گزارش مدل كودك؛ تداوم بی تدبیری در بازار نهاده های دامی

گزارش مدل كودك؛ تداوم بی تدبیری در بازار نهاده های دامی

گزارش مدل كودك؛ تداوم بی تدبیری در بازار نهاده های دامی

مدل کودک: در صورتیکه بیش از یکسال است بازار نهاده های دامی شرایط پرچالشی دارد، این دفعه کمبود شدید جو دامی گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، در صورتیکه کمبود نهاده های دامی این دفعه به جو رسیده و این مساله تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده، دولت و بخش خصوصی یکدیگر را دراین زمینه مقصر قلمداد می کنند و وعده های دولتمردان برای حل این چالش کماکان بی نتیجه مانده است.
ماجرا از کجا شروع شد؟
نگرانی ها درباره کمبود جو از دی ماه گذشته پس از اعلام میزان واردات جدی شد و فعالان بخش خصوصی درباب کمبود در بازار هشدار دادند. برمبنای آمار اعلامی از طرف اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور میزان واردات جو از شروع فروردین تا اختتام آذرماه سال جاری به یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۰۵ تن به ارزش ۳۲۶ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۲۷۴ دلار رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزنی کاهش ۴۷ درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۴۹ درصدی را نشان میدهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
چند روز بعد از اعلام این آمار، عباس حاجی زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور خواهان جبران این کسری واردات شد. حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای پیش گیری از ایجاد مشکل و تنش در بازار نهاده های دامی، لازم است برای کاهش کسری برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: در ماه های پایانی سال همیشه تقاضا برای محصولات پروتئینی بطور معمول افزایش می یابد بنا بر این لازم است بمنظور پیش گیری از ایجاد مشکل و تنش در بازار نهاده های دامی که مواد اولیه صنایع دام و طیور محسوب می شوند، باید برنامه ریزی متوازنی جهت جبران کسری واردات به عمل آید و نسبت به تامین جو و کنجاله سویا که واردات آن در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است، اقدام گردد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
۴ روز پس از این درخواست، ولی الله فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای تجاری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر وعده جبران کسری واردات جو را داد و اظهار داشت: در بازه ای که تامین ارز نهاده ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود به سبب اینکه جو داخلی به بازار عرضه می شد و محدودیت ارزی نیز وجود داشت اولویت ارز را به کالاهای دیگری داده بودند که همین موجب کمبود تامین ارز برای واردات جو شده بود.
مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای تجاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیگیری تامین ارز واردات محصول جو جزو اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: ما از سهمیه ارزی که در اختیار داریم نیز به این منظور استفاده می نماییم و جو جزو اولویت ها است.
وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل هر چه زودتر حل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
حالا با گذشت حدود یک ماه از این وعده، قیمت جو دامی در بازار آزاد به ۴۳۰۰ تا ۴، ۶۰۰ تومان رسیده در صورتیکه نرخ مصوب آن ۱، ۷۰۰ تومان است؛ در صورتیکه کمتر از یک ماه و نیم نیز تا آخر سال باقی مانده است.
تولیدکنندگان دام سبک و روستایی و پرواربندان گوساله برای تهیه جو مورد نیاز مشکل دارند
در همین زمینه سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاو داران کشور گفته است: از شروع سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت ثبت سفارش نهاده های دامی را برعهده داشت برای واردات جو اقدام نکرد که نتیجه آن کمبود جو و افزایش قیمت این نهاده است.
وی اضافه کرده است: واردات جو به کشور کاهش یافته است به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی بجای این محصول ذرت در اختیار گاوداران صنعتی سنگین قرار می دهد، اما تولیدکنندگان دام سبک و روستایی و پرواربندان گوساله برای تهیه جو مورد نیاز مشکل دارند و سهمیه ای کمتر از نیازشان دریافت می کنند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
