در بیستمین سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران متولیان فرهنگ از ایسنا گفتند بعلاوه ویدئو

در بیستمین سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران متولیان فرهنگ از ایسنا گفتند بعلاوه ویدئو

در بیستمین سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران متولیان فرهنگ از ایسنا گفتند بعلاوه ویدئو

مدل كودك: اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اقدامات و نقش این خبرگزاری در توسعه اخبار كشور سخن گفتند. آنها با مهم خواندن كارهای خبری ایسنا در طول ۲۰ سال گذشته، از اینكه این خبرگزاری همواره فضای حرفه ای و اخلاق حرفه ای را رعایت می كند، تقدیر و ابراز امیدواری كردند این فضا هر روز بیشتر در جریان رسانه ای كشور شكل بگیرد.
علی متقیان ـ مدیرعامل ایسنا ـ در نشستی كه با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با سوژه بحث و بررسی فعالیت كمیسیون «هنر و معماری» در شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این خبرگزاری برگزار شد، در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه به میزبانی ایسنا، سالگرد تبدیل ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز تبریك گفت.
متقیان دراین زمینه تصریح كرد: ستاد عالی انقلاب فرهنگی در خرداد سال ۵۹ به دستور امام راحل تاسیس شد و جهاد دانشگاهی هم مولود انقلاب فرهنگی است؛ ما (ایسنا) هم زاده این تشكیلات هستیم. در سال ۶۴ ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد و در آذر ماه ۶۴ سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را جشن گرفتیم.
ایشان سپس به معرفی فعالیت ها و دستاوردهای خبرگزاری دانشجویان ایران كه در آغاز دهه سوم فعالیت خود قرار دارد، پرداخت و اظهار داشت: ۱۶ آذر ۷۸ آغاز فعالیت ایسنا بود و در ۱۶ آذر امسال جشن ۲۰ سالگی ایسنا را برگزار كردیم و به دهه سوم فعالیت این خبرگزاری وارد شدیم. در ۲۰ سال قبل كه خبر در انحصار چند روزنامه یا یك خبرگزاری و صداوسیما بود، دانشجویان و جهاد دانشگاهی در امتداد كارهای فرهنگی طرحی را ارائه كردند كه مورد توجه جامعه رسانه ای كشور قرار گرفت و خوشبختانه موفق شد ظرف مدت كوتاهی رشد و توسعه پیدا كند.
مدیرعامل ایسنا افزود: این خبرگزاری مبنای فعالیت خودرا با كار دانشجویان شروع كرد تا از این طریق دانشجویان در حین تحصیل بتوانند با مشكلات جامعه آشنا گردند و در فضای كار قرار بگیرند. خوشبختانه در مدت كوتاهی آنچنان رشد و جایگاهی برای خود پیدا كرد كه مرحوم استاد معتمدنژاد در وصف ایسنا می گوید، اطلاع رسانی در جمهوری اسلامی به دو قسمت تقسیم می شود؛ پیش از تاسیس ایسنا و پس از تاسیس ایسنا. با این خبرگزاری یك تحول و نقطه عطفی در خبرگزاری های كشور به وجود آمد.
علی متقیان در ادامه دانشجویی بودن را یكی از امتیازهای ایسنا برشمرد و اصرار كرد كه همچنان بعد از گذشت ۲۰ سال این خاصیت حفظ شده است.
او افزود: ۹۰ درصد خبرنگاران ما دانشجویانی هستند كه در دانشگاه تحصیل و كار خبری می كنند. با این تفاوت كه مدیران میانی و دروازه بانان خبر از خاصیت دیگری برخوردار می باشند و آن ثبات مدیریتی است. عمده مدیران در ایسنا سابقه بیست ساله دارند و مدیران میانی سابقه بالای ۱۰ سال دارند. در این سال ها مدیرعاملان زیادی در ایسنا حضور پیدا كرده اند اما بنده در سال ۸۹ كه به این خبرگزاری آمدم و در سال ۹۰ رفتم و باردیگر در سال ۹۳ برگشتم، تمام مدیران ارشد و میانی كه در سال ۸۹ در این خبرگزاری فعالیت داشتند در سال ۹۳ هم حضور داشتند و الان كه در سال ۹۸ هستیم ثبات مدیریتی را حفظ نموده ایم. بدنه دانشجویی و ثبات مدیریتی یكی از نكاتی است كه موجب موفقیت ایسنا شده است.
وی سپس اشاره كرد: نكته دیگر این است كه تمام پرسنل و خبرنگاران ایسنا را خودمان آموزش داده ایم و خبرنگاری نداریم كه در جای دیگری آموزش دیده باشد. تمام خبرنگاران با خط مشی و تربیت ایسنا بدون هیچ گونه وابستگی تربیت شده اند. نكته دیگر اینكه ما به هیچ جناح سیاسی وابستگی نداریم و از نظام جمهوری اسلامی دفاع می نماییم كه شامل تمام اركان نظام است و برای ما یك ركن با سایر ركن ها تفاوتی ندارد. وابسته به نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی هستیم و همین مورد حضور ما را در دانشگاه ها پررنگ تر كرده است.
متقیان اضافه كرد: در خبر، صداقت، امانتداری، درست نویسی و صحت خبر را در رأس كار قرار داده ایم. با اطمینان به شما استادان بزرگوار اعلام می كنم اگر خبری را در ایسنا دیدید، با اطمینان تمام آن خبر را پذیرا باشید. شاید خبری را منتشر نكنیم اما آنچه منتشر می نماییم خبر درست و صحیح است. ما سخنان یك گوینده را عین كلام او منتشر می نماییم نه اینكه با تفكرات سیاسی و دلخواه خودمان به نفع خودمان آنرا تغییر بدهیم. امانتدار خبر هستیم و همین مورد موجب پرمخاطب تر شدن ایسنا شده است. بین خبرگزارهای رسمی از اعتبار خبری خاصی برخوردار هستیم و بیشتر بازگشت استفاده خبر در مطبوعات و سایت ها از ایسنا است. اگر در یك سال جمع نماییم، شاید یك ماه ما دوم شده باشیم وگرنه در اغلب موارد و در برآیند كلی، بعنوان نخستین خبرگزاری مطرح هستیم. خداوند به ما لطف كرده و این اعتماد خبری را به ما داده است.

