در دومین روز جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزار شد نشست هم اندیشی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با طراحان داخلی و تاكید بر حفظ اصالت سوزن دوزی

در دومین روز جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزار شد نشست هم اندیشی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با طراحان داخلی و تاكید بر حفظ اصالت سوزن دوزی

در دومین روز جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزار شد نشست هم اندیشی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با طراحان داخلی و تاكید بر حفظ اصالت سوزن دوزی

به گزارش مدل كودك مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دومین روز جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در نشست هم اندیشی با طراحان و فعالان داخلی این حوزه، موضوعات مخلتف درباره حفظ، توسعه و بازاریابی سوزن دوزی بلوچ را بررسی كرد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا-منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم كردی در این جلسه هدف از برگزاری همه جشنواره ها، نمایشگاه ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی در منطقه آزاد چابهار را رسیدن به خروجی های ملموس عنوان نمود.
وی برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در چابهار را بیشتر با هدف احیای هنر و حرفه سوزن دوزی زنان بلوچ و ثبت و توسعه این هنر بعنوان یكی از صنایع اصلی قوم بلوچ اعلام نمود.
كردی در این باره تصریح كرد: سوزن دوزی به گونه ای در فرهنگ و زندگی مردمان بلوچستان ریشه كرده است كه دختران بلوچ از سال های ابتدایی زندگی شأن حتی قبل از آن كه با قلم و كاغذ آشنا گردند، كار با سوزن و پارچه را آغاز می كنند.
وی بازاریابی و تجاری سازی تولیدات سوزن دوزی زنان بلوچ را مهمترین نیاز این صنعت برای مردم این منطقه دانست و یكی از اهدافی كه سازمان منطقه آزاد در برگزاری این جشنواره دنبال می كند را توانمندسازی زنان بلوچ در تولید لباس های سوزن دوزی عنوان نمود.
تاكید بر شناسایی و ثبت و تدوین نقوش سوزن دوزی و حكایات و فلسفه ای كه این نقوش روایت می كنند، موضوعی بود كه از جانب اغلب طراحان و فعالان صنعت مد و لباس در این جلسه عنوان شد و بیشترین پیشنهادات و بحث این نشست را به خود اختصاص داد.
بالابردن بار معنایی نقوش سوزن دوزی و استفاده از تركیبات رنگ به گونه ای هدفمند، استفاده از پارچه های اصیل و پرارزش در سوزند دوزی و همینطور به كار بردن این صنعت در صنایعی غیر از پوشاك مانند كیف، پرده، دستمال، رومیزی و دستبند موارد دیگری بودند كه در این جلسه برای اقتصادی كردن صنعت سوزن دوزی در جهان مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
«ستاره اسكندری» بازیگر سینما و تلویزیون و فعال طراحی و تولید مد و لباس، در این جلسه بر استفاده از هنرهای نمایشی بخصوص نمایش ها و هنرهای مربوط به كودكان و خردسالان برای تبیین و فرهنگ سازی استفاده از تولیدات هنری و سنتی مانند سوزن دوزی تصریح كرد.
وی در این باره اذعان كرد: هیچ چیز به اندازه هنرهای نمایشی در فرهنگ سازی و احیای هنر و سنت های فراموش شده یا در حال فراموشی مؤثر نیست و برای احیای سوزن دوزی و فرهنگ بلوچ در مد و لباس هم می توان از هنرهایی مانند خیمه شب بازی و تولید عروسك بهره برد.
اسكندری همینطور قصه گویی و داستان سرایی در فرهنگ ایران را هم در حال نابودی و فراموشی دانست و اظهار داشت: سوزن دوزی زنان بلوچ هم جزو هنرهایی است كه نقوش آن نیازمند تبیین و مراقبت از راه روایت ها و حكایات داستانی است.
ضرورت حفظ مرز میان تولیدات صنعتی و دستی سوزن دوزی موضوعی بود كه یكی دیگر از طراحان مد و لباس در این نشت بیان كرد كه مورد تأیید و تاكید دیگر فعالان این عرصه هم قرار گرفت.
«سارا اسفندیاری» در این رابطه تصریح كرد: استفاده از صنایع دستی سوزن دوزی باید در محصولاتی انجام گیرد كه مایه نزول ارزشمندی و اصالت این كار نشود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~