از عنبرنسارا تا روغن بنفشه شاهكارهای كرونایی

از عنبرنسارا تا روغن بنفشه شاهكارهای كرونایی

از عنبرنسارا تا روغن بنفشه شاهكارهای كرونایی

به گزارش مدل كودك خوردن الكل صنعتی، دودن كردن عنبرنسارا، مالیدن روغن بنفشه، گرفتن سشوار زیر بینی، قورت دادن جوهرنمك و… كج راهه هایی است كه این روزها برای مقابله با ویروس كرونا معرفی می گردند. سفارش های گاها شیادانه ای كه گاهی انگار برای سودجویی در افزایش فروش و قیمت برخی اقلام كه در شرایط عادی بازار چندانی ندارند، با صحنه آرایی برخی افراد نامعلوم به جامعه تزریق می شوند. اما چرا عده ای زیر بار این سفارش های غیر علمی می روند؟ بنا به قول یك رفتارشناس، كمبود اعتماد بنفس و نبود سواد رسانه ای و همینطور بی اعتمادی به مراجع رسمی، دلیل پذیرش این اظهارات بی پایه و اساس است.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، پس از شیوع كرونا در ایران، برخی از شهروندان به علت آشامیدن الكل صنعتی (با تصور نوشیدن الكل طبی) تلاش دارند خویش را در مقابل این ویروس مقاوم كنند؛ اما آنچه نصیب آنها می شود، متأسفانه مرگ است و نابینایی.
این درك اشتباه از نحوه مقابله با ویروس كرونا تابحال به فوت بیشتر از ۱۰۰ نفر از ایرانیان منجر گردیده است. آمارها نشان داده است كه در ایام اخیر تعداد تلفات ناشی از مسمویت الكلی در حال رقابت با تلفات ناشی از كروناست؛ به صورتی كه در استان فارس تعداد قربانیان الكل در مقایسه با تلفات كرونا، چهار برابر بوده است. مسمومیت ۵۳۰ فرد با ۶۹ كشته در استان فارس، مسمویت ۱۲۵ نفر و فوت ۱۱ نفر در تربت جام، مسمویت ۲۳۰ نفر و مرگ ۲۰ نفر در آذربایجان شرقی، مسمویت ۷۰ نفر و مرگ ۱۵ نفر در استان البرز و مرگ ۲۸ نفر در اهواز در اثر مسمویت الكل، تیتر برخی از خبرهاست كه در ایام اخیر انتشار یافته است.
در این میان خبر خوراندن الكل صنعتی به یك كودك پنج ساله توسط پدر و مادرش كه به نابینایی او منجر گردید، شاید ركورد تلخ ترین خبر روزهای اخیر را شكست.
درباره چرایی بروز این اتفاقات تلخ در كشور به دنبال شیوع كرونا، مجید ابهری -رفتارشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی- در گفت گو با ایسنا تاكید می كند: این یك صدمه اجتماعی است كه افراد صرفاً با شنیدن یك پیام صوتی یا دیدن یك ویدیو یا خواندن یك یادداشت در فضای مجازی، تصمیم به انجام كاری می گیرند. در صورتی كه یك انسان سالم و بالغ هیچ حرفی را بدون تفكر، تأمل و بررسی نمی پذیرد.
وقتی ادعا و نظری را بخصوص درباره مسائل جدید و ناشناخته مثل ویروس كرونا می شنویم، باید پیش از پذیرش و هر نوع اقدامی، درباره درستی آن مطمئن شویم. ازاین رو گسترش فضای مجازی در كنار محاسن و امتیازاتش، عوارضی را برای جامعه بوجود می آورد و اگر آموزش های لازم در جهت كاربرد درست و منطقی از فضای مجازی عرضه نشود؛ این صدمه ها گاه توان فرسا و خانمان سوز خواهد بود كه خوردن الكل صنعتی با هدف مقابله با ویروس كرونا همچون مصادیق این صدمه ها است.
این كارشناس صدمه های اجتماعی می گوید: عده ای بدون هیچ گونه تحقیق و پشتوانه علمی، چشم بسته هر آنچه می شنوند؛ قبول می كنند.
این رفتارشناس اعتقاد دارد كه ضعیف بودن اعتماد به نفس و نداشتن اعتماد به دولت و رسانه های دولتی از اصلی ترین علل وقوع این گونه اتفاقات است. همینطور تربیت خانوادگی، تربیت اجتماعی، كمرنگ شدن خودباوری و نبود سواد رسانه ای در بعضی گروه ها و اقشار جامعه عامل بروز برخی فجایع مثل مصرف متانول است.
ابهری با اشاره به اینكه از زمان گسترش ویروس كرونا در ایران، فضای مجازی پر از دستورات غیر علمی و شده است؛ می گوید: عده ای دود كردن عنبرنسارا و عده دیگر مالیدن روغن بنفشه و تعدادی هم گرفتن سشوار زیر بینی، برخی آوایزان شدن از درخت كاج و برخی دیگر قورت دادن جوهر نمك را تجویز می كنند. در صورتی كه این روش ها نه تنها سبب رفع بیماری یا مقابله با آن نمی گردد بلكه مشكلات جدید و سخت تری بوجود می آورد.
متأسفانه برخی از مردم هم هر آنچه در فضای مجازی می بینند؛ بلافاصله پذیرفته و اقدام می كنند. در همین زمان گسترش كرونا عده ای مشخص نیست با كدام پشتوانه علمی اعلام نمودند كه با خوردن الكل می توان در مقابل این ویروس مقاوم شد. متأسفانه برخی هموطنان هم به جای تحقیق و پرسش از پزشكان و متخصصان و بر خلاف راهنمایی های مقامات بهداشت و درمان كشور، مبادرت به نوشیدن الكل كردند. آن هم نه الكل خوراكی بلكه الكل صنعتی كه از راه وایتكس و سایر مواد شیمیایی رنگ آن سفید شده است. مصرف این نوع الكل اگر سبب مرگ انسان نشود، نابینایی و از كار افتادن كبد، طحال و كلیه ها قطعی است.
این استاد دانشگاه در انتها با اشاره به بی اعتمادی مردم به دولت این طور توضیح می دهد كه متأسفانه برخی هموطنان ما آاطلاعاتی را كه از مقامات بهداشت و درمان كشور دریافت می كنند؛ به كار نمی بندند و حتی گاه در تضاد با آن عمل می كنند. برای مثال با این كه جامعه پزشكی كشور بر ممنوعیت تردد غیر ضروری و مسافرت تاكید می كنند؛ عده ای از شهروندان جاده ها را به قرق خود در آورده و راهی سفر می شوند. انگار كه با سفارش های مقامات رسمی كشور سر عناد و لجاجت دارند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~