همایش ملی نام آوران ایرج افشار را برگزید

همایش ملی نام آوران ایرج افشار را برگزید

همایش ملی نام آوران ایرج افشار را برگزید

مدل كودك: «ایرج افشار» اولین شخصیت علمی و فرهنگی انتخاب شده از طرف دبیرخانه همایش های ملی سالانه ی «نام آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران» است، كه می خواهد هر سال با انتخاب یك شخصیت علمی – فرهنگی از او تقدیر كند. بر همین مبنا نیز این برنامه، در برنامه ی راهبردی پژوهشكده ی زبان و ادبیات پژوهشگاه گنجانده شده است.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با هدف ایجاد فضای مناسب برای نقد، نوآوری و نظریه پردازی و توسعه و تعمیق پژوهش در حوزه های گوناگون علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نیز مطالعه و تحلیل آثار در رابطه با این حوزه ی مطالعاتی در كشور، افزون بر پژوهش های بنیادی، توسعه ای و كاربردی، هر ساله اقدامات و فعالیت های علمی متنوعی را برنامه ریزی و اجرا می كند كه برگزاری نشست های تخصصی، كارگاه های آموزشی و همایش های علمی همچون ی این برنامه هاست.
پژوهشكده زبان و ادبیاتِ این پژوهشگاه، علاوه بر فعالیت های پژوهشی، اجرای چنین همایش هایی را در برنامه ی راهبردی پنجساله ی خود پیش بینی كرده است.
مریم شریف نسب – دبیر علمی همایش ملی نام آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران: كارنامه ی علمی استاد ایرج افشار – در گفتگو با ایسنا، هدف اصلی از برگزاری این همایش را تجلیل از شخصیت فرهنگی و ادبی ایرج افشار دانست.
وی با بیان این كه ایرج افشار پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران شناس، كتاب شناس، نسخه پژوه، نویسنده و موسس كتابخانه ی مركزی دانشگاه تهران بود و به «پدر كتاب شناسی ایران» معروف است، افزود: از وی بیشتر از ۳۰۰ كتاب و۳۰۰۰ مقاله در زمینه های مختلف كتاب شناسی، كتابداری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوعات دیگر (تالیف، تصحیح و تصنیف) باقی مانده است كه گنجینه ای عظیم برای محققان ایرانی و غیر ایرانی به شمار می آید. بررسی و معرفی آثار و خدمات بهادار ی فرهنگی و علمی- پژوهشی استاد ایرج افشار از اهداف عمده ی این همایش است.
او با بیان این كه همایش به دنبال ترویج و تقویت فرهنگ ایران دوستی و اهتمام به حفظ و معرفی میراث های باارزش فرهنگی و ادبی ایران است، افزود: یكی از رسالت های پژوهشكده ی زبان و ادبیاتِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، معرفی الگوهای مناسب و معاصر علمی – پژوهشی به جوانان و دانشجویان است كه ایرج افشار بی گمان یكی از آن الگوهای است.
وی افزود: امیدوارم دبیرخانه ی دائمی همایش ملی نام آوران در پژوهشكده ی زبان و ادبیات، بتواند سال های آینده این همایش را برای دیگر نام آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران نیز برگزار كند.
شریف نسب همین طور در توضیح محورهای این همایش اظهار داشت: «ایرج افشار: دانش، روش، پژوهش (نوآوری و خلاقیت)»، «ایرج افشار و احیای میراث های كهن و معاصر ایران»، «ایرج افشار و نامه ها و مكتوبات»، «ایرج افشار و مطالعات ادبی»، «ایرج افشار و مطالعات تاریخی (قاجار پژوهی، …)»، «ایرج افشار و مطالعات ایران شناسی»، «ایرج افشار و كتاب شناسی و لیست نگاری»، «ایرج افشار و نشریات و مجلات»، «ایرج افشار و مستشرقان»، «ایرج افشار و تصاویر ایران»، «زندگی و سلوك اجتماعی و فرهنگی ایرج افشار» و «موقوفات افشار».
مهلت ارسال چكیده ی آثار، تا اختتام مهرماه ۱۳۹۸ و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تا یكم بهمن ماه است. این همایش چهارم اسفند امسال در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود، برای اطلاعات بیشتر به این لینك می توانید بازگشت كنید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~