عید میلادی ارمنی های ایران چه شكلی است؟

عید میلادی ارمنی های ایران چه شكلی است؟

عید میلادی ارمنی های ایران چه شكلی است؟

مدل کودک: چراغ هایی که پشت پنجره ها روشن بودند، کمتر شده اند و سایه درخت های کریسمس کمرنگ تر از پارینه هستند. بعضی از ارامنه منطقه نارمک می گویند کرونا، مسائل اقتصادی و از همه مهم تر جنگ قره باغ سبب شده امسال کمتر کسی درخت کریسمس تزئین کند.

بنا بر اسناد تاریخی، استقرار ارامنه در ایران بیشتر در شهرهای تهران، قزوین، شهرکرد، آبادان، بوشهر، تبریز، ارومیه، اصفهان، مشهد، همدان و اراک بوده است. با این وجود مورخان ارمنی معتقدند آذربایجان و شهر تبریز بزرگ ترین و متمرکزترین منطقه مهاجرنشینی ارمنی در ایران بوده است. حالا ارامنه تهران در محله های مختلف همچون نارمک، مجیدیه، بهار شمالی، میرزای شیرازی، زرکش، ویلا و ونک پراکنده شده اند.

امسال با نزدیک شدن به سال نوی میلادی ویترین مغازه های منطقه ارامنه در نارمک مثل سالهای گذشته آنچنان پر زرق و برق نیست و بگفته مغازه دارها بسته شدن مزرها و مشکلات اقتصادی امسال اجازه نداد تا کالایی وارد ایران شود چون بیشتر محصولاتی که برای کریسمس استفاده می شود شیشه ای هستند و کسی ریسک نمی کند این اجناس را به صورت قاچاق وارد کند.

درخت کریسمس نیمه کاره ای جلوی مغازه اش گذاشته است. بر خلاف سالهای گذشته ویترینش با اسباب بازی پر شده است. وقتی اجازه می گیرم تا از جلوی مغازه اش عکس بگیرم، می گوید: «تزئیناتمان هنوز کامل نشده است».

داخل مغازه خلوت است. درخلال صحبت هایمان چند مشتری وارد می شوند و قیمت می گیرند و دست خالی می روند. سابقه صاحب مغازه برای فروش محصولات تزئینی به ۳۰ سال می رسد و کارش را هم خیلی دوست دارد اما اوضاع امسال را بر خلاف سالهای دیگر توصیف می کند: «امسال که کرونا همه چیزو بهم ریخت. از طرفی اجازه واردات نمیدن، واسه همین جنس تو بازار نیست. وسایل کریسمس که گوی و اینجور چیزاس، بیشتر شکستنی ان، واسه همین حتی اگه یکی بخواد قاچاقی وارد کنه نمی صرفه چون تو فشار بار می شکنن. از ۱۰۰ تا مغازه فقط ۱۰تاشون وسایل مربوط به کریسمسو می فروشند. بعضی جنسا هم اونقدر گرون شدن که کسی جرات نمی کنه برای فروش بیاره چون رو دستشون می مونه. بسیاری از ارامنه هم تصمیم گرفتن امسال به احترام کشته شده های جنگ قره باغ درخت کریسمس نذارن.»

– از اقوام یا آشناهای شما کسی توی جنگ کشته شده؟

– ما کسیو نداشتیم اما همه مون خیلی ناراحتیم چون بالاخره یه سری آدم کشته شدن. میدونی خانوم؟ جنگ خیلی بده. به هر حال ما هم مثل شما که مثلا اگه یکی از اقوامتون فوت کنه عید ندارید، سالی که یکی از اقواممون فوت کنه درخت نمیذاریم. امسال هم بخاطر همین قضیه قره باغ، خیلیا درخت نذاشتن. درسته که ما ایرانی هستیم اما بالاخره تبار ارمنی داریم و برامون مهمه.

مشتری جوانی وارد مغازه می شود و صحبت هایش نیمه کاره می ماند. مرد جوان شکلات می خواهد. مغازه دار بسته شکلات را چند بار بالا و پایین می کند و می گوید: «چند تا قیمت روش خورده و باید با دلار الان حساب کنم.» درِ بسته را باز می کند و دو شکلات را داخل کیسه می گذارد. مشتری یک آویز تزئینی کوچک هم بر میدارد و ۱۰۰ هزار تومان کارت می کشد و می رود.
تزئین برخی از مغازه ها به مناسبت سال نو میلادی در محله ارمنی نشین نارمک

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~