معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح كرد: لزوم توجه به ظرفیت های مشترك فرهنگی ایران و پاكستان

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح كرد: لزوم توجه به ظرفیت های مشترك فرهنگی ایران و پاكستان

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح كرد: لزوم توجه به ظرفیت های مشترك فرهنگی ایران و پاكستان

قربانعلی پورمرجان در دیدار با سفیر پاكستان در ایران با اشاره به قدمت حضور فرهنگی ایران در پاكستان، بر لزوم توجه به ظرفیت های مشترك فرهنگی تاكید كرد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در ایران با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قربانعلی پورمرجان، معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی این سازمان دیدار کردند.
پورمرجان در سخنانی، با تشریح کارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: عمده ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان متولی روابط فرهنگی کشور با دنیا، اجرای قانون اسناد و موافقت نامه های فرهنگی است؛ چونکه در دنیای امروز تعاملات فرهنگی می تواند بسیار مؤثر واقع شود.
معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: ما همیشه به توسعه روابط فرهنگی خصوصاً با مردم شبه قاره به خصوص پاکستانی ها، اهتمام ویژه ای داشته ایم و در تلاشیم که بتوانیم از حداکثر قابلیت ها استفاده نمائیم و با سایر ملت ها از بُعد فرهنگی ارتباط برقرار نماییم.
وی بر ضرورت افزایش تعاملات فرهنگی بین المللی بین ایران و پاکستان تاکید و افزود: پاکستان در این منظومه فرهنگی و هنری جایگاه خاص خودرا دارد برای اینکه همچون کشورهایی است که قدمت حضور فرهنگی ما در این کشور، به بیش از ۶۸ سال باز می گردد.
پورمرجان افزود: بر این اساس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نه فقط در اسلام آباد بلکه در سایر شهرهای پاکستان دارای خانه های فرهنگ است. این تعدد خانه های فرهنگ نشانگر آن است که کشور پاکستان و ملت آن، برای ما عزیز و محترم هستند.
وی تصریح کرد: سابقه روابط فرهنگی، دینی و زبانی دو کشور ایران و پاکستان به هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد عیسی مسیح(ع) بر می گردد. پیش از اسلام، روابط در حوزه تمدنی، تاریخی و زبانی بود اما بعد از اسلام حضور عرفا و اندیشمندان اسلامی این ارتباط را مستحکم و تنگاتنگ کرد.
پورمرجان به پیوندهای عمیق فرهنگی بین ایران و پاکستان اضافه کرد: بعد از استقلال کشور پاکستان، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که کشور تازه تأسیس در شرق خودرا به رسمیت شناخت و هر دو کشور مسلمان در طول این سال ها، روابط دیرینه و حسنه ای را پشت سر گذاشته اند.
معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ریشه های تاریخی ارتباطات دو ملت بیان کرد: علامه اقبال شاعر، فیلسوف، سیاست مدار و متفکر مسلمان پاکستانی برای ایرانیان شخصیت آشنایی است و به اشعار او عشق می ورزیم چونکه بخش عمده ای از اشعار اقبال لاهوری به زبان فارسی است.
او همینطور به تأکیدات مقام معظم رهبری درباب گسترش روابط بین ایران و مردم شبه قاره در حوزه فرهنگی و دینی اشاره نمود و اظهار داشت: علامه اقبال به وسیله اشعار خود به زبان فارسی و اردو، دل های دو ملت ایران و پاکستان را به هم گره زد. این علاقه مندی به شکلی است که خانه های فرهنگ ایران در شهرهای پاکستان هر ساله به مناسبت سالروز ولادت علامه محمد اقبال لاهوری، مراسم و سمینارهای مختلفی را برگزار می کنند.
پورمرجان پیشنهاد اجرای برنامه های مشترک فرهنگی بین دو کشور در زمینه صنعت فیلم سازی، نمایشگاه های فرهنگی و هنری، اعزام اساتید و دانشجویان زبان فارسی پاکستانی به ایران و همچنین، اعزام اساتید و دانشجویان زبان اردو ایرانی به پاکستان برای شرکت در دوره های دانش افزایی، آموزش و گسترش زبان فارسی در پاکستان و توجه به نسخ خطی فارسی در پاکستان را داد.
او در آخر سخنانش، به گنجینه عظیم فرهنگی و تاریخی ایران و پاکستان در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان اشاره نمود و اظهار داشت: مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان بعنوان گنجینه گرانبها و سند ذی قیمت حیات زبان فارسی در منطقه شبه قاره، شرایط مساعدی ندارد و برای ادامه حیات، سخت نیازمند توجه جدی از طرف نهادهای ذیربط در پاکستان است.
خواستار گسترش روابط با ایران هستیم
رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در ایران با استقبال از پیشنهادات پورمرجان، بر اهمیت روابط برادرانه و دیرینه پاکستان با ایران که ریشه در فرهنگ، زبان و تاریخ دارد، تاکید کرد و اظهار داشت: عمیقا روابط فرهنگی با ایران را ارج می نهم و خواستار گسترش روابط با ایران هستیم.
وی در ادامه، روابط ایران و پاکستان را دیرینه و مستحکم دانست و اضافه کرد: ما با هم فرهنگ و تمدن و عشق مشترک به پیامبر اعظم(ص) و خاندانشان داریم. روابط ایران و پاکستان بعد از ظهور اسلام، گسترده تر شد و زبان فارسی سال های سال زبان رسمی و متداول در شبه قاره بود.
سفیر پاکستان در ایران بر ایجاد ظرفیت و افزایش همکاریهای علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان تاکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم در آینده شاهد توسعه این روابط و عمیق تر شدن دوستی دو کشور باشیم.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~