كاربران فضای مجازی درباره نشاط چه گفتند؟

كاربران فضای مجازی درباره نشاط چه گفتند؟

كاربران فضای مجازی درباره نشاط چه گفتند؟

به گزارش مدل كودك چند روز پیش دو بانوی خلبان برای نخستین بار هدایت یك هواپیمای مسافربری را به مقصد مشهد بر عهده گرفتند. این مورد از راه پست نشاط جهانداری (خلبان پرواز) در شبكه های اجتماعی منتشر و یك روز بعد حذف شد. بسیاری به این اتفاق واكنش نشان دادند و چنین موفقیتی را تبریك گفتند و برخی هم با نگاهی جنسیت زده اعلام نمودند از این به بعد زن یا مرد بودن خلبان هم به نگرانی های دیگرشان در پروازها اضافه شده است!

نشاط جهانداری، خلبانی است كه چند روز پیش عكسی از خود و همكارش كه با یك هواپیمای مسافربری قصد پرواز به مشهد داشتند، در صفحه اینستاگرامش منتشر نمود و نوشت: «امروز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ یك روز خاص و فراموش نشدنی در صنعت هوانوردی ایران می باشد؛ برای نخستین بار هدایت هواپیما توسط دو بانوی خلبان صورت گرفت. خلبان اول: نشاط جهانداری. خلبان دوم: فروز فیروزی»

پیگیری رسانه ای برای جزئیات دقیق تر این پرواز باعث شد كه وظیفه خواه روابط عمومی فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد در واكنش به این اتفاق اعلام كند: «در حال حاضر اطلاعات دقیقی از این پرواز در اختیار نداریم. جهت پیگیری این رویداد مكاتبات اداری با حراست فرودگاه صورت گرفته كه به محض دریافت اطلاع كامل پاسخگوی رسانه ها هستیم.»

عكسی كه جهانداری منتشر نموده بود، یك روز پس از انتشار، فضای مجازی را پُر كرد، سبب افزایش چشمگیر فالوئرهای او شد و واكنش های بسیاری را هم برانگیخت؛ گرچه در یك اتفاق عجیب و پس از اظهارنظر روابط عمومی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از صفحه شخصی این خلبان حذف شد!

اما آنچه كه اظهار تاسف خیلی از كاربران را درباره این مورد به همراه داشت، نظرات كلیشه ای جنسیت زده ای بود كه در ادامه بعضی از این نظرات را می خوانید:

– چه ایرلاینی هست؟ اینو بگید كه ما سوار نشیم

– پارك دوبل نداشته باشه، فكر نكنم مشكلی پیش بیاد

– خدا به دادمون برسه

– اوه اوه حالا چقدر غیبت كردن تو راه

– الان دارن به چی فكر می كنن؟ میگن حالا هواپیما رو با كله بكوبیم زمین یا با دُم؟

– خدا بخیر كنه. دیگه ماشاالله قحط الرجال شده كه كلن سپردن دست خانوما، چند وقت بعد توی كابین خلبان سر یه مبحث ساده دعوا میكنن و مسافران رو به چخ عظمی میدنگ

– هیچی دیگه. یه نگرانی به نگرانی هامون افزوده شد. حالا هی باید قبل پروازهامون بپرسیم: خلبان زنه یا مرد!

– هر كی نشست خونش پای خودشه

– نباید از كامنت های مخالف ناراحت شد. شخصا حاضر نبودم سوار این هواپیما بشم. قرن ها همه چیز در اختیار مردها بوده و بالطبع اونها در خیلی امور خبره شدن كه زن ها هنوز راه درازی براش در پیش دارند. همینقدر كه استارت زدن خودش جسارت میخواد كم كم هم اونها با تجربه میشن هم برای ما عادی

– سقوط آزاد

– یعنی واقعا تنهایی پرواز می كنید؟

– اگه مسافران آگاه بودن اصلا پرواز نمی كردن

– خدا به داد مسافراش برسه

– رو زمین كه خوب نبودن امیدی بشون نیس تا ببینیم تو هوا چطور باشن

– اوه اوه چپ نكنن خوبه

– شوخیشم قشنگ نیست

– پروازشون هم مثل رانندگی شون باشه كه خدا باید رحم كنه. از حالا باید حواسمون به آسمان باشه هواپیما نخوره تو سرمون. بدبخت مسافرها چه دل و جراتی داشتن

-كاش به همه بانوان كشورم گواهینامه خلبانی بدن، همشون برن اون بالاها پرواز كنن واسه خودشون… ما اینجا با خیال راحت رانندگی نماییم.

البته برخی هم مثل این كاربر نوشتند: «كامنتا رو آدم می خونه خجالت میكشه از ایرانی بودن خودش كه هنوز مردای ایرانی نمی تونن با رانندگی خانوما كنار بیان و هنوز دارند اونا رو مسخره می كنن و كلاس و افتخار میدونن.»