کمبود جو ناشی از حضور کمرنگ بخش خصوصی است
در این میان، وزارت جهاد کشاورزی حضور کمرنگ بخش خصوصی را یکی از دلیلهای کمبود جو عنوان کرده و گفته است مشکلی در زمینه تامین جو وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در همین راستا با اشاره به دلیلهای کمبود جوی دامی در بازار اظهار داشت: یکی از این دلیلهای، کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی در این عرصه بوده و ما در ماه های مرداد و شهریور گذشته، اعلام کردیم که ثبت سفارش جو کاهش یافته است.
طلایی بیان کرد: جو که امروز در بازار عرضه می شود از محل ذخایر خوب شرکت پشتیبانی امور دام بوده و در ایام اخیر فقط ۲۰۰ هزار تن جو در سامانه بازارگاه عرضه شده است.
۲۰۰ هزار تن جو وارداتی از آلمان در راه ایران است
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال افزایش ذخایر جو هستیم، اشاره کرد: تا حالا به میزان سه کشتی جو از آلمان خریداری کردیم که حجم آن حدود ۲۰۰ هزار تن بوده که تا دو سه روز آینده وارد ایران می شود همین طور یک کشتی در حال تخلیه داریم و محموله هایی نیز در اسفندماه وارد کشور می شود ضمن اینکه از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت جوی تولید داخل وارد بازار می شود.
وی نیاز کشور به جو را ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن اعلام نمود و اظهار داشت: ما با احتساب ذخایر راهبردی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن جو در کشور داریم اما همیشه باید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از نیاز توزیع صورت گیرد تا در بازار خللی ایجاد نشود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
با این حال بخش خصوصی دولت را مقصر این ماجرا می داند و عنوان می کند که بی برنامگی و بی تدبیری دولتی چنین شرایطی را رقم زده است.
بخشی از جوهای وارداتی از بین رفت!
در همین زمینه، کسری لشگری، بازرس اتحادیه های واردکنندگان نهاده های دام و طیور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود و گرانی جو دامی در بازار اظهار داشت: متأسفانه زمانی که بخش خصوصی قصد داشت برای واردات جو اقدام نماید، در پروسه ثبت سفارش با مشکلات عدیده ای مواجه گردید و مسئولان دولتی اعلام نمودند که جوی دامی در بحث تخصیص ارز در اولویت قرار ندارد چونکه هم تولید داخلی انجام شده و هم واردات به اندازه کافی صورت گرفته است.
وی اشاره کرد: این مباحث سبب شد تا واردکنندگانی که مبادرت به واردات جو کرده بودند گرفتار مشکلات زیادی شوند و کالای آنها در بنادر رسوب کند که تعدادی از این محموله ها حدود یکسال رسوب کردند و قسمتی از آنها نیز از بین رفتند.
لشگری افزود: به سبب افت کیفیت و حشره زدگی حدود ۱۰ درصد از این محموله ها از بین رفتند و وقتی که دولت تخصیص ارز آنها را انجام داد، کالای کمتری نسبت به آنچه انتظار می رفت، مرخص شد، بدین سبب تأمینی که از محل واردات مورد نیاز بود، انجام نشد.
وی اشاره کرد: ارزیابی مسئولان از میزان نیاز کشور به جو دقیق و درست نبوده و به همین جهت موفق به تامین جوی مورد نیاز کشور نشدند و الان با چالش کمبود شدید نهاده جو در بازار روبه رو شده ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
در عین حال حضور پررنگ شرکت پشتیبانی امور دام در واردات نهاده های دامی، شائبه انحصار دولت دراین زمینه را ایجاد کرده است.
همچنین تولیدکنندگان درباره کمبود جو و تأثیر این مساله بر امکان گرانی گوشت قرمز و چالش هایی که برای دامداران (بویژه در حوزه دام های سبک که عمدتاً توسط عشایر پرورش داده می شوند) ایجاد می کند؛ اظهار نگرانی می کنند. چونکه جو یکی از اصلی ترین نهاده های مورد نیاز دام های سبک (شامل گوسفند و بز) است و گاوداری های صنعتی می توانند بجای نهاده جو، ذرت و کنجاله سویا را در جیره غذایی دام های خود جایگزین کنند اما از آنجایی که از این اقلام نمی توان بعنوان خوراک دام های سبک استفاده کرد، بدین سبب آنها در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند.
همچنین با توجه به این که قیمت گوشت قرمز نیز طی هفته های گذشته با وجود کاهش حدود ۴۰ درصدی مصرف این محصول، افزایش شایان توجهی داشته است، بنظر می رسد در صورتیکه دولت تدبیر کافی برای تامین بموقع نهاده های دامی همچون جو برای تولیدکنندگان با قیمت مناسب نکند، دسترسی مردم به این ماده پروتئینی بیش از گذشته کاهش خواهد یافت.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~