در قطعه هنرمندان اراك كله پا نشوید!

در قطعه هنرمندان اراك كله پا نشوید!

در قطعه هنرمندان اراك كله پا نشوید!

به گزارش مدل کودک مرکزی آرامستان اراک دارای وسعتی حدود ۴۲ هکتاری است و از سال قبل مساله کمبود قبر و تکمیل ظرفیت این آرامستان خبرساز شد، در واقع شاید بتوان گفت کار این آرامستان تمام شده و بطور قطع شهرداری و شورای شهر باید به فکر فضایی جدید برای کاربری آرامستان باشند، که البته اقداماتی هم در این رابطه صورت گرفت، اما مبحث این گزارش چیز دیگری است، در واقع کار بخش هایی از این آرامستان، تمام که نشده گویا شروع هم نشده!
قطعه هنرمندان یکی از قطعات این آرامستان است. در واقع در نظر گرفتن بخشی ویژه برای به خاک سپردن پیکر انسان های فرهیخته ای که عمری را برای رشد فرهنگ این سرزمین سپری کرده و می دانیم و می دانید که در این راه چه بی مهری ها دیدند و چه خون دل ها خوردند، به امری معمول در خیلی از شهرهای کشور تبدیل گشته است، شاید این آخرین یا یکی از کارهایی است که شهرها تلاش می کنند برای این نام آوران عمدتا گمنام انجام دهند.

قطعه هنرمندان یا منتی بر هنرمندان درگذشته!
سرمایه های ارزشمندی که متاسفانه عمدتا آنگونه که باید شناخته نشدند و از وجود گرانقدرشان بهره چندانی برده نشد را در قطعه ای به نام “هنرمندان” به خاک می سپاریم، شاید کمی از بار گناه بی توجهی یا م توجهی به آنان که بر دوش برخی مسؤلان سنگینی می کند، کاسته شود!
البته در آرامستان اراک همین میزان احترام به این پیکرهای پرارزش هم دیده نمی گردد و گویی “قطعه هنرمندان” قطعه ای فراموش شده است که تنها عنوانی در بین عناوین قطعات این آرامستان را از آن خود کرده و بس! اگر با شنیدن این عنوان، فضایی در خور هنرمندان را در ذهنتان تصور می کنید، بدانید که بطور قطع در توهم به سر می برید! اینجا اوضاع خیلی بدتر از آن چیزی است که بتوانید تصورش را بکنید.

اینجا قطعه هنرمندان است، مراقب باشید کله پا نشوید
قطعه هنرمندان آرامستان اراک حدود ۲۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و تابحال حدود ۳۰ هنرمند در این قطعه به خاک سپرده شده اند.

یک تابلوی نازیبا تنها نشانی است که در محدوده این آرامستان می تواند شما را به سمت قطعه هنرمندان راهنمایی کند، گویا هنرمندان حتی در آرامستان هم سهم چندانی از توجه ندارند چون که شما بعد از گذر از قطعات ساماندهی شده تروتمیز که در بعضی از آنها فضاهای گاها لاکچری با خیابان بندی و فضای سبز و… برای درگذشتگان در نظر گرفته شده، در گوشه ای در انتهای آرامستان، تابلوی سفید رنگی را می بینید که عنوان “قطعه هنرمندان” روی آن درج شده، ولی آنچه بیشتر از این تابلو در این محدوده خودنمایی می کند، حجم زیاد زباله های ساختمانی است که اطراف قطعه و داخل آنرا به خود اختصاص داده اند، گویا اینجا نه قطعه هنرمندان که انباری برای دپوی زباله های ساختمانی آرامستان است!
لازم نیست برای دیدن این زباله ها اطراف قطعه را بنگرید، چونکه از همان ابتدا با آنها روبرو می شوید، اصلا هنگام ورود به قطعه باید مواظب باشید پایتان به این زباله ها گیر نکند و به قول امروزی ها کله پا نشوید، بعد از آنکه به سلامت وارد قطعه شدید باز هم به جای مشاهده هرگونه فضاسازی متناسب با عنوان قطعه و در شان هنرمندان، تپه هایی از نخاله های ساختمانی را در سمت چپ و مجموعه ای از بلوک هایی که مقرر است در نقاطی از آرامستان بکار گرفته شوند را در سمت راست قطعه می بینید، گویا هنرمندان به جز پذیرفتن نخاله ها مسئولیت نگهداری از مصالح ساختمانی را هم برعهده گرفته اند!

