در اولین روز از كنگره بین المللی مشاهیر كرد چه گذشت؟

در اولین روز از كنگره بین المللی مشاهیر كرد چه گذشت؟

در اولین روز از كنگره بین المللی مشاهیر كرد چه گذشت؟

به گزارش مدل كودك كنگره بین المللی مشاهیر كرد امروز (سه شنبه) به میزبانی دانشگاه كردستان شروع شد. این كنگره به مدت دو روز و با هدف تجلیل و تقدیر از مشاهیر كرد در دانشگاه كردستان برگزار می گردد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، چهره های شاخص فرهنگی، هنری و علمی از كردها در سراسر جهان برای حضور در این كنگره وارد سنندج شده اند.

همچنین مظهر خالقی از اساتید موسیقی كردستان هم از میهمانان ویژه این مراسم است كه بعد از ۴ دهه وارد زادگاهش شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اختتامیه این كنگره بعنوان سخنران حضور خواهد داشت.

پیام رئیس جمهور به كنگره بین المللی مشاهیر كرد
حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی امروز در كنگره بین المللی مشاهیر كرد، پیام حجت الاسلام روحانی را به این كنگره قرائت كرد.
متن پیام به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
فرهیختگان، مشاهیر و مهمانان گرامی خداوند بزرگ و منان را شاكرم كه به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق داشته ام تا مراتب سلام و احترام خود را به شما و تمامی كردزبانان كشور ابلاغ نمایم.
به گواهی تاریخ ایران عزیز باوجود تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپلتیك خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب های مختلف به كمترین صدمه عبور كند. عبوری پیروزمندانه كه بیشتر از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است كه در كنار گستره وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران عزیز بوده است.
در این میان كردها همچون سایر اقوام ایرانی بعنوان یكی از قدیمی ترین و فرهنگی ترین مردمان كشور همیشه ایران را خواستگاه فرهنگی خود دانسته و به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم عشق ورزیده اند.
ما هیچگاه شهدای كرد كه جانشان را برای حفظ كیان این مرز و بوم نثار كرده اند و هم خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان كرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد.
بدیهی است كه همه ما ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردار می باشند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.
این كنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است كه از حقوق شهروندی برخوردار قابل احترام هستند.
ضمن تقدیر و تشكر از كردزبانان كشور برگزاری این كنگره را فرصتی می دانم برای شناخت مردمامی مهربان كه همواره دل در گرو فرهنگ این مرز و بوم داشته اند.
حسن روحانی»

مشاهیر كرد در برهه هایی از زمان مغفول و مظلوم واقع شده اند
بهمن مرادنیا ـ استاندار كردستان ـ بامداد دوشنبه، ۱۱ تیرماه در مراسم افتتاحیه كنگره مشاهیر كرد كه در دانشگاه كردستان برگزار شد، اظهار داشت: در كنگره مشاهیر كرد، یادآور این نكته است كه كردستان سرزمینی است كهن و به درازای تاریخ كه مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی كرده است و در برهه هایی از زمان این مشاهیر مغفول و مظلوم واقع شده اند.
او اظهار نمود: كنگره مشاهیر كرد با همه عوامل و دست اندركاران، می كوشد تا هنر، فرهنگ و تاریخ گران سنگ این دیار، به منصه ظهور گذاشته شود تا كردستان عزیز این قطعه بهشت ایران زمین به سراسر جهان معرفی شود.
استاندار كردستان بیان كرد: اگر امروز در این مراسم وزین، فارسی صحبت می كنم، می دانم كه در خیلی از شبكه های ملی و فراملی به صورت زنده پخش می شود، اما همه باید بدانند كه در این جمع میهمانان بزرگواری هستند كه زبان مادری شان كردی است اما با لهجه های بادینی، كرمانجی، سورانی، زازا، كلهری، اردلانی، سلیمانیه ای، مكری، كرمانشاهی، گروسی و سنندجی صحبت می كنند و این نشان از غنای فرهنگ و زبان كردی است كه با افتخار كامل در كنگره مشاهیر كرد، در خدمت هنرمندان و نام آورانی هستیم كه بزرگترین هدف زندگیشان خدمت به ایران و ایرانی ها است.
وی افزود: امكان دارد در سنوات گذشته نتوانسته باشیم به شیوه مطلوب و مناسب كرد را به جهانیان معرفی نماییم اما یكی از اهداف عالیه این كنگره، معرفی و شناساندن مردم كرد است كه سراسر زندگی شان صلح و دوستی است و پیام اتحاد و انسجام همه جانبه است.
مرادنیا اضافه كرد: كردها به راحتی می توانند احساسات و درك واقعی خویش را از دنیای پیرامون و حقیقت های هستی، اظهار كنند، در این میان هنرمندان این احساسات لطیف و درك ظریف را با خلق آثاری بی نظیر ماندگار كرده اند.
استاندار كردستان بیان كرد: در كنگره مشاهیر كرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات علوم پایه و مهندسی، علوم كشاورزی، هنر و علوم پزشكی مورد تجلیل قرار می گیرند و این یادآور این نكته است كه كردستان سرزمینی است كهن و به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی كرده است و در برهه هایی از زمان این مشاهیر مغفول و مظلوم واقع شده اند.
وی اظهار داشت: این كنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیری كه در قید حیات هستند می كوشد تا نامشان پرآوازه تر بماند از آنجائیكه كردستان استانی فرهنگی و هنری معرفی شده است، انجام كارهای بزرگ در این زمینه می تواند در توسعه همه جانبه این استان مؤثر واقع شود.
وی خاطرنشان كرد: هنگامی كه از زبان كردی سخن به میان می آید منظور زبانی است كه كردها هم اینك با آن سخن می گویند زبان شناسان و مستشرقین می گویند كه زبان كردی از زبان های هند و اروپایی و در زمره زبان های ایرانی است كه با زبان فارسی قرابت دارد.

