لطفا احمق نباشید!

لطفا احمق نباشید!

لطفا احمق نباشید!

به گزارش مدل كودك روی برداشتن هر قدم ِ شان به سمت معادن گنجی كه معتقدند زندگی شان را از این رو به آن رو می كند، قسم می خورند؛ قدم هایی كه مقرر است از دل سنگ های چند میلیون ساله، گنج های چند هزار ساله درآورند؛ رؤیایی كه هر شب خوابش را می بینند و…
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، بخش هایی پرارزش از معدنِ سنگ هخامنشی «الماس بُری سیوند» را سارقان به روش انفجاری تخریب كردند؛ معدنی ۲۵۰۰ ساله روی كوه «تنب كرم» در شمال شهرستان مرودشت استان فارس كه سنگ هایش را برای ساخت بناهای پاسارگاد مانند آرامگاه كوروش تراشیده بودند اما به علت وجود رگه ها و ترك هایی كه می توانست عمر آن بناها را بكاهد، در معدن به حال خود رها شدند.
اما حالا برخی افراد با هزار فكر و آرزو كه احتمالاً یكی از آنها پیدا كردن گنج در دل سنگ های چند میلیون ساله است، آنها را با دینامیت منفجر می كنند! شاید رگه های برخی سنگ ها را ردِ نشانی از باز كردن سنگ و چسباندنش پس از قرار دادن گنج در داخل آن می دانند!

چطور می شود به گنج یاب ها فهماند…
سال هاست هر كس از طریق می رسد و خویش را به گونه ای به فرهنگ و تاریخِ ایران باستان ربط می دهد، فقط در مقابل تخریب های قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز دادِ «ای وای …» سر می دهد، اما كمتر كسی پیدا شده كه با هدف فرهنگ سازی و نشان دادنِ واقعیت قدمی جلو گذاشته باشد.
اما دست كم مدتی است برخی از استادان دانشگاه و دوستداران میراث فرهنگی با شنیدن چنین اتفاقاتی در فضای مجازی آنها را مطرح كرده و تلاش دارند به چنین افرادی بفهمانند درگیر چه اشتباهی هستند.
مصطفی ده پهلوان – رئیس مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران – و مهدی رازانی – استاد داشنگاه هنر اسلامی تبریز- از ان جمله اند. آنها در صفحه های شخصی خود در فضای مجازی هم برای فرهنگ سازی در این زمینه تلاش می كنند «توجیه نشدن گنج یابان درباره این مساله میراث فرهنگی و طبیعی ساخته شده از سنگ را در معرض خطر جدی قرار داده است.» یا «چطور می شود به گنج یابان فهماند كه در درون سنگ چند میلیون ساله، گنج یا طلای چند هزار ساله نیست؟»
یك نمونه از نقشه های تهیه شده برای منطقه الماس بُری پاسارگاد

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~