افتتاح اتاق ایران شناسی در تركمنستان

افتتاح اتاق ایران شناسی در تركمنستان

افتتاح اتاق ایران شناسی در تركمنستان

به گزارش مدل كودك اتاق ایران شناسی در محل رایزنی فرهنگی ایران در عشق آباد راه اندازی شد.
به گزارش مدل کودک به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین افتتاح این اتاق که با حضور دیپلمات های سفارت ج. ا. ایران در عشق آباد، استادان زبان فارسی و علاقه مندان ترکمنی برگزار شد، بهرام طاهری، معاون سفیر ج. ا. ایران در ترکمنستان با ذکر پیشینه ایران شناسی در جهان و وجود اتاق های ایران شناسی در خیلی از کشورهای دیگر از ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در ترکمنستان در این خصوص قدردانی نمود و اظهار داشت: ایران شناسی در دنیای معاصر سابقه ای حداقل صد ساله دارد و با انقلاب تکنولوژی در دنیا لزوم شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی از جانب مراکز علمی احساس شده و در چارچوب های مختلف ایران شناسی یا ایران پژوهی بدان پرداخته شده است.
او اضافه کرد: حتی در بعضی کشورها، در چارچوب رشته دانشگاهی به این مورد پرداخته شده و به دنبال آن حالا مشاهده می نماییم که ایران شناسان برجسته ای در جهان طی این سال ها پرورش یافته و نتایج پژوهش های خویش را در چارچوب کتاب هایی ماندگار عرضه کرده اند.
معاون سفیر کشورمان در ترکمنستان افتتاح اتاق ایران شناسی همراه با فراهم کردن امکانات لازم از جانب رایزنی فرهنگی را فرصتی برای علاقه مندان ترکمنی برای آشنایی با پیشینه مشترک فرهنگی دو کشور ایران و ترکمنستان دانست و در انتها بیان نمود: همسایگی و میراث مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و ترکمنستان، لزوم شناخت بیشتر محققان و مردم دو کشور از یکدیگر را دو چندان کرده است.
رضا خانیان، رایزن فرهنگی ایران هم در آیین افتتاح این اتاق اظهار داشت: ایران و ترکمنستان دارای فرهنگ و تاریخ مشترکی هستند و این اشتراک فرهنگی به صورتی است که نیازی به مطالعه عمیق ندارد و با اندکی بررسی قابل مشاهده می باشد.
او اضافه کرد: تاکید آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بر اهمیت فرهنگ و نقش آن در روابط این کشور با همسایگان و لزوم آشنایی هر چه بیشتر محققان و علاقه مندان ترکمنی با میراث مشترک دو کشور باعث افتتاح اتاق ایران شناسی در رایزنی فرهنگی شد.
رایزن فرهنگی کشورمان همینطور اظهار داشت: این اتاق در واقع اتاق ترکمنستان شناسی هم هست چون که هر چه به تاریخ رجوع نماییم، بیشتر به پیوستگی فرهنگی دو کشور پی خواهیم برد.
خانیان دیوان اشعار شاعران بزرگ ایرانی، کتاب های مختلف در حوزه ادبیات کلاسیک و معاصر فارسی، امکان نمایش بیشتر از ۳۵۰ فیلم سینمای ایرانی به همراه آثار موسیقی جدید کشورمان و بروشورها و کتاب های معرفی اماکن تاریخی و گردشگری ایران را همچون امکانات فراهم آمده در این اتاق برشمرد و اظهار نمود: برگزاری مسابقه های مختلف هنری و ساخت و نمایش کلیپ های مختلف با استفاده از آهنگ های ایرانی و ترکمنی همچون فعالیتهای این اتاق خواهد بود.
در ادامه این مراسم ابتدا دو کلیپ ساخته شده توسط رایزنی فرهنگی کشورمان با مبحث دیدنی های ایران و عشق آباد به نمایش درآمد که تشویق حاضران را به دنبال داشت و بعد از آن ۱۲ مقاله توسط علاقه مندان ترکمنی درمورد خصوصیت های مشترک فرهنگی دو کشور و اشعار شاعران بزرگ ایرانی خوانده شد که در انتها مراسم از نویسندگان آنها با اهدای جایزه تقدیر گردید.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~