گفت وگو با رایزن فرهنگی ایران در گرجستان گرجی هایی كه زبان فارسی می خوانند

گفت وگو با رایزن فرهنگی ایران در گرجستان گرجی هایی كه زبان فارسی می خوانند

گفت وگو با رایزن فرهنگی ایران در گرجستان گرجی هایی كه زبان فارسی می خوانند

به گزارش مدل كودك رایزن فرهنگی سفارت ایران در گرجستان با اشاره به اقدام های صورت گرفته در حوزه زبان فارسی در این كشور توضیح داد: مراكز ایرانشناسی و زبان فارسی یكی از اركان مهم روابط فرهنگی ما را تشكیل می دهد و هم اكنون در چهار دانشگاه كرسی ایرانشناسی و ادبیات فارسی داریم كه دانشجویان گرجی می توانند تحصیلات تكمیلی خویش را تا مقطع دكتری ادامه دهند.
حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان و نماینده بنیاد سعدی در گفتگو با ایسنا، درباره میزان علاقه گرجی ها به زبان فارسی اظهار داشت: مطالعات فرهنگی از طریق آشنایی با زبان و فرهنگ، یکی از اولویت های اصلی در روابط بین الملل به حساب می آید و توجه و علاقه روشنفکران گرجی معطوف به فرهنگ و تمدن ایرانی بخصوص در حوزه زبان و ادبیات فارسی و مطالعات ایرانشناسی بوده است.
او با بیان این که پیشینیه تأسیس نخستین کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی به سال ۱۹۱۸ در دانشگاه تفلیس برمی گردد، اضافه کرد: همزمان با تأسیس این دانشگاه، تدریس اوستا و زبان و ادبیات فارسی هم شروع شد و این نشان داده است گرجی ها تا چه اندازه نسبت به فرهنگ، زبان و تمدن ایرانی علاقه مند هستند.
مصطفوی خاطرنشان کرد: ما سال قبل نمایشگاهی به مناسبت یکصدودومین سالگرد تأسیس زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه تفلیس برگزار کردیم و خیلی از اسناد و دست نوشته های استادان این حوزه را به نمایش گذاشتیم.
او با اشاره به آموزش زبان فارسی در مدرسه ها هم بیان نمود: حدود ۱۰ سال است که آموزش زبان فارسی در چهار مدرسه دولتی گرجستان از ابتدایی تا دبیرستان با حمایت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی انجام می شود و فارسی آموزان با استفاده از منابع آموزشی آموزش می بینند و برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه هایی که کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی دارند، می روند.
رایزن فرهنگی سفارت ایران و نماینده بنیاد سعدی در گرجستان همینطور درباره روابط فرهنگی ایران و گرجستان اظهار نمود: منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران واقع شده و پشتوانه های فرهنگی، تاریخی و تمدن مشترک، همواره جایگاه و اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی ما و روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
او در انتها اظهار داشت: در طول تاریخ روابط میان ایران و گرجستان همواره برقرار بوده است و نخستین نمایندگی سیاسی ما از سال ۱۹۱۸ برابر با ۱۰۲ سال پیش در گرجستان و شهر تفلیس آغاز به کار کرد و پس از استقلال مجدد گرجستان، ایران جزء نخستین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و طرفین سفارتخانه های خویش را افتتاح کردند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~