تب فراگیر زایمان زنان باردار شهرهای مختلف كشور در تهران شناسنامه های لاكچری با قید تهرانی

تب فراگیر زایمان زنان باردار شهرهای مختلف كشور در تهران شناسنامه های لاكچری با قید تهرانی

تب فراگیر زایمان زنان باردار شهرهای مختلف كشور در تهران شناسنامه های لاكچری با قید تهرانی

مدل كودك: «تب فراگیر زایمان های توریستی پس از سفر بعضی از سلبریتی ها و افراد مشهور به خارج از كشور حالا به زنان پا به ماه دربرخی از شهرستان ها هم سرایت كرده است اما این دفعه آنهایی كه توان مالی كمتری دارند برای این كه از قافله زایمان های توریستی عقب نمانند، تهران را مقصد تولد فرزندشان انتخاب می كنند. گروهی از متخصصان زنان و زایمان معتقدند توهم هویت، بخشی زنان پا به ماه را از شهرهای دور به پایتخت می كشاند تا به باور خودشان فرزندشان شناسنامه تهرانی داشته باشد.»

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، روزنامه ایران با این مقدمه نوشت: «اگر یك روز در كلینیك های تخصصی زنان و زایمان حضور پیدا كنید مادران پا به ماهی را خواهید دید كه هفته های آخر حاملگی خویش را در تهران می گذرانند تا فرزندشان در این شهر به دنیا بیاید. بعضی از پدر و مادرها از دلیل اصلی تصمیم خود در گرفتن شناسنامه تهرانی برای فرزندشان می گویند كه همیشه آرزو داشتند فرزندشان به اصطلاح «بچه تهران» باشد و در شهری با امكانات بیشتر به دنیا بیاید. البته برخی دیگر هم دغدغه های جدیدتری دارند. این كه فرزندشان را در مدرسه و دانشگاه «بچه شهرستان» خطاب نكنند.

دكتر فاطمه محمدنجار، یكی از متخصص های زنان و زایمان است كه از تعداد زیاد رجوع زنان آبستن شهرهای مختلف به كلینیكی در شمال شهر تهران گلایه می كند. البته گلایه او متوجه این مورد است كه این زنان نه به علت توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی و درمانی به تهران رجوع می كنند بلكه تنها دلیل رجوع آنها كه گاهی سفری طولانی را در پیش می گیرند ثبت ولادت و صدور شناسنامه فرزندشان از تهران است.

به گفته دكتر محمدنجار اخیراً به جز انتخاب تاریخ تولدهای لاكچری، صرف هزینه های میلیونی برای تزئین اتاق زایمان، برگزاری جشن «تاتی تاتی» و جشن «گرفتن بچه از پوشك» به لیست تولدهای لاكچری، محل تولد فرزند هم اضافه شده است.

او با بیان این كه این روزها لاكچری بازی سر درازی پیدا كرده است، می گوید: از چند ماه گذشته میزان رجوع زنان پا به ماه بخصوص از شهرستان های قزوین، كرج، رشت، كرمانشاه، ایلام و بندرعباس به بیمارستان های شمال شهر تهران افزایش یافته است. اصلی ترین علت رجوع این زنان فقط ثبت محل تولد تهران در شناسنامه فرزندشان است.

نكته قابل تأملی كه این متخصص زنان به آن اشاره می كند؛ كلینیك های شمال شهر هفته ای چند مرتبه میزبان زنان حاملگی از اسلامشهر، شهریار و شهر قدس تهران است؛ در حالیكه خدمات زایمان در مراكز درمانی شهرهای اطراف تهران عرضه می شود اما این پدر و مادرها هم برای آن كه شناسنامه فرزندشان صادره از مناطق شمالی شهر تهران باشد راهی بیمارستان های این مناطق می شوند.

دكتر محمدنجار در ادامه می گوید: با عنایت به ممنوعیت پرواز برای زنان آبستن از هفته سی و ششم به بعد این افراد با خودروی شخصی یا با اتوبوس به تهران می آیند كه خطر پاره شدن كیسه آب، خونریزی و سقط جنین را به دنبال دارد. علاوه بر این بیشتر این زنان پس از زایمان راهی شهرشان می شوند در حالیكه بیمار حداقل ۲۰ روز پس از زایمان باید تحت نظر پزشك باشد.

به گفته این متخصص زنان، مراجعین شهرستانی كه برای زایمان به تهران می آیند فقط اسم و محل بیمارستان را در اینترنت جست و جو می كنند و برای شان مهم می باشد كه مثلاً شمالی ترین بیمارستان تهران را برای زایمان انتخاب كنند.

او می گوید: برخی مدام به ما فشار می آورند كه مریض از شهرستان ها قبول نكنیم؛ در حالیكه واقعیت این است این مورد خیلی ربطی به مسائل پزشكی ندارد بلكه باید سبك زندگی را اصلاح كرد. بچه نباید خجالت بكشد كه قزوین یا كرج به دنیا آمده است؛ چون كه همین لاكچری كردن تولد فرزند روی نرخ ازدواج و طلاق هم تاثیر می گذارد.

نیره توكلی، جامعه شناس هم بخشی از این مورد را ناشی از گرایش به تجمل پرستی جامعه ایران می داند و می گوید: جامعه ما به شكل حیرت انگیزی تحت تاثیر كانال های ماهواره ای و فضای مجازی است. همین مبحث منجربه الگوبرداری ناصحیح بین مردم شده است. این جامعه شناس البته علت اصلی رجوع زنان آبستن شهرستانی به تهران را عدم دسترسی عادلانه به خدمات بهداشت و درمان عنوان می كند و اعتقاد دارد نباید به این مورد حتما با نگاه تجمل گرایی نگاه كنیم؛ چونكه امكانات در بعضی كلانشهرها متمركز شده و بیماران به علت احساس ناامنی از وضعیت دسترسی به خدمات بهداشت و درمان در شهرستان ها به مركز شهرها رجوع می كنند.

شهلا كاظمی پور، جمعیت شناس، در گفتگو با «ایران» زایمان های توریستی را زائیده پدیده تجمل گرایی می داند و با بیان این كه صدور شناسنامه تهرانی برای افرادی كه در شهرستان زندگی می كنند می تواند در سرشماری نفوس هم اثر منفی بگذارد، می گوید: ما ایرانیان عادت داریم از راه محل تولد، محل دانشگاه و مدرسه فرزندمان پز دهیم. اگر خانواده به سمت خودسازی و توانمندسازی نرود از مباحث كاذب استفاده می نماید.

او ارجاع زنان آبستن از شهرستان به تهران را به صرف ثبت محل تولد تهران در شناسنامه فرزندان تازه متولد شده به خلأ فرهنگی ربط می دهد و عنوان می كند: وقتی خلأ فرهنگی در جامعه داریم فرهنگ به صورت حاشیه ای رشد می كند و رشد حاشیه ای خطرساز است. در واقع به جای آن كه رسالت فرهنگی را انتقال دهیم برخی فرهنگ های حاشیه ای در جامعه اشاعه پیدا می كند.»

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~