در نشست خبری نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران اعلام شد: سهم هر تهرانی از بودجه فرهنگی فقط ۴۷ تومان است!

در نشست خبری نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران اعلام شد: سهم هر تهرانی از بودجه فرهنگی فقط ۴۷ تومان است!

در نشست خبری نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران اعلام شد: سهم هر تهرانی از بودجه فرهنگی فقط ۴۷ تومان است!

مدل كودك: با لغو برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از دو سال قبل و اعلام خبرهایی در خصوص استانی شدن این نمایشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قصد برگزاری اولین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری این استان را دارد. نشست خبری این جشنواره امروز ـ دوشنبه ـ انجام شد كه با انتقادهایی از میزان بودجه فرهنگی اختصاص یافته به استان تهران همراه بود؛ به نحوی كه اعلام گردید سهم هر تهرانی ۴۷ تومان در سال است!
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، نشست خبری تشریح جزئیات جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در استان تهران بامداد امروز با حضور احمد جاودانی (مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهرشاد كاظمی (معاون امور رسانه ای و فرهنگی اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، میلاد زارعی (دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های تهران)، امین بابایی (مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران انجام شد و با رونمایی از پوستر این جشنواره در سالن جلسات اداره كل وزارت ارشاد همراه بود.
در قسمتی از این نشست احمد جاودانی ـ مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ از جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها استان تهران بعنوان یك فرصت یاد و اظهار نمود: خوب است كه این جشنواره به موارد استان تهران و توسعه آن وارد شود؛ چونكه تهران در دل مطالبات ملی گم شده است و دیده نمی گردد. استان تهران به شدت فقیر است و از كم برخوردارترین استان ها، كم برخوردارتر است. از حوزه آموزشی و فرهنگی گرفته تا مباحث دیگر كه فقط كثرت جمعیت این كمبودها را توانسته است بپوشاند. ما در زمینه زیرساخت های فرهنگی و هنری به شدت استان ضعیف و نابرخورداری هستیم.
او بودجه فرهنگی استان تهران را ناچیز و خنده دار توصیف كرد و توضیح داد: بودجه فرهنگی استان تهران كه در اختیار اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد در مقابل ۱۷ میلیون جمعیت سهم هر نفر ۴۷ تومان در یك سال است.
وی با اشاره به این كه در تهران هیچ تناسبی بین زیرساخت های فرهنگی و هنری با فعالان حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد در عین حال اشاره كرد: جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها می تواند به موضوعات مربوط به تهران و همین طور توسعه استان تهران و شهرستان های آن بیشتر كمك نماید.
جاودانی درانتها درباره ماهیت جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های تهران كه برای نخستین بار برگزار می شود، در پاسخ به این پرسش كه آیا این جشنواره استمرار خواهد داشت توضیح داد: جشنواره مطبوعات جزو برنامه های سالانه ما است به همین دلیل در اختتامیه جشنواره امسال تلاش می شود فراخوان جشنواره مطبوعات سال آینده را اعلام نماییم. اساسا جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران جشنواره ای ادامه داری خواهد بود در برگزاری این جشنواره به صورتی آموزش غیر مستقیم برای فعالان رسانه است.
در بخش دیگری از این نشست زارعی، دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها درباره فراخوان جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.
زارعی با بیان این كه سوژه لطمه های اجتماعی در تهران یكی از محورهای اصلی جشنواره است اشاره كرد: موضوعاتی چون طلاق، فساد اداری، حاشیه نشینی و فقر و همین طور موضوعات دیگری نظیر بحث كتاب خوانی و مدیریت فرهنگی استان تهران را در این جشنواره اولویت قرار داده ایم.
وی درباره بخش های مختلف جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها توضیح داد: این جشنواره هشت بخش اصلی دارد و یك بخش دیگر، مقاله و خبر، گزارش، مصاحبه، تیتر، طراحی، فصل آرایی، طنز مكتوب و كاریكاتور جزو بخش های اصلی جشنوراه محسوب می شوند و برای نخستین بار به صورت پایلوت چهار بخش ویژه داریم.
دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران با بیان این كه مهلت پایانی برای ارسال آثار به جشنواره تا ۹ مرداد بوده است، در عین حال از تمدید این موعد تا روز خبرنگار آگاهی داد و اظهار داشت: اگر استقبال از جشنواره خوب باشد به احتمال زیاد زمان مهلت آثار را تمدید خواهیم كرد. ۲۵ مرداد ماه اختتام داوری ما برای جشنواره خواهد بود و همین طور ۵ شهریور ماه اختتامیه برگزار می شود.
در بخش دیگری از این نشست مهرشاد كاظمی درباره آثاری كه به این جشنواره ارسال شده توضیحاتی را بیان كرد و اظهار داشت: تابحال نزدیك به ۳۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است و پیش بینی ما این است كه حدود ۶۰۰ اثر به جشنواره ارسال شود.
میلاد زارعی در بخش دیگری از این نشست درباره ماهیت اولین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها و دلیل اجرایی شدن آن در تهران اظهار داشت: از دو سال پیش كه معاونت مطبوعاتی اعلام نمودند كه جشنواره و نمایشگاه مطبوعات برگزار نمی گردد تصمیم بر این شد كه جشنواره را به صورت استانی برگزار می نماییم. یكی از بزرگترین خاصیت این جشنواره مدیریت مسابقه بودن آن است.
او افزود: رویدادی كه بتواند تمام رویكردهای فرهنگی هنری و مطبوعات استانی مثل تهران را در خود جای دهد و تمامی ابعاد را پوشش دهد، بزرگترین دغدغه ما در دبیرخانه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران بود.
تهران به لحاظ سیاسی چارت و ساختاری مشابه بقیه ی استان ها را دارد اما به جهت این كه وزارت خانه ها در استان تهران هستند، استانداری صرفا بعنوان نماینده عالی دولت در تهران فعالیت نمی نماید. بلكه دبیرخانه بزرگترین رویدادهای فرهنگی تهران است. حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد تهران نیز چنین ساختاری دارد.
امین بابایی، مدیر كل روابط عمومی و امور بین المللی استان تهران نیز با اشاره به مظلومیت استان تهران و محرومیت آن اظهار داشت: استان تهران پس از سیستان وبلوچستان دومین استان محروم در حوزه آموزش و پرورش است. آموزش و پرورشی كه جایگاه مناسب آن در كشورهای توسعه یافته، پیشرفت را به دنبال دارد. ما همچنان در سطح استان تهران چالش مدارس چند شیفته را داریم.
وی با اشاره به افزایش جمعیت استان تهران و اینكه سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت این استان اضافه می شود، اظهار داشت: آیا این افزایش جمعیت مطابق زیرساخت های توسعه ای پیشرفت است؟ آیا تدبیری برای افزایش جمعیت صورت گرفته است. شهر تهران نیازمند بازبینی ویژه در حوزه مدیریت است. نگاه های مدیریتی كه این استان را استان برخورداری می بیند، باید تغییر كند. باید به داد تهران رسید تهران ظرفیت های كلانی دارد.
كاظمی نیز در بخش از این نشست با اشاره به وضعیت نشریات استان تهران و شهرستان های آن، اظهار داشت: در مجموع ۹۶ نشریه استانی ـ شامل روزنامه، ماهنامه، هفته نامه، پایگاه خبری و دوهفته نامه ـ را داریم. در سال قبل ما به ۲۸ نشریه با وجود بحران كاغذ مجوز دادیم. همین طور اقدام دیگرمان ساماندهی دفاتر نمایندگی نشریات سراسری بود و با ساماندهی كه صورت گرفت این دفاتر در مجموع به ۱۵۸ دفتر نمایندگی در استان تهران رسید.
ایشان سپس با اشاره به تعداد خبرنگاران استانی در تهران اظهار داشت: ما آمار دقیقی از خبرنگاران استانی تهران نداشتیم؛ طبق شاخص هایی كه معاونت مطبوعاتی تعیین كرده بود، نسبت به ثبت نام خبرنگاران اقدام كردیم و حدود ۲۴۰ خبرنگار شناسایی شدند؛ به صورت رسمی آنها خبرنگاران شهرستانی ما هستند.
معاون امور رسانه ای و فرهنگی اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ساماندهی آگهی های دولتی در استان تهران برای نشریات توضیح داد: استان تهران درباب آگهی های دولتی همچنان محروم بود ما سامانه ای را طراحی كردیم كه از ماه جاری مقرر است آگهی های دولتی بوسیله این سامانه جذب شود. راه اندازی این سامانه موجب می شود مشخص شود هر نشریه تا چه میزان آگهی دارد و همین طور به شفافیت و نظارت بیشتری در این زمینه می رسیم. سال قبل اولین نمایشگاه رسانه ها در استان تهران را داشتیم و امسال نیز اولین جشنواره را به همراه اولین نمایشگاه نشریات برگزار می نماییم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~