شاخص مدیران خرید در اسفند ۹۹ بهبود یافت

شاخص مدیران خرید در اسفند ۹۹ بهبود یافت

شاخص مدیران خرید در اسفند ۹۹ بهبود یافت

بررسی تازه ترین گزارش طرح شامخ (شاخص مدیران خرید) نشان میدهد شامخ کل در اسفند ماه به بالاترین عدد در سال قبل رسیده است.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که «شامخ» نامیده می شود را منتشر می کند که برمبنای تازه ترین گزارش، شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی اسفند ۱۳۹۹، عدد ۵۸.۳۳ را نشان میدهد که این عدد گواه بهبود وضعیت و رونق نسبی بخش خرده فروشی در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به بهمن ماه است که عدد شامخ ۵۶.۷۳ بود. عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد.
از طرف دیگر عدد شامخ در خرداد تا بهمن سال قبل به ترتیب ۵۰.۸۹، ۳۷.۵، ۵۱.۱۹، ۳۸.۷۸، ۳۳.۶۹، ۳۵.۷۱، ۴۵.۱۲، ۵۴ و ۵۶.۷۳ بوده که نشان میدهد عدد شامخ در اسفند ماه به بالاترین رقم رسیده است. همین طور بر طبق این اعداد خرده فروشی ها در ماه های خرداد، مرداد، دی، بهمن و اسفند رونق داشتند.
اتاق اصناف در گزارش خود فروش اختتام سال، اهدای کارت خرید به کارکنان ادارات و ارائه تخفیفات فروشگاهی را عامل بهبود وضعیت خرده فروشی ها در اسفند نسبت به بهمن ۱۳۹۹ عنوان کرده است. همین طور تعدادی از سیاست های فروشگاه های زنجیره ای درباب اعمال تخفیفات اختتام سال بر روی محصولات خود، سبب افزایش شاخص فروش کالا و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان شد.
همچنین در اسفند ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان با افزایش ۲۸.۴۹ درصدی به ۵۳٫۱۳ در اسفند رسیده که بیشترین میزان درصد تغییر شاخص ها در میان پنج مؤلفه اصلی شامخ بوده است. دلیل عمده این افزایش می تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال باشد.
در نتیجه رشد شاخص قبلی، شاهد رونق و افزایش در فاکتورهای میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (۱۱٫۳۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل)، شاخص میزان فروش کالا (۱۶٫۲۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) و همین طور کاهش ۱۴٫۵۸ درصدی شاخص موجودی محصول نهایی در انبار هستیم.
همچنین کاهش ۰٫۹۹ درصدی قیمت خرید مواد اولیه و همین طور افزایش میزان فروش کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل منجر به افزایش ۸٫۳۳ درصدی شاخص انتظارات در رابطه با فعالیت ها شرکت در ماه آتی شده است.
شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که بصورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همین طور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. در حقیقت شامخ (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، بوسیله دریافت پاسخ بنگاه های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می کند.
این شاخص بوسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و برمبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. مؤسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا بصورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.
گفتنی است که باتوجه به دشواری های بررسی تمام خرده فروشی، در این گزارش بر خرده فروشی های زیرمجموعه اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای تمرکز شده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~