كردها نگذاشتند یك وجب از خاك ایران به دست دشمن بیفتد
نماینده ولی فقیه در كردستان اظهار داشت: كردها در این منطقه نگذاشتند یك وجب از خاك ایران به دست دشمن بیفتد و بخشی از تأمین امنیت كشورمان مرهون خدمات كرده است.
آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی امروز در كنگره بین المللی مشاهیر كرد كه در تالار مولوی دانشگاه كردستان برگزار شد، اظهار نمود: احترام و تكریم بزرگان و كسانی كه فرهنگ یك ملت را رقم زده اند و می زنند و سبب افتخار یك ملت و قوم هستند از دستورات دین اسلام است.
وی اضافه كرد: احترام و بزرگداشت بزرگان نشان از درك و فهم اخلاق زیبایی است كه اسلام به ما تعلیم می دهد و نشان دهنده فرهنگ دینداری ماست.
نماینده ولی فقیه در كردستان عنوان كرد: همینطور تكریم مشاهیری كه در جهات مختلفی توانسته اند اخلاق و فرهنگ و هنر ایران را رشد دهند مایه خیر و بركت است.
وی در ادامه همینطور بزرگداشت بزرگان و مفاخر را سفارش پیامبر اكرم (ص) دانست و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلامی فرمودند اگر می خواهید خدا را بزرگ بدارید بزرگان خویش را احترام كنید.
آیت الله حسینی شاهرودی خاطرنشان كرد: مفاخر جلوه ای از جمال و جلال خداوند هستند و كمالات خداوند هم در این انسان ها بروز و ظهور پیدا می كند.
وی در بخشی دیگر از سخنان عنوان كرد: مردم كرد مردمانی باصفا و با وفا و فداكار هستند و رهبری هم تعریف های بسیار زیبایی را از این قوم دارند.
نماینده ولی فقیه در كردستان اضافه كرد: نگاه طاغوت به قوم كرد یك نگاه تهدیدآمیز بود اما رهبری همواره تاكید كرده اند كه قوم كرد برای ما فرصت هستند.
وی افزود: امام راحل هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی كه در نوفل لوشاتو بودند نامه ای را به مردم كرد می نویسند كه تعریف های زیبایی را از قوم كرد در آن داشته اند.
آیت الله حسینی شاهرودی به زمان حمله صدام به كردهای عراق اشاره و ذكر كرد: كردهای عراق زمانی كه به مرز ایران رسیدند رهبری دستور دادند كه مرزها را برای كردها باز كنید و ما هزاران كرد آواره را در كشورمان جا دادیم.
وی همینطور به حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از كردهای سراسر دنیا اشاره و عنوان كرد: هركجا خطری برای كردها پیش آمده به سرعت ایران رسیدگی كرده است، نمونه آن پشتیبانی از مردم حلبچه بوه است. یا پشتیبانی از كردهایی بوده كه داعش طی چندسال اخیر به آنها حمله كرده بود.
نماینده ولی فقیه در كردستان افزود: البته قوم كرد هم همیشه پشت سر نظام بوده و از ایران دفاع كرده اند كه گواه این مدعا تقدیم ۵۴۰۰ شهید در استان كردستان و در مجموع ۱۰ هزار شهید كرد برای دفاع از آب و خاك این مرز و بوم است.
آیت الله شاهرودی با اشاره به اینكه كردها در این منطقه نگذاشتند یك وجب از خاك ایران به دست دشمن بیفتد، خاطرنشان كرد: فقط كردهای ایران نبوده كه حامی نظام ما بوده اند بلكه دیگر كردهای دیگر نقاط جهان هم اژ كشورمان حمایت كرده اند.
وی افزود: همه كردها ایرانی هستند و علاقه خاصی به ایران دارند چون در گذشته هم جزو خاك ایران بوده اند.
آیت الله شاهرودی همینطور اظهار داشت: كردها بخشی از امنیت این منطقه را با همراهی نیروهای نظامی و انتظامی و بسیچ رقم زده اند چون معتقدیم كه عمده برقراری امنیت را مردم برپا كرده اند.
وی آخر سخنان خود به اهمیت برگزاری كنگره مشاهیر كرد اشاره و تصریح كرد: كردها بزرگان و مفاخر بسیار زیادی را دارند كه امیدواریم در كنگره های آتی هم تعدادی دیگر از آنها مورد تجلیل قرار گیرند.

