مشاور حجتی به مهر خبر داد: احتمال تغییر نرخ های خرید تضمینی

مشاور حجتی به مهر خبر داد: احتمال تغییر نرخ های خرید تضمینی

مشاور حجتی به مهر خبر داد: احتمال تغییر نرخ های خرید تضمینی

به گزارش مدل كودك مجری طرح چغندر قند با اشاره به اینكه پیگیری هایی به منظور تجدیدنظر در قیمت تضمینی محصولات زراعی در حال انجام می باشد، اظهار داشت: امیدواریم قیمت تضمینی چغندرقند نیز، افزایش یابد.

علیرضا یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمی توان اظهار داشت كه طرح خوداتكایی شكر شكست خورده، این یك واقعیت است كه ممكنست در اجرا، هر طرحی در مقاطعی با چالش هایی مواجه شود.
وی افزود: شاخصهای زیادی بر رفتار كشاورزان در كشت تاثیر گذار هستند؛ به نحوی كه نرخ خرید تضمینی یكی از این فاكتورها است كه در سال گذشته، به سبب مشكلات ارزی ناشی از تحریم، قیمت محصولات صیفی كه رقیب چغندر قند بهاره هستند، افزایش شایان توجهی داشته باشند، ضمن اینكه از جانب دیگر، قیمت پایین خرید تضمینی هم موجب شد كه تمایل كشاورزان به كشت محصولات صیفی بجای چغندر قند افزایش یابد، بنا بر این در سال زراعی گذشته، سطح زیركشت چغندر قند بهاره حدود ۳۵ درصد كم شد.
تولید چغندر بهاره حدود ۲ میلیون تن كاهش یافت
مجری طرح چغندرقند افزود: هم اكنون عملیات برداشت چغندر قند بهاره در حال انجام می باشد و پیش بینی می شود تولید چغندرقند هم به همین نسبت كم شود.
یزدانی با اشاره به اینكه سال ۹۷ حدود ۷.۴ میلیون تن چغندر قند در كشور تولید شده است، اظهار داشت: از این میزان ۶.۳ میلیون تن چغندر بهاره و ۱.۱ میلیون تن نیز چغندر پاییزه بود.
وی با اشاره به اینكه در سال ۹۸ حدود ۷۰۰ هزارتن چغندر پاییزه تولید شده است، افزود: پیش بینی می شود حدود ۴.۵ میلیون تن نیز چغندر بهاره امسال تولید شود كه مجموع تولید، به حدود ۵.۲ میلیون تن خواهد رسید.
مجری طرح چغندر قند با اشاره به خسارات سیل به مزارع نیشكر در خوزستان،، افزود: در سال ۹۷ به سبب مشكلات ناشی از خشكسالی در نیمه اول سال و بارندگی های مستمر در استان خوزستان، عملا عملیات برداشت نیشكر به تاخیرافتاد و این امر به بهار ۹۸ منتقل شد كه بعد هم با وقوع سیل، كشور با كاهش تولید شكر نیشكری روبه رو شده است؛ به همین دلیل، پیش بینی می شود امسال حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون تن نیشكر در كشور تولید شود كه از این میزان، حدود ۷۰۰ هزارتن شكر تولید خواهد شد؛ بدین سبب پیش بینی می شود در مجموع تولید شكر از محل چغندرقند و نیشكر، حدود ۱.۴ میلیون تن باشد.
امیدواریم با عنایت به پیگیری هایی كه در حال انجام می باشد، با تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی، قیمت تضمینی چغندرقند نیز افزایش یابدیزدانی افزود: نیاز كشور به شكر حدودا ۲.۲ میلیون تن است كه بطور قطع باید این میزان كمبود با واردات جبران شود.
مجری طرح چغندر قند با اشاره به اینكه پیشنهاد ما برای قیمت خرید تضمینی این محصول در سال جاری، بالاتر از نرخ اعلام شده از طرف دولت بوده است، افزود: البته در كنار قیمت خرید تضمینی، كرایه حمل نیز برای این محصول در نظر گرفته شده كه قیمت را به نرخ مورد نظر كشاورزان، نزدیك می كند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی اشاره كرد: البته امیدواریم با عنایت به پیگیری هایی كه در حال انجام می باشد، با تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی، قیمت تضمینی چغندرقند نیز افزایش یابد.
سیاست كشت نشایی به منظور كاهش مصرف آب اجرایی می شود
یزدانی درباره اینكه امسال نگرانی در زمینه تغییر الگوی كشت به سمت سایر محصولات وجود ندارد؟ اظهار داشت: باتوجه به وضعیت قیمت محصولات صیفی از قبیل گوجه فرنگی، امیدواریم كه كشاورزان از این تجربه پند بگیرند و با كمك آنها بتوانیم در امتداد پایداری تولید و امنیت غذایی كشور، مسیر خوداتكایی شكر را كوتاهتر نماییم.
مجری طرح چغندرقند با اشاره به اینكه كشت چغندر قند پاییزه در كشور شروع شده است، اظهار داشت: بر طبق برنامه اقتصاد مقاومتی، حدود ۲۳ هزارهكتار كشت پاییزه چغندر قند برای سال ۹۸ درنظر گرفته شده است كه تاكنون، حدود ۱۶ هزار هكتار عملیات كشت انجام شده است كه نسبت به سال قبل تاكنون، حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد افزایش داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره كرد: امسال كارخانجات قند تعامل بیشتری با كشاورزان در پرداخت بموقع مطالباتشان دارند و امیدوار هستیم كه این روند ادامه یابد؛ چونكه در ترغیب كشاورزان به كشت آینده، تاثیر زیادی دارد.
یزدانی اظهار داشت: كشت چغندرقند علاوه بر تاثیر مهم آن در تناوب زراعی، موجب ایجاد اشتغال در بخش كشاورزی، صنعت و خدمات خواهد شد.
وی در واكنش به مباحث مطرح شده در خصوص آب بر بودن چغندر قند، افزود: یكی از سیاست های جدی وزارت جهاد كشاورزی، توسعه كشت نشایی چغندر قند است كه در سه سال اخیر، با تلاش هایی كه انجام گرفته، توفیقات خوبی نیز حاصل شده است؛ ضمن اینكه با این شیوه كشت، حداقل ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می نماییم كه بر این اساس، كاهش مصرف بذر و سموم نیز با این نوع كشت اتفاق خواهد افتاد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~