معاون وزیر راه خبر داد؛ درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورایعالی ترابری رفت

معاون وزیر راه خبر داد؛ درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورایعالی ترابری رفت

معاون وزیر راه خبر داد؛ درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورایعالی ترابری رفت

به گزارش مدل کودک مدیرعامل شرکت راه آهن از عرضه تقاضای شرکتهای ریلی مسافری در خصوص افزایش قیمت بلیت از جانب شرکت راه آهن به شورایعالی ترابری اطلاع داد.

سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لغو یا ادامه وضعیت فروش بلیت قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد ظرفیت به سبب کرونا اظهار نمود: پروتکلهای بهداشتی را ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می کند و شرکت راه آهن مرجع تغییر این وضعیت نیست؛ البته حفظ سلامتی مسافران و همکاران ما در قطارها، اولویت ماست.
واکسیناسیون مأموران قطار به زودی آغاز می شود
رسولی تاکید کرد: اخیراً با دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون مهمانداران و نیروهای عملیاتی قطارهای مسافری دیدار داشتیم که با موافقت وزارت بهداشت همراه شد؛ ما از شروع شروع واکسیناسیون ضد کرونا، نامه نگاری های گوناگونی با وزارت بهداشت برای اولویت دادن به واکسیناسیون مهمانداران و مأموران قطارهای مسافری داشتیم که بالاخره با این درخواست موافقت و قرار شد بزودی واکسیناسیون مأموران قطارهای مسافری تا چند روز آینده آغاز شود.
گفتنی است هفته گذشته خبرگزاری مهر طی گزارشی بر مطالبه به حق مهمانداران و مأموران قطار در خصوص واکسیناسیون، تاکید کرده بود.
تسهیلات کرونایی شرکت های ریلی به کجا رسید؟
وی با اعلان اینکه شرکت راه آهن در مدت یک سال و نیمی که از شیوع ویروس کرونا سپری شده، کمک های خوبی به شرکت های ریلی داشته، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات کرونایی که دولت برای شرکت های ریلی مسافری در نظر گرفته، مدت طولانی است که به سبب سخت گیری بانک عامل در وثایق متوقف مانده و شرکت های ریلی بعضاً نتوانسته اند این وثایق را تأمین و تسهیلات کرونایی را دریافت نمایند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با این وجود شرکت راه آهن تا به امروزه تا جایی که توانسته کمک هایی به شرکت های ریلی داشته است.
چرا ایرلاین ها وام کرونایی دریافت نمودند ولی شرکت های ریلی نه؟
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه شرکت های هواپیمایی کوچک با دارایی های محدود توانستند به سرعت تسهیلات کرونایی با ارقام نسبتاً بالا دریافت نمایند ولی شرکت های ریلی مسافری علیرغم داشتن سرمایه های خوبی در حوزه واگن، از دریافت این تسهیلات بازمانده اند؟ اظهار داشت: باید از مدیران بانک عامل این سوال را پرسید که چرا هنوز هم از اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت های ریلی سر باز می زنند؟ ما همه آنچه مورد نظر مدیران بانک عامل بود و در جلسات گوناگونی که حضوری یا تلفنی با آنها عنوان شد، پذیرفتیم؛ حتی شرکت راه آهن قبول کرد تا ضمانت بانکی شرکت های ریلی مسافری را Back to Back متقبل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما باز هم وقتی در چرخه حقوقی و اداری بانک عامل قرار گرفت، آنها تقاضای جدیدی مطرح کردند؛ تأخیر در اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت های ریلی مسافری، خسارت را تشدید کرد؛ اگر این تسهیلات را شرکت های ریلی به جای سال جاری، سال قبل دریافت می کردند، وضعیت آنها خیلی فرق می کرد و گرفتار مشکلات فعلی نمی شدند.
بخش زیادی از شرکت های ریلی وام کرونایی نگرفته اند
رسولی اشاره کرد: وقتی شرایط ویژه ای مانند شرایط کرونایی رخ می دهد، دولت به خاطر آن شرایط، مصوبات خاصی را صادر می کند که همچون آنها، بخشنامه ستاد ملی مقابله و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به بانک مرکزی است و بر مبنای آن بانک ها می توانند واگن های شرکت های ریلی را بعنوان وثیقه بانکی بپذیرند؛ این چنین بخشنامه هایی برای تسهیل این شرایط ویژه است تا شرکت ها از بحرانی که ممکنست به آن گرفتار شوند عبور کنند.
وی تاکید کرد: با وجود این، تا امروز بخش زیادی از شرکت های حمل و نقل ریلی نتوانسته اند تسهیلات کرونایی را از بانک عامل دریافت نمایند.
