معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جشنواره كتاب خوانی رضوی فراتر از جغرافیای ایران حركت نماید

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جشنواره كتاب خوانی رضوی فراتر از جغرافیای ایران حركت نماید

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جشنواره كتاب خوانی رضوی فراتر از جغرافیای ایران حركت نماید

به گزارش مدل كودك معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به نظر من این جشنواره می تواند فراتر از جغرافیای ایران رفته و تنها محدود به این كشور نباشد؛ بلكه ایرانی ها خارج از كشور و هم دیگر كشورهای فارسی زبان را در برگیرد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، محسن جوادی كه بامداد روز پنجشنبه بیست وچهارم مردادماه در «آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی كتاب خوانی رضوی» درباره اهمیت این جشنواره سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار نمود: ما برنامه هایی بعنوان ترویج كتاب خوانی داریم كه در شكل های گوناگونی همچون باشگاه های كتاب خوانی، پایتخت كتاب و… برگزار می گردد. اما در مورد این جشنواره باید گفت خرسندیم كه در بازه زمانی چهارساله؛ از ۹۵ تا ۹۸ این اندازه شتاب تصادعدی، آن هم در حوزه كتاب خوانی رضوی را شاهد بودیم كه از رقمی حدود ۲۴۰ هزار نفر شركت كننده در سال ۹۵، به حدود ۱میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در ۹۸ رسیده و بیشتر از پنج برابر شده و به واقع از شاهكارهایی است كه بركت وجود امام رضا(ع) اتفاق افتاده و باید قدردان كسانی باشیم كه این برنامه را با چنین گستردگی به لحاظ كمی به انجام رسانده اند.

وی ادامه داد: ما به دنبال ترویج كتاب خوانی هستیم و از چنین اتفاقی با گستردگی كه به لحاظ تنوع شهر و روستا در برندگان دارد، می توان دریافت كه با یك دامنه وسیع جغرافیایی رخ داده است و این امر، شكوه عددی و كمی جشنواره را می رساند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محتوای كتاب خوانی افزود: نكته مهم دیگر آن كه تنها عدد نیست كه در این جشنواره حائز اهمیت است؛ بلكه محتوا هم یك مساله مهم بشمار می رود. بنابراین تنها ترویج كتاب خوانی مساله اصلی نبوده و باید دید كه چه نوع كتاب خوانی را ترویج می دهیم و اگر به دنبال ترویج و تقویت اندیشه دینی جامعه هستیم، این جشنواره، یك برنامه گسترده در همین راستا بوده است.

جوادی ضمن بیان روایت امام رضا(ع) با عنوان «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» تصریح كرد: در این روایت ایشان می فرماید «خدا رحمت كند كسانی را كه امر ولایت را احیا می كنند». در ادامه این روایت در جواب این كه چطور امر ولایت احیا می شود، آن حضرت می فرمایند «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ به این معنا كه خود یاد می گیرند و تعلیم می دهند. پس اگر چنین كاری را انجام دهید، مردم از امام خود تبعیت می كنند و این امر؛ یعنی غرض اصلی هدایت كه تبعیت از معصومین(ع) است با ترویج كتاب خوانی تحقق می یابد.

وی با بیان این كه نگاه جشنواره كتاب خوانی رضوی، كتاب خوانی اصیل مذهبی است، افزود: همه دست اندركاران و دوستان این جشنواره دقت و مشورت لازم را انجام داده اند و از دانشگاه های مختلف، متخصصین حوزه قرآن و حدیث در طراحی سوالات مشاوره گرفتند. همینطور این جشنواره از جهت دیگری هم با برنامه های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخصوص معاونت فرهنگی همسویی دارد و آن هم نشر كتاب است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: نكته قابل تامل دیگر درباره این جشنواره، گروه های مختلفی از مخاطبان بودند كه نمی توانند به هر دلیلی به صورت معمولی كتاب بخوانند و یا روشن دل و ناشنوایند. در این مورد هم خدا را شاكریم كه این برنامه، زمینه حضور این عزیزان را در كتاب خوانی را فراهم نموده است و ضمنا ما در مورد چنین اقشاری كوتاهی بسیار كرده ایم.

جوادی ضمن اشاره به مشكلات بوجود آمده در بخش نشر عنوان كرد: علیرغم مشكلات به وجود آمده در بخش نشر، بحث نشر برای روشن دلان بسیار مشكل شده و باید تدابیر ویژه ای برای این اقشار داشته باشیم و از توفیقات این جشنواره، آن بوده كه در این زمینه هم دقت و توجه داشته است.

وی درباره اهمیت فضای مجازی در توسعه فرهنگ كتاب خوانی اظهار داشت: نكته دیگر توجه به فضای مجازی است و به واقع این جشنواره رشد خوبی در فضای مجازی داشته است. ضمن این كه آینده جهان به سمتی می رود كه فضای مجازی شاید به فضای واقعی زندگی تبدیل می شود. بنابراین نمی توان از فضای مجازی غفلت كرد و الان بیشترین وقت یك نوجوان نه در ارتباطات با دوستان و خانواده، كه در چنین فضایی صرف می شود. ازاین رو توجه به ظرفیت های فضای مجازی حائز اهمیت می باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور در چارچوب پیشنهاداتی بیان كرد: به نظر من اگر بتوان با مجموعه شركت كنندگان این جشنواره و بخصوص كودكان ارتباط داشت؛ به نحوی كه این ارتباط قطع و به این مسابقه ختم نشود، ظرفیت خوبی است تا این كودكان بتوانند مسیری كه هنر خویش را در آن شروع كرده اند، ادامه داده و زمینه ای ایجاد شود برای این كه در آینده نویسندگان و هنرمندان بزرگی از این كودكان به بار نشیند. همینطور می توان تمام این كارها و آثار كودكان در جشنواره را در سامانه ای در معرض دید و ارزیابی دیگران هم قرار داد و اگر این مسیر تعامل با شركت كنندگان ادامه یابد، به عقیده من موفقیت حاصل می شود.

جوادی با اشاره به این كه تلاش بسیار زیادی در مورد انتخاب كتاب ها در جشنواره صورت گرفته، تصریح كرد: مشكلی كه هم اكنون وجود دارد، آن است كه به واقع كتاب های خوب در این زمینه ها كم بوده، یا كتب بسیار سنگین و یا بسیار سطحی است. پس این كوتاهی از ناحیه ما است و هم نویسندگان و هم وزارت فرهنگ باید در این مورد كوشیده و پیگیر باشند و هم بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) هم باید به پژوهش و تهیه منابع اصیل در مورد امام رضا(ع) و اندیشه دینی بپردازد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~