تاثیر سلبریتی های پولی بر فرهنگ مصرفی جامعه

تاثیر سلبریتی های پولی بر فرهنگ مصرفی جامعه

تاثیر سلبریتی های پولی بر فرهنگ مصرفی جامعه

مدل كودك: نگاهی به عدد فالوئر سلبریتی های پولی نشان میدهد كه ما بعنوان مخاطب، به آنها اجازه داده ایم تا آرام و بی صدا بخزند زیر پوست جامعه و روشی خاص از زندگی را تبلیغ كنند. آنها از نیاز ما به داشتن یك الگو در سبك زندگی تغذیه می كنند و درآمد دارند.

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «كشوها را یكی یكی بیرون می كشد و دوربین را روی انبوه لوازم داخل كشو به حركت درمی آورد، در نمای بعدی دوربین به سراغ كمد لباس ها رفته، كفش ها و لباس ها و كیف ها كالا را مرتب در قفسه ها چیده تا خبر سر و سامان دادن به قفسه های اتاقش را برای فالوئرها مخابره كند. كمدهای پر از لباس، كشوهایی پر از لوازم آرایشی و بهداشتی و عطر و… قفسه هایی پر از كیف و كفش و در مجموع زندگی ای كه مصرف زدگی از گوشه و كنارش سرریز می كند. این ها تصاویری است كه یك اینفلوئنسر هر روز پیش چشم مخاطبان صفحه اش قاب می گیرد اما ماجرا به همین قاب ها ختم نمی گردد. امروز در دنیا اینفلوئنسرها و بلاگرها در حوزه های مختلف توانسته اند تا حدودی نقش تأثیرگذار خود در حوزه تبلیغات را تثبیت كنند. شركت ها و تولید كنندگان حالا به اینستاگرام و یوتیوب و توئیتر و دیگر شبكه های اجتماعی به چشم یك ابزار تأثیرگذار تبلیغات نگاه می كنند و روی اثرگذاری اینفلوئنسرها و بلاگرها در بالا رفتن فروش خدمات و محصولاتشان حساب ویژه ای باز می كنند. برگزاری رویدادهای گوناگون با حضور این افراد در نقاط مختلف دنیا مؤید همین نكته است.

اینفلوئنسر (influencer) در لغت به معنای تأثیرگذار است. فردی كه شاید تخصصی در زمینه خاصی نداشته باشد اما توانسته با به اشتراك گذاشتن مداوم پست هایی عامه پسند از زندگی شخصی و كاری خود در شبكه های مجازی به ویژه اینستاگرام، مخاطبان بسیاری را جذب و هواخواه خودش كند. این افراد اغلب براحتی برای تبلیغ انواع محصولات با شركت های مختلف وارد مذاكره می شوند و فارغ از احساس مسئولیت در قبال كیفیت و سلامت كالاها، آنرا با آب و تاب به مخاطبان معرفی می كنند.

اینفلوئنسرها در دنیا تبدیل به یكه تازان جهان متنوع اینستاگرام شده اند. در ایران برخی از اینفلوئنسرهای وطنی فارغ از تمام اتفاقات و حوادث روز جامعه و دنیا، به كار خود مشغولند و توجیه خودرا برای این فراغت از سودای جهان دارند و در هر شرایطی در حال تبلیغ در امتداد كسب درآمد و القای نیازهایی نه چندان ضروری به مخاطبان خود هستند. نیاز به داشتن كمدهایی لبریز از لباس و كفش و… نیاز به خرید آخرین محصولات تولید شده توسط یك برند، نیاز به مصرف، نیاز به خرید، نیاز به وابسته شدن به یك برند خاص و… امری كه شاید برای مخاطب این تبلیغات چندان هم ضروری نباشد اما برای یك اینفلوئنسر حكم اكسیژنی دارد كه او را زنده نگه می دارد. در سوی دیگر ماجرا می شود مخاطبان مسخ شده ای را دید كه آماج حملات این تبلیغات هستند. مخاطبی كه نمی داند پشت تبلیغ نامحسوس كسی كه خودرا روشنفكر، هنرمند، ورزشكار، حامی محیط زیست، روانشناس و… معرفی می كند، چه مبالغی جا به جا می شود، لینك داخل استوری را بالا می كشد، محصول را پیش از تمام شدن، خریداری می كند و حس فاتحی را دارد كه از دیگر فالوئرها پیشی گرفته است یا نادانسته به سمت سبكی از زندگی كشیده می شود كه نسبتی با فرهنگش ندارد.

نگاهی به عدد فالوئر سلبریتی های پولی نشان میدهد كه ما بعنوان مخاطب، به آنها اجازه داده ایم تا آرام و بی صدا بخزند زیر پوست جامعه و روشی خاص از زندگی را تبلیغ كنند. آنها از نیاز ما به داشتن یك الگو در سبك زندگی تغذیه می كنند و درآمد دارند. با به نمایش گذاشتن قسمتی از زندگی روزمره شان براحتی اعتماد مخاطب را جلب می كنند و بعد در بین استوری ها و پست های روزمره، روشی از زندگی را تبلیغ می كنند كه شاید مخاطب فرسنگ ها از آن فاصله داشته باشد. رنگ های تند در عكسهایی كه در خانه، باغ، كافه، خیابان و… گرفته شده، شباهتی به شهر خاكستری كه ما در آن زندگی می نماییم ندارد اما آنها دنیای رنگی و مصرف زده شان را به حقیقت دنیای خاكستری ما حقنه می كنند.

افزایش تمایل به خرید بجز این كه نتیجه زندگی در دنیایی پر از تنوع محصولات و تولیدات در حوزه های مختلف است، نتیجه نمایش زندگی مصرف زده اینفلوئنسرهایی است كه شغلشان مصرف گرایی است. البته آنها هیچ گاه به این نكته اعتراف نمی كنند و گاهی نقاب پشتیبانی از محیط زیست به چهره می زنند و استوری ها و پست هایی در نقد مصرف گرایی منتشر می كنند، حرف هایی می زنند كه با تصویری كه از زندگی شخصی شان به نمایش می گذارند به طرز محسوسی تناقض دارد و این تناقض ها گاهی در بزنگاه هایی خودرا نمایان می كند و هزینه هایی هم برای آنها به دنبال دارد. این تناقضات جایی به اوج می رسد كه تبلیغ اپلیكیشنی را می پذیرند كه با هدف مقابله با مصرف گرایی طراحی و اجرا شده است. بطور مثال در اقدامی خلاقانه برای تبلیغ خدمات این اپلیكیشن در مذمت شلوغ بودن اتاق و زیاد بودن لباس های داخل كمد ساعت ها سخنرانی می كنند و بعد اعلام می كنند كه مقرر است لوازم اضافی اتاق شان را در اپلیكیشن مذكور به فروش برسانند و از فالوئرها هم دعوت می كنند همین كار را انجام دهند. شاید به خاطر نداشته باشند كه یك سال پیش در كنار همان كمد تبلیغ برندی كه كالاهای «درجه یك» خودرا با «تخفیف عالی» به فروش می رساند ضبط كردند و از «دوستای خوب» خود خواستند كه به سایت… سری بزنند و از آنها خرید كنند.

ریشه مصرف گرایی را از زوایای بسیاری می شود مطالعه كرد. این امر محصول مجموعه ای از عوامل است كه هر كدام باید از زاویه ای مستقل بررسی شوند. نمی توان نقش اینفلوئنسرها را تنها عامل بروز و تشدید مصرف گرایی در جامعه دانست، اما از سویی نمی توان تأثیر آنرا هم در شیوع این فرهنگ در جامعه نادیده گرفت.»

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~