مشاهیر بزرگترین سرمایه هر كشور هستند
رئیس دانشگاه كردستان اظهار داشت: بزرگترین سرمایه هر كشور مشاهیر و مفاخر آن كشور هستند و بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت هاست.
رحمت صادقی روز سه شنبه در افتتاحیه كنگره بین المللی مشاهیر كرد، با ابراز خرسندی از میزبانی مشاهیر و نام آوران كرد، اظهار نمود: تكریم مشاهیر مایه صلح، آشتی و تعامل بیشتر در جامعه می شود.
وی اضافه كرد: هر ملتی توانایی تكریم از نامداران خویش را نداشته باشد هیچگاه پیشرفت نمی كند.
دبیر علمی كنگره بین المللی مشاهیر كرد اضافه كرد: دانشگاه كردستان در چند سال گذشته با پشتیبانی جدی دولت تلاش خوبی در حوزه مطالعات كردی داشته است و در این راستا رشته زبان و ادبیات كردی در سال ۹۴ در این دانشگاه تأسیس شد.
وی به خدمات تحقیقاتی و پژوهشی پژوهشكده كردستان شناسی دانشگاه كردستان اشاره و در ادامه اظهار داشت: همینطور امسال نخستین دوره دانشجویان زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان فارغ التحصیل می شوند و امیدواریم در مقطع فوق لیسانس این رشته هم بتوانیم دانشجو پذیرش نماییم.
صادقی همینطور ذكر كرد: مركز مطالعات دانشگاه هم اقدامات خوبی همچون تهیه فرهنگ لغت كردی فارسی و ده ها كار دیگر انجام داده است.
رئیس دانشگاه كردستان اظهار داشت: همینطور سال قبل حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه كردستان واگذار شد و درآمد آن برای جایزه سالانه هه ژار و تجلیل از آثار كردی هزینه می شود.
وی اعلام نمود: بیشتر از ۴۰ كانون در این دانشگاه فعالیت دارند و سالانه بیشتر از ۲۰۰ برنامه را اجرا می كنند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به كنگره مشاهیر كرد اشاره و عنوان كرد: كمیته علمی این كنگره به دانشگاه كردستان واگذار شد كه در زیرمجموعه آن شش كارگروه هم در حوزه های علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر، پزشكی، كشاورزی و علوم پایه و مهندسی تشكیل شد.
رئیس دانشگاه كردستان با اشاره به اینكه سنجش علم و دانایی كار آسانی نیست، اظهار داشت: انتخاب مشاهیر كار راحت و ساده ای نبوده و در این رابطه محدودیت تعداد و گستره جغرافیایی داشتیم.
وی افزود: در انتخاب مشاهیر تلاش شده كه از نام آوران كرد جهان در همه بخش های علمی، موسیقی، هنر، ادبی و … انتحاب شود.
صادقی خاطرنشان با اشاره به اینكه بزرگترین سرمایه هر كشور مشاهیر و مفاخر آن كشور هستند، تصریح كرد: بزرگداشت مشاهیر رمز ماندگاری تمدن ملت هاست و باید مشاهیر همواره مورد احترام قرار گیرند.
وی اظهار داشت: مشاهیر نیازی به ما ندارند بلكه ما هم هستیم كه به آنها نیاز داریم و باید آنها را تكریم نماییم.