در ادامه اسماعیل آذر ـ پژوهشگر و نویسنده ـ با تایید سخنان مدیرعامل ایسنا، افزود: بنده تابحال چندین مصاحبه در اتاق جلسات و نشست های ایسنا داشته ام و برای دریافت خبر همیشه ابتدا به سراغ خبرگزاری ایسنا می روم. تمام افراد اینجا مانند یكدیگر، مهربان هستند و با فراغ بال صحبت های ما را منتشر می كنند.
مجید فروغی ـ مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز با تقدیر و تشكر از كارهای ایسنا و خصوصا مدیریت و اعضای اداره فرهنگی و هنری این خبرگزاری، اظهار داشت: حوزه فرهنگ و هنر از ابتدا در این خبرگزاری شكل گرفت و ما شاهد این بودیم كه همیشه با اخلاق حرفه ای و با رعایت اصول اخلاق، این خبرگزاری به فرهنگ و هنر پرداخته و بنا بر این از فعالیت ایسنا تقدیر و تشكر می نماییم.
محمد خزایی ـ فعال سینمایی و یكی از اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با تایید صحبت های مدیرعامل ایسنا تصریح كرد: اینكه مدیران ایسنا از قدیمی ها و باسابقه های ایسنا هستند، كاملا صحیح است. مدیرانی كه از دوران دانشجویی در این خبرگزاری فعالیت داشته و الان به سطح مدیران رده بالای ایسنا رسیده اند و همین مورد از دلیلهای موفقیت ایسنا است؛ چونكه آنها حوزه و نیروهای خودرا می شناسند و با آنها مراودات بهتری دارند. بچه های ایسنا، سرمایه خوبی در حوزه ی فرهنگی هستند. به مدیریت ایسنا تبریك می گوییم چونكه ایسنا در سال های اخیر جهش های خوبی در عرصه تولید خبر داشته و به مصاحبه شوندگان خود امنیت خاطر روانی داده است. پر مخاطب بودن از فاكتورهای مهم این خبرگزاری است. اگر به رسانه های مكتوب بازگشت نماییم گاهی می بینیم كه با ذكر منبع یا بدون ذكر منبع از خبرهای ایسنا بهره برده اند و این شاخص خوبی برای این خبرگزاری شمرده می شود.

مجتبی آقایی ـ عكاس و مدیر فرهنگی ـ در ادامه این جلسه با یادی از ابوالفضل فاتح ـ نخستین مدیرعامل ایسنا ـ اظهار داشت: ایسنا اخلاق حرفه ای دارد و همواره در عرصه خبر وفادار است. ایسنا در بخش اخلاق و سلامت حرفه ای عمل می كند. متاسفانه حالا می بینیم تریبون در دست بعضی از افراد است كه از آن سوء استفاده می نمایند اما دوستان ایسنایی مطلقا این كار را انجام نمی دهند. فضای حرفه ای و اخلاق حرفه ای را در ایسنا همواره شاهد می باشیم. امیدواریم این فضا هر روز بیشتر در جریان رسانه ای ما شكل بگیرد. خوشبختانه همیشه شاهد سلامت خبری در ایسنا بوده ایم.
محمدعلی خبری ـ عضو كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با مطرح كردن دغدغه ای در حوزه فرهنگ و هنر دانشجویی كشور، اظهار داشت: طبق آمار از سال ۶۵ تا ۹۵ در حوزه هنر سه میلیون و ۲۲ هزار فارغ التحصیل رشته های گوناگون داشته ایم؛ یعنی سالی ۱۰۰ هزار نفر. ما بعنوان جهاد دانشگاهی و ایسنا می توانیم در این عرصه اتفاق بزرگ و عظیمی را رقم بزنیم. امكانات لازم برای بروز خلاقیت در سطح كشور و دانشگاه ها برای دانشجویان هنر وجود ندارد اما می بینیم كه خانواده ها و جوانان نسبت به رشته های گوناگون هنر استقبال زیادی دارند. اگر مقرر است دانشجویان هنر به مسیری برسند خبرگزاری ایسنا می تواند اتفاقات و مسائل خوبی را در این حوزه رقم بزند. ما می توانیم به مسائل و اندیشه های آنها بپردازیم. جدای از خبرهای ساده ای كه در این رابطه منتشر می شود ما می توانیم با اینها رفت و آمد نماییم و آنها در سال های آینده مخاطبان دائمی ما باشند. در اثربخشی و دروازه بانی خبر می توانیم با اینها ارتباط برقرار كرده و به اثربخشی آنها سمت و سو بدهیم كه مطابق با نیازهای جامعه و نظام فعالیت كنند. آنها در آینده، هنرمندان و هنرشناسان جامعه خواهند بود و باید اتفاقی را رقم بزنیم كه از استعداد آنها حمایت نماییم. این وظیفه جهاد دانشگاهی و خبرگزاری دانشجویان ایسنا است كه هم سبب رونق تولید هنر و هم باقیات و صالحات برای فرهنگ كشور می شود.

