آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم

آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم

آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم

به گزارش مدل كودك نخل گردانی در یزد، یوم العباس در زنجان، طشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان و قالیشویان اصفهان همچون آیین های محرم هستند كه ستاد كرونا خواسته است برای رعایت پروتكل های بهداشتی برگزار نشوند. استان لرستان به دنبال این دستور اطلاع داد كه مراسم «گِل مالی» سال جاری اجرا نمی گردد. سمنان هم از ممنوعیت نخل گردانی در این استان اطلاع داده است و در بوشهر هم سنج زنی و دمام زنی منع شد؛ چون كه حفظ جان عزاداران وفادار حسین (ع) هم اكنون اوجب واجبات است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، این تصیم ستاد کرونا برای پیشگیری از تجمع، تراکم و جابه جایی مردم و همینطور لزوم جلوگیری از شیوع بیشتر و سرایت بیماری کووید ۱۹ گرفته شده است. بعضی از این آیین ها که با عنوان میراث محرم شناخته می شود و ثبت ملی هم شده اند، همچون نخل گردانی و گل مالی، قدمتی چند هزار ساله دارند که بعدها مبحث آنها با محرم گره خورد. در سال های اخیر این مراسم سنتی به جاذبه ای معنوی و مذهبی تبدیل گشته اند که توریستهای داخلی و خارجی بیشماری را جذب کرده اند و انگیزه قوی برای سفرهای محرمی به شمار می آمدند.
علاوه بر این آیین ها که ستاد کرونا در دستورالعمل برگزاری مراسم های عزاداری پرتجمع محرم و صفر منع کرده است، آیین های سنتی پرطرفداری دیگری هم هستند که هنوز رسما درباره چگونگی برگزاری آنها اظهارنظری نشده است. مثلا در خطه آذربایجان دسته های بزرگ «شاخسی، واخسی» از ۱۰ روز مانده به ماه محرم به حرکت در می آیند. شرک کنندگان چوب دستی هایی را به نماد شمشیر به دست راست می گیرند و با دست چپ کمر یا شانه نفر دیگری می گیرند تا صف دایره ای شکل گیرد و نوحه ای را زمزمه می کنند و یکصدا شاخسی واخسی می گویند. قدمت این آیین مشخص نمی باشد. ریشه لغوی شاخسی واخسی هم مشخص نیست اما مراسمی پرطرفدار در این منطقه است و تا روز دهم ماه محرم هر شب اجرا می شود.
شاخسی واخسی در تبریز

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~