این قطعه دیوارکشی نشده، خاکی است و در ایام پنجشنبه و جمعه که سیل مردم به آرامستان سرازیر می شود، نقش پارکینگ را هم ایفا می کند و مردم خودروهایشان را در این فضا پارک می کنند، در مجموع، هیچ چیز این قطعه به فضایی که به صورت ویژه برای هنرمندان درگذشته در نظر گرفته شده باشد، نمی خورد.
با شنیدن عنوان “قطعه هنرمندان” آدمی فضایی را مملو از گل و درخت، همراه با فضاسازی ها و نمادهای خاص تصور می کند، گویی انتظار دارید روح هنرمندانه ای در این قطعه جاری باشد، اما دریغ از ذره ای توجه، اینجا جز چند درختی که به احتمال بسیار زیاد توسط خاندان هنرمندان درگذشته لابلای قبرها کاشته شده چیزی تحت عنوان فضاسازی به چشم نمی خورد، چه رسد به گل و نماد و امثال آن!
قطعا اگر این فضا فوق لاکچری هم بود فرقی به حال هنرمندان از دست رفته نمی کرد، بخصوص آنکه آنها در زمان زنده بودن هم خیر چندانی از این شهر و استان ندیدند و مهاجرت خیلی از آنها از این استان، گواهی بر این مدعاست، اما در نظر گرفتن چنین عنوانی در آرامستان شاید قرار بوده ادای دینی هرچند کوچک از جانب این شهر نامهربان به هنرمندان، به آنان باشد، اما به نظر می آید آرامستان اراک هم اکنون ادای این ادای دین را در می آورد.

بویژه این که خانواده هنرمند درگذشته باید فرایند ای را به جهت اینکه عزیزشان را در این قطعه به خاک بسپارند طی کنند و ارشاد باید هنرمند بودن متوفی را تایید کند و با این وصف این قطعه حداقل از نگاه مردم یک قطعه ویژه به حساب می آید.

قطعه هنرمندان، انبار نخاله ها و مصالح ساختمانی آرامستان
فرزند یکی از هنرمندان متوفی با انتقاد از وضعیت کنونی قطعه هنرمندان آرامستان اراک، اضافه کرد: در زمان تحویل قبر در قطعه هنرمندان، یکی از مسؤلان مبلغ واقعی قبر را ۲۵ میلیون تومان عنوان نمود و گفت، در صورتیکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاییدیه ای در مورد هنرمند بودن متوفی عرضه کند، ۹۰ درصد تخفیف جهت دفن هنرمند در این محدوده اعمال می شود و ما با دریافت این گواهی در نهایت، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید قبر در این قطعه پرداخت کردیم.
وی بیان نمود: متاسفانه وضعیت قطعه بسیار اسفبار است، دپوی نخاله های ساختمانی و بلوک هایی که از بخش های مختلف آرامستان در این قطعه جمع شده است، این بخش از آرامستان را تبدیل به انباری برای آرامستان تبدیل نموده است که به هیچ عنوان در شان هنرمندان نیست.

به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، برای آگاهی از کم و کیف اقدامات انجام شده توسط آرامستان اراک در برابر این قطعه، با مدیرعامل آرامستان گفت و گو کردیم.
آدینه در گفت و گو با ایسنا، در مورد ساماندهی قطعه هنرمندان آرامستان اراک اظهار نمود: این قطعه به هیچ عنوان در شان و جایگاه مردم و هنرمندان اراکی نیست و ساماندهی آن در اولویت کاری قرار دارد.

نخاله ها برای دیوارکشی دپو شده است
وی ضمن اشاره به این که با پیمانکار پروژه مسطح سازی قطعه عقد قرارداد شده است، در مورد نخاله های دپو شده در محوطه قطعه هنرمندان اظهار داشت: به منظور دیوارکشی و انجام پروژه ساماندهی قطعه هنرمندان، درحال جداسازی آجرها از نخاله ها هستیم تا برای دیوارکشی به طول ۶۰ سانتی متر استفاده گردد و کف قطعه هم موزاییک خواهد شد.
آدینه با تکیه بر این که امروز با توجه نیازهای موجود، آرامستان اراک به یک مجتمع کارگاهی تبدیل گشته است و در همین لحظه ۵ پیمانکار بزرگ در بخش های مختلف مشغول به کار هستند، اضافه کرد: به تازگی قرارداد موزاییک کاری قطعات منعقد شده است و قطعه هنرمندان هم همچون اولویت های این پروژه است و در تابستان جاری حتما موزاییک کاری و مسطح سازی آن انجام می شود.

بلوک ها به آرامستان جدید منتقل می شوند/کار تا ۴۰ روز آینده آغاز می شود
وی با اشاره به اینکه دپوی این نخاله ها در قطعه موقت است، اضافه کرد: بلوک های دپو شده هم به منظور دیوارکشی آرامستان جدید در این منطقه انباشت شده است چونکه این قطعه به آرامستان جدید نزدیک است، فضایی مسطح دارد و جابجایی آن راحتتر است و حداکثر برای زمانی حدود یک ماه انباشت شده و بمحض دریافت دستور برای آماده سازی آرامستان جدید این بلوک ها منتقل می شود.