محمدرضا جعفری جلوه ـ از اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با اشاره به اینكه ذات دانشجویی خبرگزاری ایسنا سبب شادابی، جوانی و اثرگذاری این خبرگزاری شده است، اظهار داشت: یكی از رمزهای موفقیت ایسنا وسعت مخاطبان آن است كه این امر در چهار خاصیت حفظ شده است و آن چهار خاصیت عبارتند از: ثبات قدم، اخلاق حرفه ای و صمیمیت، وسعت نگاه و اعتدال بخشی میان فرهنگ و سیاست؛ اینها دلایلی است كه این مجموعه را مجموعه ای مؤثر معرفی می كند.
مدیر شبكه دو سیما سپس بیستمین سالگرد تاسیس ایسنا را تبریك گفت و اضافه كرد: از همكارانی كه سالیان سال در این خبرگزاری با آنها در ارتباط بوده ام و همواره موثر، كارآمد و كارساز بوده اند، تشكر می كنم. برای ایسنا مهم نیست چه دولتی و سیاستی در رأس كار باشد، ایسنا با مدیران حوزه های مختلف كشور ارتباطی تنگاتنگ دارد.

رسانه بیشتر از آنكه مولد باشد، راوی است
علیرضا بهرامی ـ مدیر اداره اخبار فرهنگی و هنری ایسنا ـ در ادامه با تشكر از سخنان مطرح شده، اشاره كرد: ما نبودیم، اگر نبود حضور و كارهای این همه سال ادامه دار دوستانی كه در این نشست جمع و از نیكان جامعه هستند. از آغاز فعالیت در خدمت بزرگواران این جمع در كسوت های مختلف بوده ایم و مسیری را با هم طی كرده ایم.
وی اظهار داشت: شما استادان بهتر از هر كسی می دانید برخلاف نظر خیلی ها، حالا اولویت با كار فرهنگی است. در بسیاری از مناسبت های جامعه برخورد مناسبی نسبت به فرهنگ صورت نمی گیرد. آنهایی كه به حوزه فرهنگ و هنر مومن و آگاه و وفادار هستند این را می دانند كه حالا فرهنگ باید در اولویت جامعه ما باشد.
بهرامی با تایید صحبت های محمد علی خبری، در عین حال اظهار داشت: البته درباره این مساله باید این نكته را مد نظر قرار بدهیم كه رسانه بیشتر از آنكه مولد باشد، راوی است. ما در جنبه روایت اهتمام می نماییم كه توجه بیشتری نسبت به سوژه های دانشجویی هنر داشته باشیم. حالا در نهادهای در رابطه با دانشجویان هنر، همچون جهاد دانشگاهی و وزارت علوم دراین زمینه ها چه حركت هایی انجام می شود كه ما راوی آنها نیستیم؟ در چند دوره در جهاددانشگاهی شاهد این هستیم كه فرهنگ از اولویت نه تنها خارج، بلكه به زعم بنده تضعیف شده است. وزارت آموزش عالی ما كلا تمایل ندارد كه فعالیت جمعی در دانشگاه ها صورت گیرد. این ها نهادهایی هستند كه باید مولد باشند و ما راوی آنها.
بهرامی در ادامه مبحث ضرورت توجه به مقوله فرهنگ، اشاره كرد: وزارت ارشاد در زمینه فعالیت دانشجویی نگاهی ندارد. وزارت بهداشت هم یك رویداد فرهنگی در حوزه ادبیات داشت كه در زمان تغییر وزیر، به تخلف متهم شد. با همكاری ایسنا و جهاد دانشگاهی جشنواره شعر دانشجویی با كوشش های زیادی برگزار شده اما برخی دانشگاه ها از جهاد دانشگاهی برای اجاره سالن هزینه دریافت می كنند. این ها برای آن خیل عظیم دانشجویان یاد شده شما در رشته های هنری، پیام دلگرم كننده ای ندارند.

در ادامه ویدئوی حضور اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایسنا را می توانید مشاهده كنید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~