سخنگوی قوه قضاییه: نامه هنرمندان در مورد فرد در مظان اتهامات اقتصادی، هنرمندانه نبود

سخنگوی قوه قضاییه: نامه هنرمندان در مورد فرد در مظان اتهامات اقتصادی، هنرمندانه نبود

سخنگوی قوه قضاییه: نامه هنرمندان در مورد فرد در مظان اتهامات اقتصادی، هنرمندانه نبود

به گزارش مدل كودك سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با اعطای مرخصی به زندانیان مطابق بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه، اظهار داشت: هیچ یك از كشورها نتوانستند چنین اقدامی انجام دهند و این واقعا یك اقدام بی نظیر در نظام حكمرانی كشورها بود.
به گزارش مدل كودك به نقل از میزان، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در گفتگو با برنامه پارك شهر رادیو تهران در ارتباط با اعطای مرخصی به زندانیان مطابق بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه اظهار نمود: با عنایتی كه رهبر معظم انقلاب در مورد عفو زندانیان و ریاست قوه قضاییه در مورد مرخصی داشتند و با عنایت به فرهنگ دینی و اسلامی و قضایی و شرایط موجود كشورمان، قریب به ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان توانستند در این ایام از مرخصی بهره مند شوند و در كنار خانواده باشند و دغدغه سلامت خود و خانواده آنها كاهش پیدا كند.
وی اضافه كرد: حدود ۱۰ هزار نفر از مجموع زندانیان، مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند و پرونده محكومیت آنها به پایان رسید.
سخنگوی قوه قضاییه این اقدام را یك اقدام بی نظیر عنوان نمود و اظهار داشت: امروزه انتشار ویروس كووید ۱۹ را در كشورهای مختلف داریم و میزان آلودگی به ویروس و تعداد مبتلایان و جانباختگان در خیلی از كشورهای مدعی حقوق بشر به مراتب بیشتر از كشور ماست؛ تعداد زندانیان آنها هم بیشتر است ولی اهتمام آنها به بهداشت زندانیان به اندازه ما نیست.
وی افزود: یك اهتمام بسیار جدی در جهت رعایت پروتكل های بهداشتی در سازمان زندان ها انجام شد تا از ابتلای كسانی كه در زندان هستند، پیشگیری شود و مبتلا به ویروس نشوند.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان كرد: این اقدام هم در جهت حوزه سلامت و هم در اعطای مرخصی، در كشورهای مختلف دنیا اصلا شبیه و نظیر ندارد و هیچ یك از كشورها نتوانستند چنین اقدامی انجام دهند و این واقعا یك اقدام بی نظیر در نظام حكمرانی كشورها بود.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با ناآرامی در بعضی از زندان های كشور همچون سقز و شیراز، اضافه كرد: مبحث زندان سقز یك حادثه و استثنا بود. اقدامی درآمیخته از توطئه برخی از زندانیان و دو سه نفر از پرسنل حوزه زندانبانی كه برخلاف جمع كثیری از زندانبانان و پرسنلی كه وظیفه شناس و هوشمند هستند، به شكلی قصور و تقصیر كردند و این حادثه در آن زندان صورت گرفت و منجر به فرار برخی از زندانیان شد.
وی بیان داشت: در وهله اول پرسنل مقصر حادثه شناسایی و بازداشت شدند و با هماهنگی و انسجامی كه نیروهای امنیتی و انتظامی داشتند و با پیگیری های مجدانه همكاران قضایی، اغلب قریب به اتفاق زندانیان فراری همچون تمامی زندانیانی كه جرایم سنگین داشتند، با كمك ماموران و بخشی هم با كمك مردم و اطلاعاتی كه خود مردم منطقه به مامورین دادند، دستگیر شدند.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح كرد: هم اكنون حدود ۸ نفر از جمعیت ۷۴ نفره بیرون هستند كه جزءِ مجرمین خطرناك نیستند. در جمع زندانیان فراری چند نفری بودند كه خود یا خانواده، آنها را به زندان معرفی كردند و امیدواریم مابقی هم به لحاظ اینكه محكومیت سنگین ندارند، خودشان را معرفی كنند.
