دیدار سیدعباس صالحی با وزیر فرهنگ تركمنستان

دیدار سیدعباس صالحی با وزیر فرهنگ تركمنستان

دیدار سیدعباس صالحی با وزیر فرهنگ تركمنستان

مدل كودك: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر این مساله كه با كشور تركمنستان فقط همسایه نیستیم بلكه یك خانواده در كنار یكدیگریم، اظهار داشت: ما فرصت های بسیار زیادی در حوزه ادبیات، میراث، نقاشی، خوشنویسی، فیلم، تئاتر و… داریم كه از این طریق می توانیم روابط بین دو كشور را مستحكم تر نماییم.

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی شامگاه یكشنبه ۲۶ خردادماه در دیدار با آتاگل شاهمرادف – وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان با تاكید بر این مساله كه دو كشور روابط تاریخی كهن با یكدیگر داشته اند، اظهار نمود: ما فقط همسایه نیستیم، بلكه یك خانواده در كنار یكدیگریم. بعضی از شخصیت های بزرگ تركمنستان در ایران متولد شده اند. همین طور برخی شخصیت های علمی و ادبی مورد احترام هر دو كشور هستند.

او تصریح كرد: روابط سیاسی بین دو كشور بعد از استقلال تركمنستان روابط خوبی بوده است. سفر آقای روحانی، رئیس جمهور یایران در سال قبل به تركمنستان و سفر سایر مقامات دو كشور با یكدیگر روابط خوبی را بین دولت ها و ملت ها به وجود آورده است. خوشحالیم كه هفته فرهنگی تركمنستان در ایران در حال برگزاری است. این اتفاقات می تواند روابط تاریخی و سیاسی دو كشور را مستحكم تر كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدواریم این روزها و سفر شما فرصت جدیدی برای تبادل روابط فراهم آورد. موافقتنامه هایی كه در ضمن این سفرها امضا می شود فرصت های متنوعی را در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… برای هر دو كشور فراهم می آورد. خوشبختانه نگاه و فرهنگ مردم ایران و تركمنستان به یكدیگر بسیار نزدیك است و همین امر موجب تبادل تجربیات این دو كشور با یكدیگر می شود. یكی از این نمونه ها برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در مرو بود كه رئیس جمهور تركمنستان به این جشنواره پیام داده اند و این خود می تواند تبادلات فرهنگی را افزایش بدهد.

صالحی تصریح كرد: ما بیشتر از گذشته می توانیم از ظرفیت های فرهنگی هر دو كشور بهره ببریم. در سیل اخیری كه در ایران رخ داد شاهد همبستگی جامعه ایران با جامعه تركمنستان بودیم. ظرفیت های مختلفی در حوزه مبادلات فرهنگی داریم كه قسمتی از آنها در حوزه اسناد تاریخی ماست. بخش دیگری در حوزه میراث و بخشی در حوزه مفاخر دو كشور دیده می شود. همین طور در حوزه شعر و ادبیات نیز آثار و مشتركات فرهنگی زیادی داریم. در زمینه هنری حوزه های مختلفی وجود دارد كه دو كشور می توانند در آن فعالیت داشته باشند. موسیقی ایران از قدیم الایام جایگاه ویژه ای داشته است. چه حوزه موسیقی مقامی چه نواحی و چه حوزه كلاسیك و معاصر و جدید. در حوزه هنرهای نمایشی هم می توانیم ارتباط گسترده و وسیعی داشته باشیم. همكاری در حوزه عكس و نقاشی نیز یكی دیگر از موضوعاتی است كه می توان به آن پرداخت. سینمای ایران سینمای فاخری است و سالانه در حدود ۱۰۰ فیلم بلند و ده ها سریال ایجاد می شود. از قدیم الایام هنر شاه كلید دو كشور ایران و تركمنستان بوده است.

در ادامه آتاگل شاهمرادف، وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان با تقدیر و تشكر از میهمان نوازی گرم ایرانیان اظهار داشت: ریشه روابط ایران و تركمن ریشه در اعصار گذشته دارد. ایران برای تركمنستان یك كشور دوست و همسایه مهم می باشد. رؤسای جمهور دو كشور برای استواری این روابط تلاش زیادی كرده اند و تفاهمنامه های فرهنگی بین رؤسای دو كشور به امضا رسیده است كه خوشبختانه به تمام تفاهمنامه ها عمل می شود.

وی اظهار داشت: از شروع سال چندین برنامه مشترك داشته ایم. از اجرایی شدن روزهای فرهنگی تركمنستان در تهران تا سایر برنامه هایی كه برگزار كرده ایم. خوشبختانه برنامه های مشترك زیادی بین دو كشور برگزار شده است كه همواره مورد حمایت قرار گرفته است. ما به ارتقا روابط بین دو كشور علاقه مند هستیم و درصددیم كه در زمینه كتابخانه و اسناد، تئاتر، سینما و تلویزیون از ظرفیت كشور ایران بیشتر بهره برده و آمادگی داریم كه از اساتید و هنرمندان ایرانی در كشور خودمان بهره ببریم. ما در هر زمینه ای كه دست می گذاریم ایران تجربیات بالایی دارد و از گروه های ملی موسیقی ایرانی دعوت می نماییم تا در تركمنستان به اجرای برنامه بپردازند. همین طور فیلمسازی مشترك را مد نظر داریم. در ماه نوامبر فستیوال تئاتر را در تركمنستان برگزار می نماییم و از جانب ایرانی می خواهیم یك گروه بزرگ تئاتر را به این فستیوال بفرستند. ارتقا سطح روابط كتابخانه ای دو كشور و تبادل اسناد ملی نیز از دیگر مواردی است كه می توانیم به آن وارد شویم. انجمن نسخ خطی، دیرینه شناسی آثار تاریخی و مواردی از این قبیل هم می تواند در عرصه تبادل مفاهیم فرهنگی كارساز باشد. ما برای اجرایی كردن تفاهم نامه ها اعلام آمادگی می نماییم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~