مؤسسات كردستان شناسی در دانشگاه های كردستان راه اندازی شود
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی اظهار داشت: مراكز علمی و دانشگاه های استان كردستان باید جهت راه اندازی مؤسسات كردستان شناسی و مطالعات باستانی اقدام نمایند.
حجت الاسلام علی یونسی، روز سه شنبه در مراسم افتتاح كنگره بین المللی مشاهیر كُرد كه در تالار مولوی دانشگاه كردستان برگزار شد، اظهار نمود: عنوان كنگره مشاهیر كرد برای برگزاری این مراسم انتخابی درخور و شأن مراسم بوده است.
وی با اشاره به لزوم برگزاری كنگره تجلیل از مفاخر و مشاهیر كرد، اضافه كرد: جوانان این مرز و بوم باید با تاریخ، فرهنگ، گذشته، پیشینه و تمدن خویش را شناخته و به دیگران هم بشناسانند.
حجت الاسلام یونسی عنوان كرد: دشمنان امروز در تلاشند تا ما را بی هویت و بی شناسنامه جلوه دهند و مردم ما را در مقابل هم قرار دهند و با این كار بذر تفرقه افكنی و كینه توزی را بین مردم ما بكارند كه اگر ما گذشتگان و فرهنگ و تاریخ خویش را نشناسیم در دام دشمن گرفتار می شویم.
وی بیان كرد: در این منطقه نام آورترین ملت ها، ملت ایران است و زمانی كه نام و نشانی از قدرت ها و ابرقدرت ها در سطح جهان نبوده، نام ایران در جهان می درخشید و نخستین امپراطوری ها مربوط به ایران بوده است.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی عنوان كرد: زمانی كه كوروش جهان را بدون هیچ كشت و كشتار و خونریزی فتح كرد و دولت جهانی را تشكیل داد و با اتحاد كرد و فارس حكومتی جهانی را تشكیل داد تمام آسیا، آفریقا و اروپا در سیطره این ابرقدرت آن زمان ایران قرار گرفت.
وی با بیان اینكه ملتی نام آور می شود كه مردان و زنانی نام آور داشته باشد، بیان كرد: دانشمندان، مشاهیر و مفاخر حرمتشان آنقدر زیاد است كه مردم باید به در و دیوار خانه های آنها هم باید احترام بگذارند.
حجت الاسلام یونسی عنوان كرد: علما و دانشمندان فقط منظور علما نیست بلكه منجم، فیزیكدان، شیمیدان، هنرمند، منجم و فیزیكدان هم یك عالم و شایسته احترام هستند حتی اگر مسلمان نباشند.
وی تصریح كرد: خصوصیت های ملت ایران بین مردم كرد به بهترین وجه حفظ شده است و بر همین مبنا و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری ما مردم كرد را بعنوان یك مردم فرهنگی می شناسیم.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی اضافه كرد: مردم كرد را با خصوصیت شجاعت، صداقت، مهربانی، گذشت، هنردوستی و علم جویی می شناسیم و این خصوصیت های انسانی است.
حجت الاسلام یونسی در ادامه اظهار داشت: مراكز علمی و دانشگاه های استان كردستان باید جهت راه اندازی مؤسسات كردستان شناسی و مطالعات باستانی اقدام نمایند چونكه هزاران طالب علم و متخصص در همه رشته ها وجود دارند كه باید بكارگیری شوند.
وی خاطرنشان كرد: تاریخ شناسان و ایران شناسانی صاحب علم و كرد وجود دارند اما چرا باید بیكار باشند. مسئولان گزینش سختگیری را كنار بگذارند چونكه یك دانشمند و مفاخر كه ضد انقلاب و ضد ایران نمی گردد.
وی در انتها خاطرنشان كرد: باید همه باهم برای بازشناسی كرد و كردستان همتی جدی داشته باشیم و خویش را هم به خودمان و هم در ایران و در جهان بشناسانیم.