اسماعیلی اضافه كرد: اولویت ما دستگیری كسانی بود كه جرایم سنگین و خشن انجام داده بودند كه همه آنها دستگیر شدند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: ان شاءالله هم به لحاظ خدماتی كه عرضه می شود، هم به لحاظ اشرافی كه هست و هم باوجود مامورین خوب و وظیفه شناس و دلسوز، دیگر این حوادث را در زندان ها نخواهیم داشت و زندان سقز یك حادثه استثنایی بود.
وی اظهار داشت: در شیراز هم برخی از زندانیان به دنبال این بودند تا ببینند آیا می توانند اقدامی شبیه زندان سقز را انجام دهند كه با هوشیاری ها و آمادگی ها نتوانستند كاری انجام دهند و در آنجا حادثه مهمی رخ نداد.
اسماعیلی در مورد نامه بعضی از چهره های سینمایی در مورد آزادی یكی از متهمان پرونده بانك سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان هم اظهار نمود: نامه معروف به نامه برخی هنرمندان و سینماگران، هنرمندانه نبود؛ در این نامه از كسی كه حداقل در مظان اتهامات اقتصادی می باشد، تعریف و تمجیدهایی شده؛ البته حكم این پرونده هنوز صادر نشده و نمی توانم جزئیات را اعلام كنم.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: نكته دوم درباره این نامه عدم شفافیت در جمع آوری امضاها بود كه بعضی از كسانی كه نام شان به عنوان امضاكننده آمده، گفتند ما اصلا امضا نكردیم یا متن دقیق را به ما نگفته بودند. نكته سوم هم انتشار این نامه در فضای مجازی بود. اگر یك جمعی نامه ای به یكی از مقامات می نویسند، باید صبر كنند تا در قالب چارچوب قانونی و رعایت عدل و انصاف مبحث بررسی شود.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی درباره تفاوت متن نامه ای كه به قوه قضاییه آمده با متن نامه انتشار یافته در فضای مجازی، بیان نمود: دو متن را با هم مقایسه نكردم و متن نامه ای كه به قوه قضاییه آمده را دیدم. ما به حكم قانون و بر مبنای عدل و انصاف در این پرونده و پرونده های دیگر تصمیم خواهیم گرفت. این پرونده هنوز منتهی به صدور رای نشده و در دادسراست و كار تحقیقات آن در دست انجام است.
وی تصریح كرد: این پرونده بسیار گسترده است و برخی از متهمان آن به دادگاه رفته و محكوم شده اند؛ اما در مورد تعدادی دیگر همچون فرد مورد نظرِ نویسندگان نامه، هنوز رسیدگی كامل قضایی در پرونده انجام نشده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره محكومان دیه و مهریه در شرایط كرونایی و تحت تأثیر قرار گرفتن درآمد افراد و با عنایت به این كه این افراد از قوه قضاییه و دادگاه ها خواهان نگاه همراه با عطوفت بوده اند، بیان نمود: حتما این كار انجام می شود و روش اجرای محكومیت ها منبعث از وضعیت اقتصادی و میزان درآمد محكوم ضد است.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان كرد: وقتی به هر علت درآمد محكوم ضد كاهش پیدا كند، همكاران قضایی این توجه را دارند. در جلسه هفته گذشته كه ریاست قوه قضاییه با همه روسای كل دادگستری ها و دادستان های مراكز استان ها داشتند، سفارش هایی در ارتباط با دادرسی در روزهای شیوع كرونا مطرح شد؛ همچون اینكه همكاران در این شرایط در ارتباط با محكومان مالی خصوصا محكومان غیرعمد مثل دیه و مهریه حتما عنایت لازم را داشته باشند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال كه برخی از مسؤلان قوه قضاییه بخشی از درآمدشان را برای كمك به صدمه دیدگان از كرونا اهدا كرده اند، بیان نمود: پیشگام این مورد رهبر معظم انقلاب بودند كه در فرمایشات نیمه شعبان در ارتباط با این كمك های مهربانانه به نیازمندان صحبت كردند و بخش هایی از جامعه و مردم این خواسته را اجابت كردند. مسؤلان قوه قضاییه هم داوطلبانه تصمیم گرفتند بیست درصد از حقوقشان را به مدت سه ماه به نیازمندان صدمه دیده از مبحث كرونا اختصاص دهند و این اقدام انجام شد و بخش های دیگر هم می توانند به این پویش بپیوندند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~