هر آنچه باید درباره كد رهگیری املاك و روش های استعلام آن بدانید

هر آنچه باید درباره كد رهگیری املاك و روش های استعلام آن بدانید

هر آنچه باید درباره كد رهگیری املاك و روش های استعلام آن بدانید

به گزارش مدل کودک دریافت کد رهگیری املاک برای اعتبار بخشیدن به انواع معامله ها شامل خرید، فروش و رهن و اجاره الزامی است و به راحتی انجام می شود.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، کد رهگیری املاک یکی از موارد الزامی در معامله ملک شمرده می شود که مزایای بسیاری را برای طرفین به همراه دارد. با دریافت این کد، از خیلی از جرایم مربوط به معامله ملک جلوگیری می شود. همین طور با داشتن آن می توان مواردی مانند بدهی به بانک یا شهرداری را برای هر ملک، استعلام کرد. در این مقاله، با کد رهگیری و چگونگی دریافت آن آشنا می شوید. همین طور در ادامه، نحوه استعلام کد رهگیری و مزایای دریافت آنرا شرح می دهیم.
کد رهگیری املاک چیست؟
در گذشته تمام معامله های املاک به صورت دست نویس در بنگاه ها انجام می شد. امروزه و با قوانین جدید، قراردادها و قولنامه های دست نویس دیگر اعتبار کافی ندارند. دولت در سال ۱۳۸۷ و با هدف ایجاد امنیت در قراردادهای ملکی و همین طور دریافت گزارش و آمار از معامله ها و قیمت آنها، بخشنامه ای با موضع کد رهگیری صادر کرد.
بر مبنای بخشنامه جدید، مشاوران باید تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی شامل قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خویش را در سامانه هوشمند معاملات مسکن (که به نام سامانه کد رهگیری هم شناخته می شود) ثبت و کد مربوطه را دریافت نمایند.
دریافت کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی مانند خرید و فروش یا رهن و اجاره الزامی بوده و به هیچ وجه صدور این کد اختیاری نیست. همین طور طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای عرضه کد رهگیری از متعاملان هزینه ای دریافت کند.
مراحل دریافت
با توجه به توضیحات بالا اگر قصد دریافت کد رهگیری در هنگام تنظیم قرارداد جدید را دارید باید تمام مشخصات قرارداد یا قولنامه و ملک بوسیله اینترنت و به وسیله مشاور املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت گردد. همانطور که گفته شد، دریافت کد رهگیری برعهده مشاور املاک است و تنها مشاورانی امکان دریافت کد را دارند که در سامانه ثبت معاملات، ثبت نام کرده باشند

برای دریافت کد رهگیری قرارداد املاک باید در زمان ثبت قرارداد در دفتر مشاور، اصل مدارک هویتی شامل کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار بگیرد. مدارک مالکیت می تواند به صورت سند، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر عرضه شود. همین طور وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه هم باید به مشاور عرضه شوند. تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری است.
در زمان ثبت قرارداد باید دو شاهد حضور داشته باشند. هر طرف قرارداد، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود دارد که مدارک شناسایی آنها هم برای دریافت کد رهگیری الزامی است.
پس از پر کردن فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می کند. پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه نزد طرفین معامله می ماند. در بالای برگه های قرارداد، یک بارکد دوبعدی (کد QR) وجود دارد که شامل مشخصات معامله (آدرس دقیق ملک، نام خریدار و فروشنده، نام مالک و مستأجر) بوده و به وسیله بارکد خوان قابل خواندن است.
کد رهگیری اجاره نامه چند رقمی است؟
کد رهگیری اجاره نامه مانند دیگر انواع معامله املاک یک عدد ۱۳ رقمی است که پس از ثبت قرارداد در سامانه، بوسیله پیامک برای طرف های قرارداد ارسال می شود. این عدد ۱۳ رقمی برای پیگیری های بعدی و همین طور دریافت گزارش از بدهی های ملک مورد معامله، کاربرد پیدا می کند. کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه چاپ شده است.
هزینه دریافت کد رهگیری
همان طور که گفته شد، آژانس مشاوره املاک برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری نباید هزینه ای از طرفین معامله دریافت کند. البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری املاک سال ۹۹ را برای مشاوران، طبق جدول زیر اعلام نموده است که از آژانس و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می شود.
برای مشاهده آخرین تعرفه، می توانید به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه کنید.

نوع قرارداد
مبلغ
مبایعه نامه
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
اجاره نامه
۵۰، ۰۰۰ ریال
اجاره به شرط تملیک
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
انتقال سرقفلی
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
پیش فروش
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
وقف
۰ ریال
هبه
۰ ریال
صلح
۰ ریال
واگذاری تعاون مسکن / انبوه ساز
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
قراردادهای ۱۰۰% دولتی
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
حکم قضایی
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
قراردادهای غیر رسمی پیش از ۱۳۸۷/۱۱/۱
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
قراردادهای غیر رسمی پس از ۱۳۸۷/۱۱/۱
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
قراردادهای توافقی
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
معاوضه ملک
۱۰۰، ۰۰۰ ریال
طبق اعلام سامانه ثبت معاملات، مالیات بر ارزش افزوده کلیه موارد بالا ۰ ریال است

استعلام کد رهگیری
برای استعلام کد رهگیری می توانید با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی و کد رهگیری ۱۳ رقمی صحت قرارداد را بررسی کنید.
برای استعلام بوسیله سامانه کد رهگیری، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. ابتدا وارد سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شوید.
۲. از منوی خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید.

۳. در صفحه جدید، کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری را به همراه کد امنیتی وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید.
۴. در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر نمایش داده می شود و می توانید یک نسخه از آنرا را چاپ کنید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~