نامه سرگشاده یك جامعه شناس به خرس مقتول

نامه سرگشاده یك جامعه شناس به خرس مقتول

نامه سرگشاده یك جامعه شناس به خرس مقتول

به گزارش مدل كودك «خرسك جان! تو كه مُردی، مادرت به فدایت شود، خیلی هم تراژیك كشته شدی اما باور كن تو كه خرسی و از قدیم گفته اند یك مویت را هم كه بكنند غنیمت است. ما نتوانستیم از یوزپلنگ كه عكسش را روی پیراهن تیم ملی مان ترسیم كردیم، حفاظت نماییم. سمندر لرستان، آهوی خوزستان، گوزن زرد، روباه خاكستری و همه فك و فامیل تو مثل خرس سیاه هم همین مشكل را دارند.»

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، محمد فاضلی، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی در كانال تلگرامی اش نوشت: «خرسك جان! تو را سنگ كُش كردند و فیلم رنج و جان دادنت، جان خیلی از ایرانی ها را غصه دار كرد. این روزها البته میلیون ها ایرانی آنقدر غصه های خودشان بالا زده كه اگر زیاد به تو توجه نكردند ناراحت نشو! خیلی گرفتارند.

خرسك جان! این دو هموطن ما خیلی در حق تو بد كردند و البته تو بسیار خوش اقبال هستی كه برای آزاردادنت آنها را دستگیر كرده اند. راستش را بخواهی تو در خوب زمانه ای به دنیا آمده بودی؛ وقتی كه مردم ما – نه همه شان – از حیوان آزاری نفرت دارند و قلبشان جریحه دار می شود.

می دانم دلت از دست ما ایرانی ها گرفته و بیچاره مادرت نمی دانم كجا زانوی غم بغل گرفته است اما باور كن آزار و اذیت حیوانات حتی در پیشرفته ترین كشورها ننگ بشر امروز است. خرسی جان، از همین روح حیوانات دور و اطرافت (روباه ها، راكن ها، تمساح ها و …) بپرس، خیلی از آنها را در مزارع پرورش حیوانات كشورهای مترقیه عالم بزرگ كردند و بعد زنده زنده پوست كندند تا از پوستشان شال و كلاه و لباس درست كنند. ما ایرانیان تنها كسانی نیستیم كه روی زمین، شما حیوانات را می آزاریم.

خرسی جان! تو كه رفتی و اگر روزی روزگاری نهضتی در ایران برای ممانعت از حیوان آزاری شكل گرفت و به تدریج نسل حیوان آزارها در ایران منقرض شد، حتما حامیان حقوق حیوانات یك مجسمه از تو می سازند و از شما بعنوان قربانی راه مبارزات مدنی برای منع حیوان آزاری و ارتقای آگاهی عمومی درباره لزوم حفاظت از حیوانات تقدیر خواهند كرد و مشهور می شوی. امیدوارم آن روز زود باشد و مادرت بتواند مجسمه شما را ببیند و به تو افتخار كند یا شاید در یك برنامه تلویزیونی از تو و مادرت تقدیر كنند.

راستش را بخواهی بعید می دانم به عمر من و مادرت قد بدهد كه شاهد چنین روزی باشیم. ما در این كشور هنوز مدیرانی داریم كه مشكل توسعه كشور را كمبود زمین می دانند و حاضرند مناطق حفاظت شده محیط زیستی را مناطق آزاد برای فعالیت صنعتی و كشاورزی اعلام كنند. ما یك آدم هایی داریم كه مشكل توسعه مناطقی از فلات مركزی ایران را چند گور خر ایرانی می دانند.

خرسك جان! تو كه مُردی، مادرت به فدایت شود، خیلی هم تراژیك كشته شدی اما باور كن تو كه خرسی و از قدیم گفته اند یك مویت را هم كه بكنند غنیمت است. ما نتوانستیم از یوزپلنگ كه عكسش را روی پیراهن تیم ملی مان ترسیم كردیم، حفاظت نماییم. سمندر لرستان، آهوی خوزستان، گوزن زرد، روباه خاكستری و همه فك و فامیل تو مثل خرس سیاه هم همین مشكل را دارند.

خرسك جان! ما پنج رأس گورخر ایرانی را جابه جا كردیم، افتضاحی شد كه حتما خودت در خبرها خوانده بودی. اگر نخواندی، از روح گورخرها بپرس به تو خواهند گفت. خنده برای روح رنج دیده تو خوب است.

خرسك جان! تو كه مُردی و خیلی های دیگر هم مثل تو حیوان آزاری شدند و مردند اما فكر می كنی آیا در میان استادان دانشگاه ها و فعالان محیط زیست كسانی قبلاً پیدا شده اند یا پیدا می شوند كه یك پژوهش اجتماعی – روانشناختی و چندرشته ای درباره علل حیوان آزاری انجام دهند؟ باور كن دل همه ما برای تو كباب شد اما اینكه هیچكس درباره آزار و كشتن تو و اقوامت تحقیق نكند و این همه دستگاه پژوهشی محیط زیستی و فعال محیط زیستی پر سر و صدا، پژوهش های درست و حسابی درباره حیوان آزاری انجام ندهند، گریه دارتر است.

خرسك جان! بعضی از ما آدم ها دلمان كه می شكند، ناراحت كه می شویم یا حتی وقتی خیلی پولدار می شویم، این مملكت را رها می نماییم و می رویم. دشوار می باشد، باید ویزا و پاسپورت بگیری و درد غربت بكشی و دائم به واقع یا از باب ژست هم كه شده در غربت وطن وطن كنی. كار شما خرس ها راحت تر است. مادرت می تواند سرش را پایین بیندازد و از مرز بیرون برود و برود آنجا كه دست ما به او نرسد. البته خلقیات مردمان همسایه را خوب نمی دانم كه خرس كُش اند یا خرس دوست. اما شما اگر به خواب مادرت رفتی، بگو تو بمان. همچون اخطار و ننگی بر پیشانی حكمرانی محیط زیستی، آموزش عمومی و اخلاق محیط زیستی ما بمان. بگو بابا خرسی را هم یك مرتبه دیگر ملاقات كند و با كمك لك لك ها كه بچه می آورند، یك خرسك جان دیگر به ما مردم ایران هدیه بدهند. شاید تا او بزرگ شود و به سن و سال تو برسد، ما بیشتر آدم شده و خرس كُش نباشیم.»

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سنگ پرانی مرگبار برخی از افراد به یك توله خرس در شهرستان سوادكوه، موجی از انتقادات را در فضای مجازی برانگیخت و طی روزهای اخیر بسیار پربحث شد. مدیركل محیط زیست استان مازندران از تشكیل پرونده قضایی برای متخلفان و شناسایی و احضار آنان به دادگاه اطلاع داده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~