از گوته تا حافظ آغاز هفته فرهنگی آلمان در شیراز

از گوته تا حافظ آغاز هفته فرهنگی آلمان در شیراز

از گوته تا حافظ آغاز هفته فرهنگی آلمان در شیراز

مدل كودك: آیین افتتاح رسمی هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سال انتشار دیوان غربی – شرقی گوته به همت شهرداری شیراز و همكاری سفارت آلمان در ایران، اجرا شد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، حیدر اسكندرپور _ شهردار شیراز _ با اشاره به برگزاری این هفته فرهنگی كه افتتاحیه آن روز پنجشنبه (۹ آبان ماه) در آرامگاه لسان الغیب حافظ برگزار شد، در سخنانی اظهار نمود: خداباوری، انسان دوستی، عشق، صلح، مدارا و زندگی نقطه پیوند حافظ ایرانی و گوته آلمانی است. همه ما به حافظ و گوته به خاطر آفرینش زیبایی های ماندگار ادبی، به پاس آموختن حكمت، عشق و زندگی، ارج نهادن به مسلمانی، همدلی، مدارا، دوستی و صلح مدیون هستیم.
او با اشاره به اینكه «شیراز در گذر زمان زادگاه فرهیختگان و بزرگانی بوده است كه هریك شهره زمانه خود بوده اند»، افزود: گوته ۲۰۵ سال پیش با شعر حافظ آشنا شد و شیفتگی او به حافظ و تاثیر اشعارش در روح حكیمانه او به سرودن دیوان غربی – شرقی منجر گردید. این تاثیر به شكلی بود كه گوته شخصیت برجسته حافظ را شاعر شاعران جهان می خواند و خودرا همزاد حافظ پنداشته و نیمه گمشده خودرا در او می بیند، با او متحد می شود و كمال می یابد.

تجربه ادبی گوته، ایرانیان و آلمانی ها را گرد هم آورده است
همین طور میشائیل جوزف هرمان كلور برشتولد – سفیر آلمان در تهران – در این آیین سخنانش را با خواندن بیت «بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم» از حافظ شیرازی شروع كرد و اظهار داشت: دنیای برساخته از تفكر خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی دنیایی شاعرانه و مبتنی بر دوستی و عشق است و او بود كه دویست سال پیش گوته ادیب و شاعر آلمانی را به مسیر رسیدن به نقطه عطفی در تفاهم ملت ها هدایت كرد. او دویست سال پیش ورای مرزهای زمانی و كشوری، گفتمانی تازه با همزاد تازه یافته خود در شیراز شروع كرد و این تجربه ادبی، امروز، ما ایرانیان و آلمانی ها را گرد هم آورده است.
سفیر آلمان در تهران تصریح كرد: هفته فرهنگی آلمان در شیراز به بهانه گذشت دو سده از نگارش دیوان غربی-شرقی گوته برگزار می شود؛ اما سوژه فراتر از این است چون این دیوان نمادی است از تساهل، تسامح، نزدیك شدن به هم و پذیرش و درك متقابل است.
او اضافه كرد: امیدوارم كه روابط آلمان و ایران بیشتر از پیش تقویت شود و دو كشور از دوره های پرتلاطم به سلامت گذر كنند و در راه اندیشه گوته و حافظ قدم گذارند.

ضرورت تكیه بر فرصت های گفت و گو در فضای ملتهب كنونی جهان
سید عبدالرزاق موسوی – رئیس شورای اسلامی شهر شیراز – نیز در آغاز رسمی هفته فرهنگی آلمان با اشاره به زوایای مختلف شخصیت گوته و تاثیر حافظ بر این شاعر آلمانی اظهار داشت: مقایسه شخصیت های برجسته جهان فارغ از بُعد مكان و زمان، فراهم آورنده امكان قضاوت عادلانه پیرامون زبان مشترك ملت ها است.
او با اشاره به اینكه گوته اندیشمند، متفكر، هنرمند و شاعر بزرگ غربی ابتدا بوسیله آیات قران كریم با فرهنگ شرق آشنا شد، اضافه كرد: گوته با ابیات سعدی و بیش تر حافظ آشنایی یافت و ارتباطی معنوی و روحانی با حافظ شیرازی برقرار كرد.
موسوی بر لزوم تكیه بر فرصت های گفت و گو و نزدیك شدن انسان ها به یكدیگر در فضای ملتهب كنونی جهان تاكید و بیان كرد: حوزه های مشترك فرهنگی، اجتماعی، علمی و بطور خاص ادبیات و آثار فاخر این دو شاعر بزرگ ایران و آلمان، فرصت بسیاری برای این مهم فراهم می آورد. تابحال از این ظرفیت بزرگ، برای تبدیل یونیفرم های جنگ و ستیز به دست دوستی و محبت، به قدر كافی بهره نبرده ایم؛ چونكه بهره گیری از این ظرفیت ها و تبدیل سربازخانه های جنگی به اتاق های گفت و گو از رسالت های مشترك فرهیختگان دو كشور است.
هفته فرهنگی آلمان به مناسبت دویست سالگی دیوان غربی – شرقی، حافظ و گوته از ۹ تا ۱۳ آبان در شیراز برپاست. در این هفته فرهنگی برنامه های مختلفی همچون اجرای موسیقی كلاسیك، برگزاری نمایشگاه های مختلف ادبی، نمایش و نقد فیلم با حضور دونرسمارك (كارگردان برنده اسكار آلمانی)، شعرخوانی و داستان خوانی برگزار می گردد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~