بررسی جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام

بررسی جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام

بررسی جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام

مدل كودك: با انتشار فراخوان همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» توسط بنیاد ایران شناسی اعلام گردید كه این همایش بین المللی پنجم و ششم اسفند امسال در تهران انجام می شود.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، همایش بررسی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» در سه محور اصلی با سوژه های «جایگاه زن در آفرینش و تكوین»، «نقش زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی» و «زنان و مطالعات آینده پژوهی در عرصه ی علم و فناوری در كشورهای اسلامی و كشورهای غربی» برگزار می گردد.
همچنین زیر مجموعه های این همایش در این فراخوان «جایگاه زن در آفرینش و تكوین؛ زن در تاریخ تمدن ایران قبل از اسلام، زن در تاریخ تمدن ایران بعد از اسلام و در جهان بینی اسلامی، زن در جوامع دیگر»، «نقش زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی؛ زنان در دستیابی به صلح و پیشرفت پایدار با تاكید بر تاریخ و تمدن ایران و اسلام، زنان در احیا و ترویج میراث فرهنگی ناملموس، زنان: خودمراقبتی، خودباوری، زنان در تحكیم بنیان خانواده، زنان در اقتصاد خلاق، كارآفرینی و مسئولیت اجتماعی» و «زنان و مطالعات آینده پژوهی در عرصه علم و فناوری، در كشورهای اسلامی و كشورهای غربی؛ زنان در رسانه ها و فضای مجازی: فرصت ها و تهدیدها» اعلام شده اند.
بنا بر اعلام روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، «امروزه زن علاوه بر كاركرد اصلی اش در كانون خانواده، دارای نقش ها و كاركردهای اصلی دیگری در حوزه های مسئولیت های اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان و تأثیر آن بر آینده ی جوامع، مهارت های علمی، فناوری، اقتصادی و كارآفرینی است. همین طور اسلام نگاه ویژه ای به جایگاه و كرامت زن دارد و الگوهای كاملی از زن نمونه را مانند حضرت فاطمه (س)، حضرت خدیجه (س) و حضرت زینب (س)، به جوامع بشری عرضه می كند.
از سوی دیگر، جایگاه و كرامت زنان در ایران دوران باستان به شكلی بوده كه علاوه بر حفظ حجاب، متانت و كرامت زن در آن دوران، ایفای نقش در كاركرد اصلی و محوریش «خانواده»، بعضاً فرمان های حكومتی با رأی و نظر ایشان صادر می شده است.
با توجه به این موارد، هرچند در بعضی زمینه ها حقوق بانوان با چالش هایی روبه رو بوده و نیازمند لطمه شناسی و رفع تبعیض ها از حقوق بانوان و رسیدن به عدالت جنسیتی هستیم، بنیاد ایرانشناسی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن؛ با برنامه ریزی برای برگزاری همایشی با عنوان «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»؛ در آن از صاحبان اندیشه در حوزه های گوناگون امور زنان دعوت می كند تا به ارائه ی آخرین پیشنهادات و راهكارهای خود برای معرفی صحیح نقش زنان در جامعه و نیز رفع تبعیض های جنسیتی و موانع حقوقی، برمبنای معیارهای ایرانی و اسلامی پرداخته شود.
بر اساس این فراخوان، علاقه مندان برای ارسال چكیده مقاله های خود جهت شركت در این همایش كه با همكاری دفتر یونسكو تهران برگزار می شود، تا ۱۵ دی و برای ارسال اصل مقاله ها تا ۱۵ بهمن فرصت دارند، همین طور برای كسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه ی همایش با شماره های ۸۸۶۰۸۷۷۹ تماس بگیرند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~