در وبینار روابط فرهنگی ایران و ارمنستان مطرح شد تقدس زبان فارسی در بین ارامنه قدیم

در وبینار روابط فرهنگی ایران و ارمنستان مطرح شد تقدس زبان فارسی در بین ارامنه قدیم

در وبینار روابط فرهنگی ایران و ارمنستان مطرح شد تقدس زبان فارسی در بین ارامنه قدیم

مدل کودک: کارن خانلری در وبینار روابط فرهنگی ایران و ارمنستان اشتراکات فرهنگی دو کشور همچون تقدس زبان فارسی در بین ارامنه قدیم و سفارش به یادگیری آن توسط جوانان را یادآوری کرد.
به گزارش مدل کودک به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، چهارمین وبینار روابط فرهنگی ایران و ارمنستان با محوریت «نقش میراث فرهنگی در روابط دو کشور» به همت رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ایروان، با حضور محمدرضا مجیدی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن همکاری با یونسکو و سفیر سابق ایران در یونسکو، کارن خانلری، دکترای تاریخ و نماینده دوره نهم و دهم ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و همین طور محمدمسعود صادقی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در ایروان بعنوان مدیر نشست انجام شد.
در ابتدا، کارن خانلری ضمن اشاره به راه طولانی مشترکی که دو ملت ایرانی و ارمنی در طول تاریخ با هم طی کرده اند، چند مورد از اشتراکات فرهنگی دو کشور همچون تقدس زبان فارسی در بین ارامنه قدیم و سفارش به یادگیری آن توسط جوانان را یادآوری کرد.
او ثبت مجموعه ای از کلیساهای ارامنه در ایران در لیست میراث جهانی یونسکو به سال ۲۰۰۸ میلادی را یکی از نمادین ترین جلوه های تاریخی و مشترکات فرهنگی ایرانیان و ارمنیان دانست و فعالیت مشترک برای ترمیم مسجد کبود ایروان و مسجد شوشی را نشانی بر غالب و مؤثر بودن مشترکات فرهنگی بر تفاوت های مذهبی و دینی دو ملت عنوان نمود.
نماینده دوره نهم و دهم ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تبادل آکادمیک بین ایران و ارمنستان در قالب تأسیس دانشگاه ایرانی در ارمنستان برای تقویت و پایداری روابط فرهنگی دو کشور را داد.
او همین طور اعزام گروه های فرهنگی و هنری به هر دو کشور مخصوصاً در جشن ها و اعیاد مشترک را مفید و مؤثر در تعمیق روابط دانست.
محمدرضا مجیدی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن همکاری با یونسکو ضمن اشاره به اهمیت روند دیپلماسی فرهنگی میان کشورها، ظرفیت گردشگری میراث فرهنگی دو کشور را فرصت مهمی در روابط عنوان نمود.
او اظهار نمود: ایرانیان ثبت میراث دیگر اقوام را برای کلان فرهنگ ملی خود افتخار می دانند؛ چونکه باور دارند اقدام برای ثبت جهانی یک اثر به دو دلیل ایجاد تعلق خاطر جهانی و پاسداشت این آثار برای آیندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
مجیدی اضافه کرد: ثبت جهانی مسجد کبود ایروان بعنوان اقدامی نمادین می تواند بر سایر حوزه های روابط دو کشور تأثیرگذار باشد. همچنین، با عنایت به این که ایران دروازه شمال و جنوب و شرق و غرب در جهان است می توان از این فرصت برای برقراری مسیری دوطرفه برای دسترسی ارمنستان به خلیج فارس و عمان بوسیله ایران و دروازه ورود به اروپا برای ایران بوسیله ارمنستان بهره برد.
او با مهم خواندن اراده نخبگان سیاسی، دانشگاهی و روشنفکران دو کشور، عمق فرهنگی ملت ها را یاری گر باارزش سایر همکاریهای منطقه ای معرفی نمود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~