چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می كنیم؟

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می كنیم؟

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می كنیم؟

به گزارش مدل كودك بارها پیش آمده كه رسانه ها به اصطلاح از هول در دیگ می افتند و برای پیشی گرفتن در انتشار زودهنگام خبر فوت چهره های مشهور و محبوب مردمی، چشمشان را به روی اصل صحت خبر در قبال سرعت انتشار آن می بندد؛ اما چرا؟!
انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران آن هم برای چندمین بار در ماه های اخیر، همچون همین موارد است که به باور خیلی از کارشناسان رسانه، هیچ آورده ای جز افزایش بی اعتمادی ندارد.
حمید شکری خانقاه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی هم همچون افرادی است که فدا کردن سرعت بر صحت را یکی از مهمترین صدمه های رسانه های رسمی می داند و در همین زمینه به ایسنا می گوید: تابحال چندین بار خبر فوت آقای محمدرضا شجریان به اشتباه انتشار یافته است که حتی عذرخواهی بعضی از رسانه ها را هم به دنبال داشته است. این در شرایطی است که آقای همایون شجریان چند ماه پیش اعلام نمود که وضعیت جسمانی ایشان را خودشان اطلاع رسانی می کنند و خواهش کردند که کسی به صورت فردی و بدون داشتن منبع موثق در این حوزه اطلاع رسانی نکند.
او ادامه می دهد: به صورت کلی در مبحث رسانه و خبر، سه مفهوم کلیدی دقت، صحت و سرعت وجود دارد که رعایت آنها منجر به کارآمدی یک رسانه می شود. این در شرایطی است که گاهی بعضی از سازمان ها و ارگان های خبری غیرحرفه ای، دقت را فدای سرعت و گاهی هم سرعت را فدای دقت می کنند. این رسانه ها تصور می کنند که اگر خبری را سریع و شتابزده منتشر کنند که البته یکی از مهمترین امتیازهای بنگاه های خبری به حساب می آید، اعتماد عمومی بیشتر به دست می آوردند؛ اما زمانی این اتفاق می افتد که همزمان دقت و صحت هم در نظر گرفته شده باشد. رسانه ها رسمی نباید خبری که منبع درست و موثقی ندارد را صرفاً به خاطر مولفه سرعت منتشر کنند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان می کند: عملکرد اینچنینی این سازمان های خبری نشان داده است که خودشان منبع موثقی نیستند و خودشان کپی کننده اخبار هستند و نه تولیدکننده. این رسانه ها تصور می کنند که می توانند با اخباری که دایره مخاطبان گسترده ای دارد، میزان مخاطبانشان را افزایش دهند؛ این در شرایطی است که به علت نگاه غیرحرفه ای بحث صحت نادیده گرفته یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه بیشتر منجر به کاهش مخاطب می شود تا افزایش آن. در این میان بعضی از افراد حقیقی و حقوقی هم در شبکه های اجتماعی و با هدف کسب شهرت و اعتبار دست به هرکاری می زنند و بعضی از رسانه های رسمی هم خودشان را درگیر این ماجراها می کنند.
شکری خانقاه با اشاره به اینکه «رسانه ها باید تلاش کنند که اعتبار منبع خودشان با انتشار چنین اخباری اشتباهی از دست ندهند»، تاکید می کند: به صورت کلی می توان اظهار داشت که دیگر خیلی از سازمان های خبری کارآمدی سابق را ندارند و عملکردهای اینچنین در انتشار اخبار اشتباه فقط منجر به از بین رفتن بیشتر اعتماد عمومی به رسانه ها می شود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~