تفاوت های فرهنگی و ملی هیچ گاه باعث خشونت های ظالمانه نشده است

پیام نچیروان بارزانی امروز دوشنبه ۱۱ تیر ماه در مراسم افتتاحیه كنگره مشاهیر كرد در دانشگاه كردستان قرائت شد، كه متن این پیام به شرح زیر است:
از همه دست اندركاران برگزاری این كنگره بخصوص استاندار كردستان، كه از ما برای همراهی و مشاركت در این مراسم دعوت به عمل آورده است تقدیر می كنم.
همچنین از دانشگاه كردستان و اساتید برجسته و روشنفكر این دانشگاه كه با انجام فعالیتی دانشگاهی، ادبی و روشنفكرانه خدمتی بزرگ و عظیم به ادب و تاریخ ملت كرد كرده است تقدیر می كنم.
خدمات دانشگاه كردستان و همه مسئولان برگزاری كنگره مشاهیر كرد برای معرفی و تجلیل از مفاخری كه طی سال های گذشته، خدمت بزرگی در جهت حفظ زبان و شناسنامه ملت و بزرگداشت فرهنگ و ادب خود عرضه كرده اند ستودنی است.
در كنگره مشاهیر كرد، مفاخر و نامداران از هر سرزمینی كه باشند، میراثی معنوی برای همه كردها هستند چونكه این مفاخر در جهت رسیدن به اهداف خود و خدمت به ملتشان كوشیده و رنج زیاد دیده اند.
در زمان كودكی ما، پدر و مادرهایمان علیرغم نداشتن سواد برای خواندن، همپای شعرهای استادان برجسته كرد همچون هژار و هیمن، شعرهای حافظ و سعدی برای ما می خواندند و همپای گوش دادن به آوا و موسیقی كردی ما را به گوش دادن به صدای استاد شجریان تشویق می كردند.
تاریخ به ما ثابت كرده است كه هیچگاه تفاوت های ملی و مذهبی و فرهنگی باعث خشونت های ظالمانه و غیردموكراسی نشده و بلكه باعث قبول كردن جدایی ها شده است.
ما در كردستان به مفاخر مشاهیرمان افتخار می نماییم چونكه سرلوحه و الگوی ما بوده اند.
امروز سنندج با برگزاری این كار بزرگ همه ما را مدیون و وامدار خود كرده است.

كردها همواره اصالت را بر انسانیت بنا نهاده اند
استاندار سلیمانیه كردها را همچون ملتی دانست كه اصالت را همواره بر انسانیت بنا نهاده اند.
هوال ابوبكر در آئین افتتاح كنگره مشاهیر كرد اظهار نمود: روح هماهنگی و اشتراكات تاریخی سبب شده تا در كنگره ای با عنوان كنگره مشاهیر كرد گرد هم آورد.
وی اضافه كرد: این كنگره اثبات می كند كه آنچه برای كردها مهم می باشد انسانیت و اصالت زبان و ملت بوده و كردها همواره از ملت هایی بوده اند كه اصالت را بر انسانیت بنا نهاده است.
استاندار سلیمانیه عنوان كرد: در هیچ جای جهان دولتی نیست كه در آن كرد نباشد اما متأسفانه تا كنون دولتی برای خود نداشته اند.
وی در انتها هم ضمن اعلام این نكته كه كردها همواره زنده خواهند بود و ماند، تصریح كرد: تا زنده بودن كردها تاریخ زنده است.
ابوبكر در انتها هم از برگزاری كنگره تشكر كرد و حضور مشاهیر كرد جهان در این كنگره را نشانه ای از اتحاد كردها دانست.

