تأثیر كرونا بر باغ كتاب

تأثیر كرونا بر باغ كتاب

تأثیر كرونا بر باغ كتاب

مدیرعامل باغ کتاب تهران با تشریح تأثیر کرونا بر وضعیت این مجموعه، درحالی از تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصدی باغ کتاب خبر می دهد که تهران وارد وضعیت قرمز کرونائی شده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا برمبنای خبر رسیده، محسن جلالی فراهانی، مدیرعامل باغ کتاب در چهارمین سالگرد شروع به کار این مجموعه، گزارشی از کارهای باغ کتاب در این سال ها ارائه کرد و از تأثیر جدی شیوع ویروس کرونا بر این مرکز آگاهی داد.
او درباره مسیر طی شده باغ کتاب در این چهار سال اظهار داشت: در زمان راه اندازی باغ کتاب تهران، قرار شد مکانی برای فراغت و استراحت خانواده های تهرانی و البته مسافران شهرهای دیگر باشد. با این تفاوت جدی که نمی خواهیم یک شهربازی روبسته بسازیم و مقرر است در پس زمینه همه کارهای تفریحی، میزانی از آموزش هم وجود داشته باشد. الان در باغ کتاب بازی های زیادی وجود دارد، ولی بازی خنثایی در میان آنها نیست. بنا بر این به شعار معروف باغ کتاب رسیدیم که می گوید «کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر». مقرر است حین همه بازی ها، بچه ها چیزهای تازه ای یاد بگیرند. پس از چهار سال، تا حدودی به اهداف اولیه رسیده ایم و خیلی از اشکالات را هم با بازبینی برطرف کرده ایم. این اصلاحات روز به روز انجام شده است و الان در همان مسیر حرکت می نماییم.

