هدیه تركمنستانی ها به رایزن فرهنگی سابق ایران

هدیه تركمنستانی ها به رایزن فرهنگی سابق ایران

هدیه تركمنستانی ها به رایزن فرهنگی سابق ایران

به گزارش مدل کودک با پایانِ زمان مأموریت رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان، جوانانِ ترکمنستانی در آیینی از فعالیتهای «رضا خانیان» در این کشور تقدیر کردند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، با آخر زمانِ مأموریت خانیان بعنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان، که در زمان مأموریت خود در راه منتهی به آرامگاه ابوسعید ابوالخیر گرفتار سانحه تصادف شده بود، مراسمی برای قدردانی از فعالیتهای وی در عشق آباد و بدرقه اش در پنجم دی برگزار گردید.

بزرگترین سرمایه در روابطِ آینده ایران و ترکمنستان

رضا خانیان – رایزن فرهنگی سابق ایران در ترکمنستان – در این مراسم جوانان ترکمن را گنج هایی از ادب، متانت و احساس توصیف کرد و اظهار داشت: در طول حضور خود در ترکمنستان و در زمانِ ایفای تعهدات کاری که همواره با هدف ارتقای سطح روابط فرهنگی دو کشور و تعمیق تعامل دو ملت انجام شد، مقامات دولت ترکمنستان و مردم نجیب ترکمن بخصوص جوانان این کشور بزرگترین حامی و همراه من بودند.
وی ضمن اشاره به این که در مدت حضورش در عشق آباد جز عشق مردمان این سرزمین چیزی ندیده است، اضافه کرد: من به رئیس جمهور آقای «بردی محمد اف» به علت برگزاری برنامه هایی در جهت توسعه اجتماعی و رشد سطح آموزشی در این کشور که حاصل آن برخورداری ترکمنستان از چنین انسان های مودب و دانش دوست شده است، تبریک می گویم.
او بهترین خاطره اش از ترکمنستان را لبخندِ مهربان مردمی دانست که سلام گرم یک ایرانی را با مهر و مسرت پاسخ می دهند و افزود: ایران و ترکمنستان با مشترکات فرهنگی، زبانی و آیینی هر دو میراث دار یک تمدن هستند که بر حسب همین سابقه، اجرای برنامه های گوناگونی مانند «بزرگداشت مختومقلی فراغی» در گرگان، برگزاری «نمایشگاه اسناد و نسخ خطی دوره سلجوقیان» در کتابخانه ملی ایران، «برگزاری میزگرد جاده ابریشم» در خانه هنرمندان و برگزاری برنامه های در رابطه با تکریم مقام امام رضا (ع) در مشهد و به دنبال آن ادای احترام ترکمن ها به بناهای باقی مانده امام هشتم در مرو و همینطور دو تن از برادران ایشان در جهت همین قرابت های تاریخی انجام شده است.
به گفته وی درک متقابل مردم دو کشور ایران و ترکمنستان از یکدیگر و احساس دوستی و نزدیکی به خاطر میراث مشترک فرهنگی دیرینه، بزرگترین سرمایه برای همزیستی برادرانه و زیرساختی برای آینده دو کشور خواهد بود.

ریشه روابط ایران و ترکمنستان در تاریخ
نوید رسولی – سرپرست جدید رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان – نیز در سخنانی با تقدیر از اقدامات و خدمات ماندگار رضا خانیان در مدت زمان فعالیتش اظهار داشت: اتمسفری که در این مراسم حاکم است، از موفقیت رایزن فرهنگی ایران در تحقق برنامه های فرهنگی حکایت دارد، بیانِ کلماتی دوستانه و لبریز از علاقه آن هم از طرف جوانان کشور میزبان مبین این است که روابط دو کشور تا چه حدِ ریشه در تاریخ داشته و با وجودِ گذر سال ها و تحمیل شرایط و تغییرات این مودت تا کجا در خاطره تاریخی ما ریشه دوانده است.
او ابراز امیدواری کرد با اتکا به عملکرد مثبت رایزنی فرهنگی در این زمان بتواند ادامه دهنده این راه برای توسعه روابط فرهنگی دو کشور باشد.

“بابا رضا” هدیه ای که جوانان ترکمن به رایزن فرهنگی ایران دادند
بر اساس گزارش رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، دیماه سال ۹۷ رضا خانیان در ماموریتی دوساله بعنوان رایزن فرهنگی ایران در کشور ترکمنستان معارفه شد. وی در مدت حضورش در این سمت اقداماتی مانند افتتاح اتاق ایران شناسی، برگزاری نمایشگاه «قزل امام (ع)» (امام طلایی) و همینطور برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران با حضور کاروان ۴۲ نفره هنرمندان این کشورِ همسایه را به سرانجام رساند.
وی در حال تدارک برای برگزاری برنامه ای معروف به «هزاره ابوسعید ابوالخیر» هم بود و قصد داشت که برنامه ای فرهنگی را به این مناسبت در ۲۰ کیلومتری مرز ایران در جوار مزار عارف نامدار ایرانی تبار در شهرستانی با نام «قهقهه» مدیریت کند که در راه منتهی به آرامگاه ابوسعید ابوالخیر (مهنه بابا) گرفتار سانحه شد، که در نتیجه برگزاری آن برنامه کنسل و رضا خانیان برای گذراندن مراحل درمانی برای مدتی به ایران برگشت.
با این وجود او تا آخر مدت زمان مأموریت خود همچنان بعنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان به فعالیت خود ادامه داد و تا آخر آخرین روزِ مأموریت خود همین تعامل حسنه بین رایزن فرهنگی ایران با جوانان و طبقات علمی و فرهنگی ترکمنستان سبب شد تا تعدادی از هنرمندان، فارسی آموزان و مقامات فرهنگی ترکمنستان در محل رایزنی فرهنگی در عشق آباد برای خداحافظی با وی حاضر شوند.
بر اساس این گزارش، هر صاحبدلی در ترکمنستان از باب احترام و علاقه با پسوند «بابا» شهرت دارد. ترکمن ها هم به علت تجرب و تعهد هرگاه بخواهند کسی را مخاطب قرار دهند کلمه «بابا» را به نام آن شخص الصاق می کنند. آخوند بابا، بابا سودائی و مهنه بابا یا منه بابا که در قبال شاعر و عارف قرن چهارم و پنجم به اشتهار عام رسیده همچون آن عناوین انتخابی است. در مراسم تقدیر از رایزن فرهنگی سابق کشورمان در ترکمنستان، ترکمن ها رضا خانیان را با عنوان «بابا رضا» بدرقه کردند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~