دلسردی هنرمندان قلمزن را جدی بگیرید!

دلسردی هنرمندان قلمزن را جدی بگیرید!

دلسردی هنرمندان قلمزن را جدی بگیرید!

به گزارش مدل كودك شاید كمتر كسی بداند كه یك هنرمند برای به ثمر رسیدن اثری قلمزنی با چه مشكلاتی دست و پنجه نرم می كند؛ از كاهش فروش و صادرات گرفته تا مشكلات معیشتی و بیمه كه دلسردی هنرمندان قلمزن را در شهرهای مختلف به دنبال داشته است.
باآنكه پیشینه هنر قلمزنی در ایران چندان روشن نیست، اما گفته های باستان شناسان نشان داده است كه این هنر در كشور ما ریشه ای دیرینه دارد. قلمزنی هم مانند بسیاری دیگر از هنرهای كهن ایرانی طی سال ها دستخوش دگرگونی هایی از نظر فرم و محتوا شده است،
با این وجود هنرمندان قلمزن، این روزها آنطور كه باید مورد توجه و حمایت قرار ندارند و با مشكلات زیادی مواجه اند؛ مشكلاتی كه البته شامل سایر هنرهای صنایع دستی هم می شود.
ابوالفضل رشوانلو، هنرمند قلمزن در استان گرگان در این زمینه به ایسنا می گوید: از آنجایی كه قلمزنی روی فلزاتی همچون مس و نقره انجام می شود، ناخواسته تصاعدی شدن قیمت ها بخصوص برای نقره روی كار قلمزن ها تأثیر گذاشته است. از طرفی هر چقدر قیمت كار صنایع دستی افزایش پیدا كند، مردم با این وضع نامناسب اقتصادی قدرت خرید كمتری خواهند داشت و در واقع سفارش كار برای صنایع دستی كاهش پیدا كرده است؛ بخصوص در كار قلمزنی كه ظرف كار با افزایش قیمت همراه شده است و به ناچار هنرمندان برای خرید ظرف باید بیشتر هزینه كنند، ولی از آن طرف مردم توان خرید ندارند.
او با اشاره به اینكه «معاش هنرمندان قلمزن با مشكل روبرو شده است»، به مشكلات بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره و خاطرنشان می كند: با وجود اینكه می گویند مشكل بیمه هنرمندان صنایع دستی حل شده است، اما متأسفانه در عمل چنین نیست. به هیچ وجه راضی نیستند كه هنرمندان بیمه تأمین اجتماعی شوند؛ باری كه هنرمندان صنایع دستی روی دوش تأمین اجتماعی می گذارند، برایشان صرفه ندارند.
این هنرمند با اشاره به اینكه «كار بیمه هنرمندان به سختی پیش می رود»، می گوید: در مقطعی خیلی از كسانی كه اصلاً در كار صنایع دستی هم نبودند را با پارتی و ضابطه بیمه كردند، بعد برای مدتی بیمه را به صورت كلی قطع كردند و الان هم كه كار بیمه هنرمندان به سختی پیش می رود و وضعیتشان مشخص نمی باشد. در واقع تأمین اجتماعی بعنوان یك مرتبه اضافه به هنرمندان صنایع دستی نگاه می شود و دولت هم حاضر نیست این هزینه را پرداخت كند.
رشوانلو با اشاره به كاهش صادرات صنایع دستی، خاطرنشان می كند: با وجود اینكه هنر قلمزنی ایران در جهان حرف اول را می زند و هنرمندانی داریم كه كارشان در جهان بی نظیر است، متأسفانه چون صادرات نداریم و داخل كشور به هنرمندان دستمزد خوب داده نمی گردد، این هنرمندان با مشكلات زیادی رو به رو شده اند. این در شرایطی است كه وقتی هنرمند توانمند و از نظر امرار معاش مشكل نداشته باشد، خیلی بهتر می تواند هنر خودش را نشان بدهد.
همچنین احمد شریفیان نژاد، هنرمند قلمزن در استان اصفهان، درباره مشكلات هنرمندان این عرصه می گوید: هم اكنون عده ای وارد هنر قلمزنی شده اند كه همانند شركت های هرمی كار می كنند. بعنوان مثال در اصفهان یك نفر رأس هرم است كه وارد بازار شده و كارهایی كه اصلاً قلمزنی هم نیستند و صرفاً پلاك زنی هستند را خریداری می كند و سپس با قیمت های پایین تر از آثار صنایع دستی به فروش می رساند.
او ادامه می دهد: در عمل قیمت پایین این كارها كه در خیلی از مغازه های خیابان ویلای تهران هم وجود دارد، سبب می شود كه دیگر كسی به سراغ آثار قلمزنی نرود. وقتی یك كار ۴۰ در ۵۰ حدود ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و یك اثر حجمی قلمزنی حدود ۱۰ میلیون قیمت گذاری می شود، طبیعی است كه دیگر كسی به سراغ آثار قلمزنی نرود!
شریفیان نژاد كه اعتقاد دارد به هنرمندان صنایع دستی بی توجهی می شود، می گوید: حدود ۹ سال پیش دنبال یك وام ۲۵ میلیونی بودم و بسیار هم تلاش كردم، اما هنوز كه هنوزه نتوانستم این وام را دریافت كنم. صحبت كردن از صنایع دستی زمانی مفهوم می دهند كه به هنرمندان این عرصه پرداخته شود. من ۱۰ سال پیش به معاونت وقت صنایع دستی اصفهان گفتم اگر این وضع ادامه پیدا كند، ۱۰ سال دیگر اصفهان صنایع دستی نخواهد داشت! و همین طور هم شده است و خیلی از هنرمندان قلمزن هم اكنون كار ندارند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~