مدیرعامل آرامستان اراک اظهار داشت: عملیات ساماندهی عمرانی این قطعه با هماهنگی اداره کل ارشاد استان حداکثر تا ۴۰ روز آینده شروع می شود، البته این عملیات باید قبل از اینها آغاز می شد.
وی وسعت قطعه هنرمندان آرامستان اراک را حدود ۲۵۰۰ متر مربع دانست و اضافه کرد: این وسعت برای مسطح سازی و موزاییک کاری با عنایت به وسعت و مساحت کل ارامستان اراک خیلی کم است بنابراین ساماندهی این بخش از آرامستان با جدیت انجام می گیرد و در اسرع وقت طی جلسه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این قطعه را از وضعیت کنونی خارج می نماییم.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، گفته می شود که قیمت هر قبر در قطعه هنرمندان حدود ۲۵ میلیون تومان است که با عنایت به این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند بودن متوفی را تایید کند ۹۰ درصد تخفیف لحاظ می شود و در واقع برای هر قبر در این قطعه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.
آدینه در مورد قیمت قبرهای قطعه هنرمندان به ایسنا اظهار داشت: اکثریت مطلق آرامستان اراک شامل قطعات عمومی است و مبلغی حدود ۲ میلیون تومان برای عرضه خدماتی چون کفن و دفن، شست و شو، نصب موزائیک اطراف قبر، فضای سبز و آبیاری و نگهداری دریافت می شود و قطعه هنرمندان هم شامل این شرایط می شود.
وی افزود: قطعه هنرمندان یک قطعه عمومی به حساب می آید و در واقع فروش قبر در آن انجام نمی گیرد و بعد از تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این که متوفی یکی از هنرمندان شهرستان اراک است، در این قطعه به صورت مجانی دفن می شود و تنها رقمی حدود ۲ میلیون تومان برای عرضه خدمات دریافت می شود.
مدیرعامل آرامستان اراک با تاکید براینکه در کل آرامستان اراک به هیچ عنوان قبری با رقم ۲۵ میلیون تومان وجود ندارد، اضافه کرد: قیمت قبر در قطعات ویژه آرامستان اراک که مسطح سازی شده و شامل حجره هایی است، به رقم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد و در هیچ نقطه دیگری از ارامستان رقم بیشتری برای قبر وجود ندارد.
آدینه بیان نمود: نقشه برداری قطعه انجام شده است، بخشی از آرامستان تبدیل به پیاده راه و بخشی از آن تبدیل به فضای سبز می شود و در آرامستان جدید هم در صورت ضرورت قطعه ای ویژه هنرمندان اختصاص خواهد یافت.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، هم اکنون وضعیت قطعه هنرمندان طبق توصیفات و مشاهدات خبرنگار ایسنا، نابسامان و در هم ریخته است و باید منتظر ماند و دید که آرامستان تا ۴۰ روز آینده چه برنامه ای برای این قطعه خواهد داشت.

البته بی توجهی متولیان فرهنگ و هنر استان به این بخش هم سوال برانگیز است، در واقع بطور قطع مسئولیت آنها در این عرصه، تنها به صدور گواهی در خصوص هنرمند بودن فرد درگذشته خلاصه نمی گردد و نظارت بر آنچه در این قطعه می گذرد و حفظ شان کسانی که عمری را برای حفاظت از فرهنگ و هنر این سرزمین صرف کرده اند، یکی از وظایف مهم این مجموعه است تا حرمت آنها حتی بعد از مرگ هم حفظ شود.
در نظر گرفتن فضایی ویژه برای یک قشر، نباید تنها وسیله ای برای ابراز فضل مدیران شهری و فرهنگی اراک در جلسات و گردهمایی ها در حوزه توجه به ابعاد مختلف خدمات شان باشد و آنچه در حوزه خدمات رسانی حتی در آرامستان اتفاق می افتد باید با آنچه ادعا می شود، اگر یکی نیست، حداقل نزدیک باشد، نه چنین دیر و نه چنان دور.
نکته مهم اینجاست که این قطعه محدوده ای تازه ساز نیست و آرامستان اراک سال ها برای ساماندهی آن فرصت داشته، اما گویی اولویتی در این خصوص احساس نکرده است و البته در این اولویت ندادن ها جای خالی نظارت متولیان فرهنگی دیده می شود و حالا باید منتظر ۴۰ روز آینده برای ساماندهی این قطعه بمانیم!
وضعیت نابسامان این قطعه تنها یکی از نابسامانی ها در این شهر است و باید منتظر ماند و دید که شورای شهر جدید چگونه در این حوزه نقش آفرینی خواهد نمود و شهرداری در دوره جدید شورای شهر چه عملکردی را در مورد خدمات شهری به نمایش خواهد گذاشت.
لازم به ذکر است که ایسنا نقش متولیان فرهنگی استان در حفظ حرمت هنرمندان و اقدامات آینده آرامستان اراک در مورد این قطعه و البته دیگر معضلات شهری را پیگیری خواهد نمود.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~