گواهی انحصار وراثت از صفر تا صد با آخرین تحولات

گواهی انحصار وراثت از صفر تا صد با آخرین تحولات

گواهی انحصار وراثت از صفر تا صد با آخرین تحولات

مدل كودك: برگه قانونی كه مشخص می كند وراث چه كسانی هستند و چه نسبتی با متوفی دارند و میزان سهم ایشان از ماترك چه مقدار خواهد بود گواهی انحصار وراثت نامیده می شود.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، با فوت حقیقی یا فرضی هر شخصی، وراث او قائم مقام قانونی در اداره دارایی خواهند بود. برگه قانونی که مشخص می کند وراث چه کسانی هستند و چه نسبتی با متوفی دارند و میزان سهم ایشان از ماترک چه مقدار خواهد بود گواهی انحصار وراثت نامیده می شود.
چه کسانی می توانند درخواست انحصار وراثت کنند؟
هریک از وراث و همین طور هر شخص دیگری که بتواند ثابت کند در ماترک یا صدور گواهی انحصار وراثت ذی نفع است.
ممکن است سوال شود که چه مرجعی می تواند این گواهی را صادر کند؟
شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه قانونی متوفی، مرجعی است که به تقاضای ورثه یا ذی نفع با بررسی مدارک، گواهی انحصار وراثت را که در آن اسامی ورثه و مقدار سهم ایشان از ارث مشخص شده را صادر می کند. بدیهی است که اگر کسی مدعی باشد که اشتباهی رخ داده است و اعتراضی داشته باشد به سهولت می تواند نسبت به گواهی انحصار وراثت اعتراض نماید.
اگر هریک از ورثه به صورت عمدی نام یکی از ورثه را پنهان کند و به شورای حل اختلاف اعلام نکند مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

چه کسانی ورثه محسوب می شوند؟
قانون مدنی که مقررات مربوط به ارث آن از فقه شیعه گرفته شده است وراث را به سه دسته و طبقه تقسیم کرده است که با بودن طبقه اول و طبقه بالاتر نوبت به ورثه طبقه بعد نمی رسد و فقط زن و یا شوهر شخص فوت شده است که نسبت به سهم خود در همه طبقات ارث می برند.
طبقات ارث:
طبقه اول:
* همسر متوفی
* پدر و مادر
* فرزندان و در نبود فرزند، نوه یا نوه ها
طبقه دوم:
* پدر بزرگ و مادربزرگ
* همسر متوفی
* خواهر و برادر و در نبود ایشان فرزندان آنها
طبقه سوم:
* همسر متوفی، عمه، عمو، دایی، خاله متوفی و در نبود ایشان فرزندان آنها
* در نبودن افراد مذکور نوبت به عمه، عمو، خاله، دایی، پدر و مادر متوفی می رسد.
* زن و شوهر به عقد دائمی هم در تمام طبقات جز وراث محسوب می شوند.
انواع گواهی انحصار وراثت
انحصار وراثت محدود: زمانی این گواهی صادر می شود که متوفی اموالی کمتر از پانصد میلیون ریال داشته باشد (بخشنامه مورخ ۰۷/‏۰۷/‏۹۹‬ وزارت دادگستری)
انحصار وراثت نامحدود: زمانی این گواهی صادر می شود که متوفی اموالی بیشتر از مبلغ پانصد میلیون ریال داشته باشد.
تفاوت گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود در تشریفات صدور آن یعنی نشر آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار است. با این توضیح که برای انحصار وراثت نامحدود می بایستی توسط شورای حل اختلاف، اسامی ورثه و میزان سهم آنها در یک نوبت آگهی در روزنامه منتشر شود و حداقل یک ماه پس از انتشار آن گواهی توسط شورا صادر شود.
مدت زمان گرفتن گواهی انحصار وراثت توسط گروه وکلای پارسای برای انحصار وراثت محدود ۵ تا ۷ روز کاری و برای انحصار وراثت نامحدود در کرج و تهران حدود ۴۰ روز کاری است.
یکی از نگرانی های برخی از ورثه، ناقص بودن مدارک و یا همکاری نکردن یک یا چند نفر از ایشان است. در این خصوص باید توضیح داد که با درخواست دادخواست دهنده یا وکیل انحصار وراثت، استعلام لازم توسط شعبه شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال صورت خواهد گرفت.
چند نکته در مورد مالیات بر ارث
* پرداخت مالیات بر ارث برای دارندگان اموال متوفی بالای ۵۰ میلیون تومان الزامی است.
* اگر متوفی پیش از تاریخ ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۵‬ فوت کرده باشد گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی جزو مدارک دادخواست انحصار وراثت نیست.
* لوازم و وسایل منزل متوفی مثل فرش نفیس یا عتیقه جات مشمول پرداخت مالیات نیست.
* سپرده بانکی متوفی شمول ۳% مالیات است.
* ۲% قیمت خودرو متوفی مشمول مالیات خواهد بود.
* طبقات مختلف ارث، مالیات بر ارث متفاوت هم دارند. یک مثال کاربردی این است که برای وراث طبقه اول اگر بخواهند مالیات ارث مال غیر منقول بدهند حدود آن ۳ برابر مالیات نقل و انتقال همان ملک خواهد بود.
چند نکته دیگر در مورد انحصار وراثت
* هر شخص ذی نفعی همچون ورثه می تواند به گواهی انحصار وراثت بودن محدودیت در زمان اعتراض کند.
* ملاک در ورثه انعقاد نطفه در زمان فوت به شرط زنده به دنیا آمدن است.
* همچون مدارک و مستندات انحصار وراثت، شهادت ۳ نفر است که به دو صورت است. یا این که ۳ نفر شاهد به دفتر اسناد رسمی برای گواهی امضا مراجعه می کنند و یا این که ۳ نفر در شعبه شورای حل اختلاف برای شهادت حاضر می شوند. چه در گواهی انحصار وراثت محدود و چه در گواهی انحصار وراثت نامحدود، شهادت شهود الزامی است.
* ملاک برای صلاحیت شورای حل اختلاف، آخرین اقامتگاه قانونی متوفی است و نه شهری که فوت کرده است. ممکنست کسی که در تهران زندگی می کرده ولی در اصفهان فوت کرده است، در این جا شورای حل اختلاف تهران صالح به رسیدگی است.
* انحصار وراثت با تقسیم اموال متوفی کاملاً متفاوت می باشد در گواهی انحصار وراثت فهرست اموال متوفی مشخص نمی گردد و تقسیم مالی صورت نمی گیرد و فقط اسامی وراث با میزان سهم آنها از ترکه معین می شود.
* اگر شخصی از یک یا تمام وراث وکالت کامل داشته باشد بدون وکیل دادگستری نمی تواند فقط با وکالت محضری به وکالت دادخواست انحصار وراثت بدهد مگر اینکه خودش جز ورثه باشد.
* اقلیت های مذهبی و ایرانیان غیر شیعه که قانون اساسی آنها را به رسمیت شناخته است تقسیم ارث و تعیین وراث مطابق دین و مذهب خودشان عمل می کنند.
* هزینه نشر آگهی برای انحصار وراثت نامحدود رایگان است.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~