کمبود برق و مشکلات مالی؛ مهم ترین مشکلات باغ کتاب
مدیرعامل باغ کتاب تهران درباره موانع گسترش کارهای این مرکز هم اظهار داشت: مجموعه باغ کتاب هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و بخش هایی از آن نیمه تمام است. البته همه تلاشمان این بوده که این به چشم مردم نیاید و شاید خیلی ها متوجه نشده باشند که بعضی بخش های پروژه ناقص است. بعنوان مثال بام باغ کتاب هنوز کامل به بهره برداری نرسیده، چون آب و برق و فاضلاب آن تکمیل نشده است. حدود یک دهم فضای بام را به آمفی تئاتر روباز تبدیل نموده ایم که روزهای اخیر هم بازی های یورو را برای مردم نمایش می دهیم. این موانع زیرساختی سبب شده برخی کارها را نتوانیم در باغ کتاب محقق نماییم.
او اضافه کرد: مشکل دیگرمان کمبود برق است و تقریباً نیمی از میزان مورد نیازمان برق را در اختیار داریم. مثلاً پله برقی ها خاموش است و شهروندان باید از آسانسور استفاده کنند. یا مثلاً خیالستان را در تابستان خاموش کرده ایم.
جلالی فراهانی مشکلات مالی را یکی دیگر از موانع باغ کتاب دانست و اظهار داشت: باید این را در نظر داشت که در هیچ کجای دنیا از مجموعه ای مانند باغ کتاب انتظار سوددهی ندارند و چنین مکان هایی فقط در حدی درآمد دارند که بتوانند خودشان را اداره کنند. هزینه نگه داری تاسیسات، انشعابات، نیروی انسانی و… موجب می شود درآمد ما فقط کفاف اداره مجموعه را بدهد و دیگر به افتتاح بخش های جدید و… نرسد. ما در بهترین حالت توانسته ایم خودمان را اداره نماییم.
افتتاح پردیس تئاتر و موسیقی، آمفی تئاتر روباز و فروشگاه اینترنتی
مدیرعامل باغ کتاب تهران با اشاره به اینکه در این چند سال بخش های مختلفی در باغ کتاب افتتاح شده است، اضافه کرد: این مجموعه در سال ۱۳۹۶ با هفت بخش شروع به کار کرد و امروز ۳۰ بهره بردار مستقر داریم. مجموعه «فکربازیا» بعنوان یک مرکز تفریحی با بازی های گوناگون برمبنای مبانی روانشناسی و هوش های هشت گانه گاردنر، با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد. بخش «روبوکیدز» در سال قبل راه اندازی شد که در آن یک منطق رباتیک به همان بازی های کودکانه ساده خانه های بازی افزوده شده که موجب می شود در جریان بازی یک کشف و یادگیری هم برای کودک اتفاق بیفتد.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از بخش های مهمی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به باغ کتاب افزوده شد، پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب بود که یک استودیو ضبط موسیقی بسیار بزرگ دارد و گروه های بزرگ تا ۷۰ نفر نوازنده می توانند از آن استفاده کنند. یک بلک باکس با ۱۸۰ نفر ظرفیت برای اجرای نمایش دارد و سالن اصلی تئاتر آن هم با یک سن بسیار بزرگ به مساحت ۱۵۰ متر مربع، ۲۸۰ نفر ظرفیت تماشاگر دارد. این مجموعه در اوایل شیوع ویروس کرونا آماده شد و در یک سال اخیر بعنوان سالن تمرین در اختیار گروه ها قرار می گیرد.
بگفته جلالی فراهانی فروشگاه اینترنتی باغ کتاب هم چند ماهی است راه اندازی شده و شهروندان می توانند بصورت اینترنتی کتاب و سایر کالاهای باغ کتاب را از سایت shop.bagheketab.com خریداری کنند.
تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت باغ کتاب
او درباره تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر باغ کتاب هم اشاره کرد: بزرگ ترین بخشی که از کرونا لطمه دید، صنعت تفریحات بود. سفرها کنسل شد، هتل ها ضرر کردند، سینماها و شهربازی ها تعطیل شدند و… باغ کتاب هم چون نخستین کارکردش تفریح و فراغت خانواده هاست، خیلی لطمه دید. در طول زمان هایی که وضعیت شهر تهران قرمز می شد، تعطیل بودیم و درآمد مجموعه به شدت کاهش یافته است.
مدیرعامل باغ کتاب تهران افزود: در طول این مدت همه تلاشمان را کردیم که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نماییم. باغ کتاب سقف بلندی دارد و نظارت سخت گیرانه ای بر استفاده از ماسک توسط کارکنان و مراجعان داریم. رعایت این نکات موجب می شود شهروندان با خیال آسوده تری به باغ کتاب بیایند، اما با این وجود برخی درآمدهایمان حذف قطعی شدند. مثلاً اردوهای دانش آموزی که بامداد ها با همکاری مدارس برگزار می شد، موجب می شد باغ کتاب بسیار شلوغ شود. متاسفانه این ظرفیت با تعطیلی مدارس به کلی از بین رفت.
او با اشاره به سبب تعطیلی باغ علم کودک اظهار داشت: باغ علم کودک تنها بخشی است که سقف آن مجزاست و از سقف اصلی باغ کتاب پایین تر است. اعضای ستاد مقابله با کرونا در بازدیدی که داشتند، گفتند صلاح نیست تا زمانی که تهران از وضعیت نارنجی خارج نشده، این بخش باز باشد. علاوه بر این، در وضعیت فعلی برای فعال کردن باغ علم کودک کمبود برق داریم و حتی اگر وضعیت کرونا سفید بود، امکان این کار را نداشتیم.
تخفیف به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب
جلالی فراهانی کامل نگه داشتن منابع باغ کتاب را یکی از سخت ترین کارهای مدیریت این مجموعه دانست و توضیح داد: در یک کتابفروشی کوچک اگر کسی دنبال یک کتاب کم فروش بگردد و پیدا نکند، تعجب نمی نماید. اما باغ کتاب به سبب بزرگ بودنش، اصولاً باید کارکرد کامل بودن منابع را داشته باشد. منابع باغ کتاب باید به شکلی باشد که وقتی کسی کتابی می خواهد، بتواند بین ترجمه های مختلف آن کتاب انتخاب نماید. تامین کتابفروشی ای با این خاصیت ها کار سختی است، چون باغ کتاب با پخش کار نمی کند و مستقیم با خود ناشران کار می کند. کتاب به روز گرفتن از ناشر هم کار ساده ای نیست.
او اضافه کرد: ما بطور مداوم تازه های نشر را رصد می نماییم و پیش از اینکه یک کتاب تازه را از ناشر بگیریم، به سرعت چند نسخه اش را از دفاتر پخش تامین می نماییم که در ایام اول در کتابفروشی باشد. پس از چند روز کتاب را در تعداد بالا از ناشر می گیریم. این پروسه رو به بهبود است و گله از نبود یک کتاب در باغ کتاب کمتر از قبل شده است.
مدیرعامل باغ کتاب در آخر اظهار داشت: در ایام ۱۲ و ۱۳ تیر ماه به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب، تخفیف هایی در نظر گرفته شده است. این تخفیف برای کتابفروشی بزرگسال و کودک و نوجوان و فروشگاه آثار هنری ۱۰ درصد و برای خدمات خانه کودک، روبوکیدز، اتاق فرار، فکربازیا و باغ علم نوجوان ۵۰ درصد خواهد بود.
البته فراهانی در حالی خبر از تخفیف در این مجموعه خبر می دهد که وارد موج پنجم کرونا شده ایم و رنگ شهر تهران به لحاظ شیوع ویروس کرونا به قرمز تغییر پیدا کرده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~