعالیت های قرآنی را گسترش بیشتری بدهیم و نسبت به اعزام قاری حافظ و تواشیح و اساتید قرآنی جهت برگزاری كلاس های آموزشی قرائت، تلاوت و مفاهیم اساتید قرآنی را اعزام خواهیم كرد كه آنها به زبان های خارجی هم مسلط هستند. در حوزه های هنری سینما و تئاتر و فیلم هنرهای تجسمی هم اعزام های ما ادامه خواهد داشت. برای برگزاری سمینارها و میزگردهای فرهنگی و علمی هم برنامه ریزی شده كه ان شاالله این برنامه ها در مراكز علمی و دانشگاهی كشورهای و بخصوص در كشورهای اسلامی برگزار می گردد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~