برخی هم با اعتراض به اینكه او نخستین خلبانی نیست كه چنین كاری انجام داده، یادی از خلبانان زن قبل از جهانداری كرده و نوشتند:

– در خبرها اومده خانم نشاط جهانداری و فروز فیروزی نخستین خلبانان زن تاریخ ایرانن. ضمن تبریك باید عرض كنم كه نخستین خلبان تاریخ ایران عفت تجارتچی بود كه ۲۷ آبان سال ۱۳۱۹ برای نخستین بار پرید.

– نخستین زن خلبان پس از انقلاب اكرم منفرد بوده كه بعدها به سوئد رفت و الان خیلی پیره. نخستین پروازش رو در پادگان هوایی قلعه مرغی انجام داد.

– منظور اینه كه برای نخستین بار در تاریخ ایران هدایت یك هواپیما توسط دو خانم خلبان انجام شده است وگرنه نخستین خلبان زن تاریخ ایران زنده یاد عفت تجارتچی است.

برخی هم درباره چگونگی وارد شدن به این عرصه پرس وجو كردند و درباره بالا بودن هزینه های خلبانی نوشتند:

– بچه من روحش پر می زد واسه خلبانی. تمام شرایط فیزیكی و جسمی اش رو هم داشت. رفتم ثبت نامش كنم گفتن بغیر از شهریه ش پرواز ساعتی ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومنه. حساب كردم دیدم اگه كل حقوقمو بهش بدم می تونه در ماه چهار ساعت پرواز كنه. از اون روز شرمنده بچه ام شدم كه یكی دیگه از آرزوهاش رو كشتم.

نشاط جهانداری هم از پنج سالگی علاقه خاصی به هواپیما نشان داده است. هواپیمای اسباب بازی ۷۴۷ داشته كه با آن سرگرم می شده است. آموزش های اولیه را در ایران و در سن ۱۷ سالگی می بیند اما از آنجائیكه برای شروع پرواز حداقل سن ۱۸ سالگی لازم است، باید صبر می كرده تا به این سن برسد و سپس آغاز به تحصیل در رشته خلبانی می كند و هم زمان در دانشگاه تا مقطع لیسانس در رشته مهندسی فن آوری هوانوردی خلبانی درس می خواند.

او در صفحه شخصی اش نوشته است: «همین كه وارد دانشكده خلبانی شدم، خیلی ها متعجب شدند و می گفتند كه این حرفه پسرانه است و به درد تو نمی خورد. این رفتار عجیب آنها برای من به ظاهر مانع ایجاد می كرد اما من به عشقم ایمان داشتم و كار خودم را می كردم. معتقدم هر كسی در هر رشته ای هر چقدر تلاش كند، مایه بگذارد و زحمت بكشد بطور قطع نتیجه اش را می بیند. در دنیای امروز همان گونه كه سرآشپز حرفه ای مرد داریم، مهندس مكانیك موفق هم داریم. موفقیت به جنسیت هیچ ارتباطی ندارد. البته طبیعی است كه با دیدن و شنیدن یك خلبان زن تا حدودی شگفت زده و متعجب می شوند.»

او ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۸ در فرودگاه مهرآباد با دریافت چهارمین خط سردوشی توسط خلبان شكرابی بعنوان دومین بانوی كاپیتان ارائه شد. گفته می شود جهانداری پس از «شهرزاد شمس» دومین زن ایرانی است كه كاپیتانی یك هواپیمای مسافربری را برعهده دارد. این خلبان كه ۲۹ سال دارد، نخستین پروازش را به شهر نجف و بیشترین پروازها را به مشهد داشته و به قول خودش هر دو شهر، پرانرژی و مقدس هستند.

تشویق های مردم در پروازهایی كه او به عهده دارد باعث اشتیاقش برای خدمت رسانی شده است و از این مورد خاطره هم دارد و پس از آخر یكی از پروازها همكارش با دوربین تلفن همراه از تشویق مردم برای جهانداری كه یك خلبان زن است فیلم می گیرد و آنرا نشانش می دهد؛ فیلمی كه برایش بسیار خوشایند بوده و به او انرژی بیشتری برای خدمت رسانی به مردم داده است.

گرچه ظاهرا برخی ترجیح می دهند سوار هواپیمایی كه یك زن هدایت آنرا بر عهده دارد، نشوند اما طبق گفته جهانداری ورود به این حرفه بخصوص برای یك خانم، چندان هم ساده نیست چونكه حدود پنج درصد از خلبانان دنیا را زنان می سازند و این مورد چندان رایج نیست و اتفاق نویی به حساب می آید. در كل استانداردهای موجود برای خلبانی خانم ها بالاتر و دشوارتر از مردان است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~