معاون حوزه هنری كشور در گفت وگو با مدل كودك: انقلاب اسلامی، انقلابی شگرف در هنری ایرانی ایجاد كرد

معاون حوزه هنری كشور در گفت وگو با مدل كودك: انقلاب اسلامی، انقلابی شگرف در هنری ایرانی ایجاد كرد

معاون حوزه هنری كشور در گفت وگو با مدل كودك: انقلاب اسلامی، انقلابی شگرف در هنری ایرانی ایجاد كرد

قم معاون حوزه هنری کشور بیان نمود: انقلاب اسلامی، انقلابی شگرف در هنر ایرانی ایجاد کرد، هنر را ارتقا داد و به هنرمند جایگاه تازه ای بخشید.
مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری قم، در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: دستاوردهای هنر در دوران انقلاب اسلامی بسیار گسترده و متنوع است. شاید مهم ترین نکته ای که بتوان روی آن دست گذاشت زدودن ابتذال از سیمای هنر و حرکت به سمت هنری انسانی، اخلاقی و مردمی است. در حوزه های مختلف هنری شامل سینما، موسیقی، هنرهای ادبی، هنرهای تجسمی و… سیر صعودی و کمال گرایی مشهود است.
وی افزود: بر هیچ کس پوشیده نیست که انقلاب اسلامی هنر را ارتقا و تعالی بخشید. هنر در دوران طاغوت ستمشاهی، هنری ظاهرگرا و ابزاری تفننی بوده است اما با پیروزی انقلاب اسلامی هنر نجیب، عمیق و مفهومی رشد پیدا کرد.
معلمی با تاکید بر این که هنر در دوران انقلاب اسلامی از یک کالای لوکس و تجملاتی عبور کرد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی کارکرد تازه ای به هنر بخشید و جایگاه هنرمند را ارتقا داد. نگاهی که در هنر بعد از انقلاب به وجود آمد توجه به ذات هنر و هنرمند فارغ از جنبه های مالی، جنسیتی، شهوانی و… بود. هنری که در خدمت آموزه های اخلاقی، انسانی و دینی قرار می گیرد هنر مقدس می شود و از ذهن هنرمند متعهد سرچشمه می گیرد. این نوع نگاه سبب تولید بیشتر و رشد بیش از پیش آثار هنری شده و برای انتقال اندیشه و خلاقیت های ذاتی هنرمندان فرصتی تازه به وجود آورده است.
وی بیان کرد: هنرمند اگر به درستی آموزش ببیند، اساتید خوب داشته باشد، اهل مطالعه، دقت و اخلاق مدار باشد قطع به یقین در راه هنر متعهد و انقلابی قرار خواهد گرفت و این چیزی نیست که به صورت سازمانی و ارگانی بتوان به آن دست یافت. اگر هنرمند متعهد و کاربلد تربیت شود به خودی خود می توانیم شاهد تولید آثار هنری متناسب با مبانی و مفاهیم انقلاب اسلامی باشیم.
سرپرست حوزه هنری استان قم اشاره کرد: راه های انتقال پیام و آرمان های انقلاب اسلامی به نوجوانان و جوانان بسیار زیاد است اما اگر این پیام با زبان هنر و در قالب آثار هنری منتقل شود بطور قطع اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت و سبب تداوم و رشد این شجره طیبه خواهد شد.
وی بیان کرد: هنرمندان و اهالی فرهنگ از اولین کسانی بودند که در صف مبارزه با رژیم ستمشاهی قرار گرفتند و امروزه بخش مهمی از خاطرات ما از مبارزات انقلاب، به آثاری گره خورده است که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی توسط هنرمندان متعهد، دغدغه مند و انقلابی به تولید رسیده است. هنوز موسیقی و اشعار انقلابی در خاطرات ما طنین افکن است. همچنان فیلم هایی که در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی تولید شده است زیباترین و جذاب ترین تولیدات انقلابی هستند و اگر به تک تک رشته های هنری رجوع کنید از این دست تولیدات بسیار چشم گیر است.
معلمی درباب هنر در استان قم اظهار داشت: قم را در کشور و در عرصه بین المللی با انقلاب می شناسند. اما متاسفانه هنر قم که بعد از انقلاب رشد و درخشش خوبی داشت، مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: تاثیرات این رشد را امروزه در جشنواره های مختلف هنری و با درخشش هنرمندان قمی می بینیم. نمونه اش ادبیات قم است که در تمام عرصه ها از طنز و شعر آئینی تا ادبیات کودک و نوجوان رشد داشته و وزنه ی قابل اعتنایی در کشور بشمار می رود.
معلمی بیان کرد: با این وجود متاسفانه شهر قم از نظر زیرساخت های هنری بسیار ضعیف است و جوابگوی فعالیت‎ هنرمندان این شهر نیست.
وی با تاکید بر این که قم در عرصه های مختلف هنری پیشرفت شایان توجهی داشته است اشاره کرد: یکی از عرصه هایی که قم درخشیده است تئاتر دینی است. باتوجه به بافت مذهبی استان نمایش های مذهبی از دیرباز در قم مورد توجه بوده اما هم اکنون خیلی از نمایش های مذهبی از قم نشات می گیرد. و گروه های تئاتر مذهبی قم در خیلی از شهرهای به اجراء می پردازند.
معلمی اضافه کرد: در تئاتر کودک و نوجوان هم چنین است و به سبب کثرت گروه های نمایش کودک و نوجوان در قم، نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش های خاص کودک و نوجوان در قم رواج گسترده ای داشته است.
وی افزود: در عرصه گرافیک و تصویرسازی نیز شاهد کارهای بسیار خوبی هستیم. باتوجه به وجود صنعت چاپ که بعد از انقلاب در قم به آن توجه شد و همین طور مجلات و نشریات زیادی که الان منتشر می شود، هنر گرافیک در قم از رونق و کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارست. هنرمندان شاخص ملی در این حوزه در قم رشد کرده اند که از مفاخر این هنر در کشور می باشند.
معلمی در ادامه اظهار داشت: بواسطه رشد و حضور بزرگان خوشنویسی معاصر در قم همچون استاد موحد و استاد احمد عبدالرضایی می توانیم مدعی درخشش هنر خوشنویسی معاصر در قم باشیم. خیلی از کتیبه های حرم ها و ضریح مطهر ائمه معصومین، کتابت قران، ادعیه و… نتیجه ذوق و قریحه ی این هنرمندان است.
سرپرست حوزه هنری استان قم متذکر شد: در این سال ها به سبب وجود انتشارات های مختلف در قم و شروع حرکت های داستانی در مراکزی همچون حوزه هنری قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مدرسه اسلامی هنر و… شاهد ظهور نسل جدیدی از نویسندگان دینی هستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از طلاب دغدغه مند به تولید و انتشار مجلات و کتاب های شعر و داستان برای کودکان و نوجوان پرداختند تا به وسیله آن بتوانند معارف و اندیشه های تشیع و انقلاب اسلامی را رواج دهند. امروزه هسته مهمی از ادبیات کودک و نوجوان در قم شکل گرفته و بی گمان یکی از با اهمیت ترین و تاثیرگذارترین مراکز در کشور و حتی در عرصه بین الملل است.
معلمی بیان کرد: وجود شبکه های گوناگون بین المللی در قم که محصول انقلاب هستند سبب رواج تولیدات تلویزیونی و رسانه ای در قم شده اند. شبکه هایی که در موضوعات مختلف به برنامه سازی مشغول هستند و بیشتر به صورت ماهواره ای و اینترنتی به نمایش در می آیند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~