درخواست شرکت های ریلی مسافری برای افزایش قیمت بلیت
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تقاضای شرکت های ریلی مسافری بابت افزایش قیمت بلیت قطار بیان کرد: شرکت های ریلی به کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را ارایه داده اند؛ پیشنهادهای واصله در این کمیسیون بررسی و در صورت تصویب، به صحن شورای عالی ترابری ارسال می شود. اما تا کنون کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری، مصوبه ای در این خصوص نداشته است.
وی اشاره کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت که از جانب شرکت های ریلی به راه آهن ارسال شده، به شورای عالی ترابری عرضه کرده ایم و باید مراحل قانونی خویش را طی کند؛ ضمن این که ما عدد و رقمی به شورای عالی ترابری نداده ایم و گفته ایم که در کمیسیون فرعی و صحن علنی شورای عالی ترابری درباره آن بحث و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.
جزئیات افزایش قیمت بلیت قطار در ۴ سال گذشته
معاون وزیر راه با اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه های شرکت ها و همینطور مزید بر علت شدن رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا، اظهار داشت: افزایش قیمت بلیت قطار مسافری که از سال ۹۷ تا به امروز رخ داده در مقایسه با رشد هزینه های شرکت های ریلی مسافری، توانایی پوشش دهی این هزینه ها را نداشته است؛ سال ۹۷ یک مصوبه افزایش قیمت داشتیم در صورتیکه از ۹۴ تا آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت در ۹۷، هیچ نوع افزایش نرخ بلیتی رخ نداده بود؛ یعنی پایه افزایش قیمت بلیت در سال ۹۷، نرخ های سال ۹۴ بوده است.
وی بیان کرد: در سالهای ۹۸ و ۹۹ دو سری افزایش قیمت بلیت رخ داد که به ترتیب ۲۲ و ۲۰ درصد در تیر ماه همان سال ها صورت گرفت که به این معناست که سفرهای نوروزی آن دو سال را شامل نشده بود؛ از طرف دیگر در هنگام اعمال مصوبه افزایش قیمت بلیت، برای رعایت حال مردم، در مسیرهای پر تردد و پر تقاضا، افزایش کمتری در نرخ ها شاهد بودیم.
رسولی گفت: باتوجه به تقاضای کم سفر در اغلب روزهای سال، شرکت های ریلی حتی در نرخ های مصوب هم نمی توانند بلیت بفروشند و آنرا با تخفیف عرضه می کنند و تنها در روزهای پیک تقاضای سفر است که امکان فروش بلیت در نرخ های مصوب وجود دارد.
با افزایش قیمت بلیت موافق نیستیم ولی قیمت فعلی هزینه ها را پوشش نمی دهد
وی متذکر شد: ما در شرکت راه آهن علاقه مندیم که افزایش نرخ بلیت، برای مسافران سنگین نباشد. ما با افزایش قیمت موافق نیستیم؛ ای کاش سطح هزینه ها به شکلی بود که اصلاً افزایش قیمتی اتفاق نمی افتاد؛ هم اکنون هم اگر کمک های شرکت راه آهن به شرکت های ریلی نباشد، شرکت ها به هیچ عنوان نمی توانند به فعالیت ادامه دهند.
رسولی درباب افزایش سهم ریل از حمل بار اظهار داشت: در سالهای اخیر راه آهن به مبحث حمل کالاهای اساسی از بنادر توسط ناوگان ریلی توجه ویژه ای داشته است؛ ما در راه آهن تمام تلاش خویش را مصروف کردیم تا سهم ریل از حمل کالا به صورت کلی و در کالاهای اساسی به صورت ویژه افزایش یابد؛ سال قبل رشد خیلی خوبی در حمل کالا داشتیم؛ سال جاری هم همکاری خوبی با شرکت های تجاری دولتی و پشتیبانی امور دام برای حمل کالاهای اساسی داشته ایم.
حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار درحال تبدیل شدن به یک رویه
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: هماهنگی های خوبی با بنادر، گمرک و دیگر دستگاهها داشتیم و موفق شدیم حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار را در بندر شهید رجایی از سر بگیریم که سال قبل پس از ۱۵ سال این اتفاق برای یکی دو بار رخ داد؛ اما سال جاری این مساله با قدرت بیشتری در حال انجام می باشد و کالاهای اساسی مستقیماً از کشتی وارد قطار می شود؛ قطار هم مستقیماً به سمت انبارهای غلات در سراسر کشور سیر می کند.
واگن های لبه بلند هم به جمع ناوگان حامل کالاهای اساسی پیوست
وی توضیح داد: در بندر امام خمینی (ره) هم توافق خوبی برای حمل کالاهای اساسی توسط واگن های لبه بلند داشته ایم؛ این توافق، توان و ظرفیت ما را افزایش می دهد؛ هم اکنون تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی با قطار، با سرعت بیشتری از بندر امام خمینی (ره) در حال انجام می باشد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~