مدیر اداره اعتبارات بانك مركزی: ۱۰ هزار نفر وام ودیعه مسكن گرفتند

مدیر اداره اعتبارات بانك مركزی: ۱۰ هزار نفر وام ودیعه مسكن گرفتند

مدیر اداره اعتبارات بانك مركزی: ۱۰ هزار نفر وام ودیعه مسكن گرفتند

مدیر اداره اعتبارات بانك مركزی از اتصال ۱۳ بانك به سامانه طراحی شده برای پرداخت وام ودیعه مسكن آگاهی داد و اظهار داشت: از حدود ۱۸ هزار نفر پذیرش شده حدود ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر تسهیلات دریافت كرده اند.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، شهرزاد دانشمندی در بخش خبری ۲۱ سیما درباره دلیلهای تأخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن، تصریح کرد: سامانه قابل ثبت نام و اتصال به بانک ها حدود دو هفته است وصل شده؛ یعنی بانکهای ما حدود دو هفته است که امکان اتصال به این سامانه را پیدا کرده اند. دوم اینکه راهکارهایی برای بازپرداخت اقساط دیده شده یکی اینکه سود تسهیلات گرفته شود و اصل در آخر دوره. اساساً چنین سیستمی در نرم افزار بانک ها تعریف نشده بود؛ بدین سبب تا این نرم افزار تعریف و پیاده سازی شود در پذیرش متقاضیان تأخیر بوجود آمد.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: امروز آماری که گرفتیم از ۱۵ بانک ۱۳ بانک نرم افزار را در سیستم ها اعمال کردند و از حدود ۱۸ هزار نفر پذیرش شده حدود ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند و چون مشکل نرم افزاری بانک ها حل شد، امید داریم از این به بعد پرداخت ها تسهیل شود.
دانشمندی درباب برخی مباحث درباره سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، تصریح کرد: به دلیلهای عنوان شده بانک ها تابحال اصلاً پذیرش نمی کردند و دوم اینکه بانک ها برمبنای مصوبات و دستورالعمل های مربوطه موظفند کلیه مدارک در سامانه ثبت شده را بررسی نمایند و اگر خلاف است، عودت دهند.
عدم دریافت تسهیلات به خاطر مشکلات شخص است
وی اضافه کرد: متأسفانه مواردی دیده شده که ما از همکاران استعلام کردیم. اشخاصی به بانک ها در سامانه عرضه شدند که دارای تسهیلات جعاله یا مسکن هستند یعنی کسانی که خانه دار هستند و متعاقباً می خواهند باردیگر وام ودیعه مسکن بگیرند. همین طور افرادی که فرم جیم آنها قرمز است و از تسهیلات مسکن دولتی بهره برده اند.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: سامانه ای داریم که با همکاران بانکی تبادل نظر می نماییم و آنلاین مشکلات را رفع می نماییم. کلاً ۱۲۲ هزار نفر تابحال به بانک ها عرضه شدند و بانک ها عملاً پذیرش نکردند. ۱۷ هزار نفر تابحال پذیرش شده اند و چون که بانکهای بیشتری پذیرش را آغاز نموده اند بطور قطع روند از این پس سریع تر خواهد بود ولی مشکلاتی که هست موجب عودت می شود و ستاندن تسهیلات صورت نمی گیرد.
دانشمندی تصریح کرد: عدم دریافت تسهیلات به خاطر مشکلات شخص است و بعنوان نمونه املاک تجاری معرفی کرده اند و مبلغ اجاره بمراتب کمتر از تسهیلات است یا تاریخ عقد قرارداد برای سال قبل است و مصوبات ستاد برای اجاره نامه های ۹۹ به بعد است. همین طور قراردادها دارای کد رهگیری نیست و خوب است که اطلاع رسانی شود و کسانی با مدارک کامل بروند که تسریع شود و یا دیده شده مشاورین املاک با یک کد پستی چندین اجاره نامه را به بانک معرفی کرده اند.
وزارت راه اساساً نمی تواند اسناد و مدارک را چک کند
وی افزود: وزارت راه اساساً نمی تواند اسناد و مدارک را چک کند و افراد باید مستندات خودرا در سامانه بارگذاری کنند و اینها را وزارتخانه به بانک عامل معرفی می کند و شعبه باید چک کند. خیلی ها به ما گفتند همسر از زن و یا برعکس خانه را اجاره کرده اند و انرژی بانک ها برای این امور صرف می شود و روند کُند می شود.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: وثایقی که گفته شده گواهی کسر از حقوق، گواهی کسر از مستمری خانواده های تحت پوشش سازمان های حمایتی و اینها به تشخیص بانک است که بررسی نمایند. سهام عدالت نوشته شده و بانک ها مایل هستند بگیرند ولی هنوز سازوکار آن در بورس برای وثیقه گیری به وجود نیامده و در تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ستاندن سفته یا چک با تشخیص بانک عامل و اجاره نامه و مدارک مورد نیاز باید در سامانه املاک ثبت باشد و بانک ها حتما باید مطابقت بدهند. اگر خلاف باشد عودت می دهند و تنها مستاجرین تحت پوشش کمیته امداد نیازی به اجاره نامه ندارند. بعد از پذیرش متقاضی توسط بانک نیز اگر متقاضی مدارک را ارائه نکند رد درخواست می شود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~