۱۹ آگوست؛ روز جهانی انسان دوستی، آدم حسابی هایی كه این روزها كمتر دیده شدند

۱۹ آگوست؛ روز جهانی انسان دوستی، آدم حسابی هایی كه این روزها كمتر دیده شدند

۱۹ آگوست؛ روز جهانی انسان دوستی، آدم حسابی هایی كه این روزها كمتر دیده شدند

بحران ها و صدمه های زیادی ما آدم ها را تهدید می كنند. مثلا جنگ، فقر، بیماری و خیلی بحران های دیگر كه می توانند به سادگی همه ما را از پا در بیاورند اما در دل بحران های سخت همیشه آدم هایی هم هستند كه از جان، مال و دلبستگی های قلبی شان گذر می كنند تا كمی از رنج ما در مواقع حساس كاسته شود.

وجود چنین انسان هایی – که ما خیلی اوقات با صفت «آدم حسابی» آنها را می شناسیم – در سرتاسر جهان سبب شده است تا سازمان ملل روز ۱۹ آگوست را به یاد ۲۲ نیروی داوطلب این سازمان که در سال ۲۰۰۳ بر اثر انفجار بمب در بغداد کشته شدند، روز «انسان دوستی» نام گذاری کند.

این روز، فداکاری انسان هایی را به یاد ما می آورد که تخصص و توانایی های خویش را در راه کمک به آدم ها صرف می کنند و در دل همین بحران ها شاید جان خودشان هم در خطر باشد.

اما سال جاری روز جهانی «انسان دوستی» در حالی از طریق رسیده است که جهان، ماه هاست با پاندمی کرونا مبارزه می کند و کادر درمان در همه دنیا تبدیل به قهرمانانی شده اند که زندگی خویش را برای نجات و محافظت از بیماران مبتلا به کرونا به خطر انداخته اند.

امسال، کرونا بزرگ ترین چالش جهانی برای فعالیتهای بشردوستانه بوده است و سازمان های مردم نهاد هم هر آنچه در توان داشته اند، برای عبور از این بحران به کار گرفته اند. فعالیتهایی مثل تهیه غذا برای افراد نیازمند، تهیه لوازم بهداشتی برای اقشار مختلف جامعه و انواع حمایت های مالی از این دست هستند.

سازمان ملل از مردم خواسته است تا به مناسبت این رویداد، داستان هایی از قهرمانان واقعی این روزهای بحران زده را در فضای مجازی با هشتگی مشخص با یکدیگر به اشتراک گذارند و از جلوه های فداکاری در این روزها بنویسند.

اما در این روزهای بحران زده، ما ایرانیان چه کردیم و چقدر همدیگر را دوست داشتیم؟ بیایید فارغ از تمام سختی های این روزها، جلوه هایی زیبا از انسان دوستی را با هم مرور کنیم:

اجاره نشین ها و صاحبخانه های خوب

وخامت بازار مسکن در روزهایی که گذشت بر هیچ یک از ما پوشیده نیست. طی ماه های اخیر قیمت اجاره مسکن به خصوص در شهرهای بزرگ با افزایش بی سابقه ای روبه رو شد و خیلی ها مجبور شدند به خانه های کوچک تر یا حتی به شهرهای کوچک کوچ کنند. همه اینها در حالی بود که به علت انتشار کرونا خیلی از کسب و کارها از رونق افتاد و خیلی ها عملا درآمدی ندارند. کمپین «صاحبخانه خوب» یکی از جلوه های زیبا در این روزهای بحران زده بود. در این کمپین، اجاره نشین ها از مالکان مسکن می خواهند با عنایت به مشکلات اقتصادی و همه گیری کووید ۱۹، میزان اجاره بها را افزایش ندهند یا افزایش حداقلی داشته باشند. در این کمپین همینطور از مستاجران خواسته شده است نام صاحب خانه ای را که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی اجاره بها را افزایش نداده است، برای یک برنامه تلویزیونی در شبکه ۳ سیما ارسال نمایند. خیلی از صاحبخانه های خوب هم به این کمپین پیوستند که یا از چند ماه اجاره بهایشان چشم پوشی کرده بودند یا افزایش قیمتی را برای مستاجر خود در نظر نگرفته بودند.

از ضد عفونی معابر تا دوخت ماسک

از همان روزهای اول شیوع بیماری که کمبود خیلی از لوازم بهداشتی در کشور مشهود بود، خیلی از فعالان جهادی دور هم جمع شدند و آغاز به دوختن ماسک کردند. گروه های جهادی توزیع ماسک های دست دوز را به وزارت بهداشت واگذار کردند تا سربازانی باشند برای فرماندهان خط مقدم مبارزه با کرونا. گروه های جهادی در سرتاسر ایران علاوه بر این کار، به ضدعفونی معابر پرداختند.

طلبه هایی که به غسالخانه رفتند

یکی از دغدغه های مردم از همان نخستین روزهای شیوع بیماری، نحوه کفن و دفن قربانیان این پاندمی بود. از همان روزها، خیلی از طلبه های جوان در غسالخانه ها مشغول به کار شدند تا قربانیان کووید ۱۹ با احترام و با همان آداب مرسوم کفن و دفن شوند. طلبه ها این کار را بدون چشم داشت مالی و تنها برای کم کردن بار روانی بازماندگان انجام می دادند.

فداکاری کادر درمان

قطعا هیچ کدام از ما فداکاری کادر درمان کشور را در ایام مبارزه با کووید ۱۹ فراموش نخواهیم کرد. پزشکان و پرستارانی که ماه ها از دیدار عزیزانشان محروم بودند و خیلی هایشان هم این سختی را تاب نیاوردند و از دنیا رفتند. با این وجود کادر درمان کشور همچنان در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند و فرشتگان نگهبان ما هستند.

شما در این روزها چقدر مهربان و انسان دوست بودید؟

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~