پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

به گزارش مدل كودك سید عباس صالحی به مناسبت روز ملی خلیج فارس پیامی صادر كرد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام سید عباس صالحی به مناسبت روز ملی خلیج فارس توسط رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر دهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به صورت زنده قرائت شد.
در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
«روز ملی خلیج فارس فرصتی برای گرامیداشت هزاران سال فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی ها است. سده های پیاپی سکونت و خلق آثار شگفت ­انگیز فرهنگی و هنری در کرانه این دریا، تمدن دیرپا و ذوق هنری سرشار ایرانی ها را نمایان ساخته است.
بندرها و جزایر آباد و پرنعمت که هریک چند سده در شمال، جنوب، غرب و شرق این دریا خودنمایی کرده اند و کاوش­های باستان­شناسی در این شهرها، فرهنگ، هنر و اقتصاد ایرانی ها را در گذشته­ های دور برما روشن می ­سازد. این تمدن در شمال و جنوب خلیج فارس ریشه داشته و ساکنان کنونی همه بخش ها و کرانه و پس کرانه­ های خلیج فارس وامدار و میراث­دار فرهنگ و تمدن ایرانی هستند. باستان­ شناسان در جای جای خلیج فارس هرچه بیشتر این کرانه­ ها را کاوش کنند، یادگارهای بیشتری از تمدن و فرهنگ و هنر ایرانی در آن خواهند یافت.
خطه خلیج فارس زادگاه انسان­هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند. هزاره ­های پیاپی بازرگانی با شرق و غرب، از خاور دور تا هند و بندرهای آفریقا هرکدام یادگارهای خیلی از فرهنگ، هنر، دین و مذهب ایرانی ها را در خود جای داده است. دریانوردان این مرز و بوم در سفرهای بازرگانی دور و دراز خود علاوه بر خرید و فروش کالا، آداب و رسوم ایرانی ها را هم برای میزبانان خود به ارمغان می­بردند. بازرگانان که رواج و پیشرفت کار خویش را وابسته به وجود امنیت و آرامش می دیدند در هنگام جنگ و جدال و یورش بیگانگان به این سرزمین لباس سربازی به تن کرده و پاسدار مرزها و امنیت، ناموس و فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده اند.
از منظر سیاسی هم کرانه و پس کرانه این دریا در شمال و جنوب و شرق و غرب از سده ­های قبل از میلاد مسیح در اختیار ایرانی ها بوده است و کاوش­های باستان­شناسی در شهرهای گوناگون در همه کرانه و پس کرانه­های خلیج فارس در شمال و جنوب و شرق و غرب گواه این نظریه است.
ایرانی ها قبل از آنکه دیگر اقوام به کرانه های این دریا وارد شوند هزاره ­های پیاپی ساکن این کرانه ­ها بوده و تمدن دیرپایی را در کرانه ­های خلیج فارس پی ریزی کرده ­اند که دیگر اقوام و ملل را به خود جذب کرده است.
به گواهی مورخان خلیج فارس خاستگاه تمدن بشری است. مدنیتی که همه جهانیان مدیون آن هستند. همه گروه­ های قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی پاسدار این میراث پرارزش بوده و نام خلیج فارس برای تک تک ایرانی ها یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است. »
در همین راستا رضا کمالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از برگزاری مراسم ویژه روز ملی خلیج فارس بدون تجمع مردمی اطلاع داد.
وی ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا و پیشگیری از تجمع ها و برگزاری آئین ها، سه برنامه در ایام ۹ تا ۱۱ اردیبهشت ماه برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس خواهیم داشت، بدین سان امشب پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت زنده در فضای مجازی و همینطور برای اصحاب رسانه قرائت می شود.
کمالی تصریح کرد: همزمان با روز ملی خلیج فارس هم ویژه برنامه های این روز را به صورت ارتباط با صدا و سیما سراسر کشور خواهیم داشت، ضمنا روز ۱۱ اردیبهشت ماه هم با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر روی ناو نیروی دریایی ارتش برافراشته خواهد شد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~