برگزاری كنگره بین المللی مشاهیر كرد اقدامی بی همتا در تاریخ است

نماینده رئیس جمهور عراق اظهار داشت: در دوره ای كه ایران با ایدئولوژی استعمارگرانه مورد هجمه قرار گرفته، ایران در حال برگزاری كنگره بین المللی مشاهیر كرد است كه اقدامی بی همتا در طول تاریخ است.
دكتر سید احمد برزنجی در آئین افتتاحیه كنگره بین المللی مشاهیر كرد در دانشگاه كردستان، اظهار نمود: در حالیكه جهان در بحران های عمیق ایدئولوژی استعمارگری به سر می برد، كنگره ای در پایتخت تاریخی امیران اردلان در شهر مقاومت و فرهنگ برگزار می گردد.
وی اضافه كرد: این ایدئولوژی ها سبب شده جنگ های خونین تروریستی در منطقه شده است و این حمله وحشیگرانه به منطقه به علت طمع استعمار و غارت منطقه است و حل این بحران نیازمند همبستگی و اتحاد همه مسلمانان است.
نماینده رئیس جمهور عراق عنوان كرد: در این دوره با این ایدئولوژی های استعمارگرانه هجمه و حمله به ایران هم شكل گرفته و این در شرایطی است كه ایران كنگره مشاهیر كرد را برگزار می نماید كه اقدامی بی همتا در تاریخ است.
وی خاطرنشان كرد: كردها در طول تاریخ نشان داده اند كه همه تلاش آنها برای ارتقای فرهنگ بشری بوده و وجود صدها نفر مشاهیر كرد شاهدی بر این مدعاست اما چون دولت های منطقه بر مبنای مسائل قومی و نژادی شكل گرفته اند هیچگاه به نام مشاهیر كرد اشاره نكرده اند.
برزنجی همینطور با اشاره به اینكه ملت های غیرعرب بیشتر از اعراب برای حفظ اسلام كوشیده اند، اظهار داشت: هزاران شخصیت و چهره كرد برای حفظ اسلام كوشیده اند اما نام آنها ثبت و ضبط نشده است.
وی تصریح كرد: عرب ها و كشورهای منطقه اسلام ناب محمدی را مورد توجه قرار نداده اند و این باعث جنگ و خونریزی و اختلاف شده است.
وی در ادامه ضمن تشكر از مسئولان برگزاری كنگره، اظهار داشت: ایران كشوری بوده كه همواره پشتیبان كردها و بخصوص كردهای عراق بوده و این را در شرایطی اثبات كرد كه كردهای عراق انفال شدند و تنها كشوری كه آنها را پناه داد انفال بود و همینطور تنها كشوری كه فاجعه حلبچه را رسانه ای كرد و به دنیا نشان داد، ایران بود.

ادای سوگند نخستین دانشجویان فارغ التحصیل زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان
اولین دانشجویان رشته زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان فارغ التحصیل شدند و امروز آئین سوگند آنها در كنگره بین المللی مشاهیر كرد برگزار گردید.
رشته زبان و ادبیات كردی سال ۹۴ در دانشگاه كردستان به وجود آمد. هم اكنون ۱۶۰ دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند كه امسال نخستین گروه از دانشجویان آن كه بالغ بر ۳۵ هستند، فارغ التحصیل شدند.
در كنگره بین المللی مشاهیر كرد كه امروز در تالار مولوی دانشگاه كردستان برگزار شد، مراسم ادای سوگند ۳۵ نفر دانشجوی فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان برگزار گردید.
در این آئین دكتر بختیار سجادی، مدیرگروه رشته زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان اظهار نمود: بسیار خرسندیم كه برای نخستین بار شاهد فارغ التحصیلی نخستین گروه از دانشجویان رشته زبان و ادبیات كردی هستیم.
وی عنوان كرد: مایه فخر است برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان كه منابع آنها تماماً كردی است و توسط اساتید توانمند گروه زبان و ادبیات كردی دانشگاه نگارش شده است.
سجادی خاطرنشان كرد: ثمره تلاش و فعالیت اساتید گروه زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان، این دانشجویان هستند كه امروز و سال های آینده فارغ التحصیل می شوند.
مدیرگروه رشته زبان و ادبیات كردی دانشگاه كردستان تصریح كرد: لازم است كه دستگاه های فرهنگی، رسانه ها و آموزش و پرورش از ظرفیت بزرگ دانشجویان فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات كردی استفاده كنند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری كنگره مشاهیر كرد در دانشگاه كردستان، اظهار داشت: مفاخر و مشاهیر كرد ستون فرهنگ و هویت این منطقه هستند و ما امروز مفتخر به میزبانی آنها هستیم.
سجادی تصریح كرد: آنچه برای ما مهم می باشد زبان، فرهنگ و ادبیات و تاریخ است و ما كاری با سیاست نداریم.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~