تازه ترین اظهارات وزیر ارشاد دولت رئیسی

تازه ترین اظهارات وزیر ارشاد دولت رئیسی

تازه ترین اظهارات وزیر ارشاد دولت رئیسی

مدل کودک: وزیر ارشاد در تازه ترین اظهاراتش در مورد تغییر در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا چابک سازی این وزارتخانه توضیحاتی داد و همین طور از آخرین فیلم ها، کتاب های که خوانده هم نام برد و به برخی سوالات روز پاسخ داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنج شنبه(۱۱ شهریورماه) با حضور در برنامه شهر فرنگ در مورد چشم اندازهای حوزه فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم سخن گفت.
به گزارش مدل کودک به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به نخستین پرسش در مورد مسائل مطرح شده در خصوص بیگانگی وی با حوزه فرهنگ اظهار داشت: بنده یک سابقه ۲۳ ساله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتا با این حوزه بیگانه نیستم و نگاه من اساسا غیر کارشناسی نیست، البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می پذیرم و تلاش بنده و همکارانم براین است که فضای گشادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تامین نماییم.
وی در مورد این که در زمینه فرهنگ گرفتار ابتذال هستیم، اشاره کرد: حوزه فرهنگ و هنر پاک و مقدس است و شکی در آن نیست، در عصر جدید ما با یک هنر مدرن همانند سینما، تئاتر و… روبرو می باشیم، اما در تاریخ ایرانی اسلامی ما همیشه شاهد یک قدمت تاریخی در امر فرهنگ و هنر هستیم که کاملا مقدس و پاک است، خوشبختانه این تقدس و تبرک حوزه فرهنگ و هنر که در کشور ما وجود داشته به حوزه فرهنگ مدرن هم تزریق شده و البته ممکنست در این دوره در بخش هایی لطمه هایی وارده شده باشد که قابل حل است اما در مجموع نمی توان چنین شائبه ای را در مورد فرهنگ و هنر ایرانی تصور کرد.

به دنبال تقویت آموزش های هنری هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباب سفر استانی خود به اصفهان و اعلام برنامه کوتاه مدت برای کاهش لطمه های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اظهار داشت: در شروع این سفر به یکی از هنرستان های اصفهان که در سال ۱۳۱۵ افتتاح شده سر زدیم، در همین راستا استاد فرشچیان پیام داده بودند که از هنرستان ها حمایت نماییم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان پشتیبانی از بحث آموزش های هنری بود.
اسماعیلی تصریح کرد: اصفهان یکی از پایتخت های فرهنگ و هنر ایران زمین است، در همین سفر که به مناسبت هفته دولت تدارک دیده شده بود، از برنامه کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خبر دادیم، در این برنامه گام اول ما واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد. از طرفی دیگر بسته های حمایتی را در نظر گرفتیم که تلاش ما بر این است که بتوانیم آنرا در ستاد کرونا به تصویب برسانیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه درباب بسته های حمایتی رییس محترم جمهور هم نظر مساعد داشته و حمایت همه جانبه خودرا اعلام کردند، در این بسته حمایتی یک سری کمک های بلاعوض و همین طور تسهیلات با سود کم را خواهیم داشت، بدین جهت کسانی که هنر کارت دارند از این بسته حمایتی بهره خواهند برد و اهتمام ما بر این است که یک بسته کامل ارائه نماییم. هفته گذشته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را به پیش ببرند و همکاران ما تا سه شنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و روز چهارشنبه هم در جلسه ای با حضور دکتر رئیسی مورد بررسی قرار گرفت.

وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است
وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی در ارتباط با جلب اعتماد هنرمندان نیز اشاره کرد: هنر حاکمیت باید این باشد که اعتماد همه مردم را جلب نماید و در زمینه فرهنگ این امر مضاعف است برای اینکه هنرمندان روحیه لطیفی دارند، بنده و همه همکارانم وظیفه داریم فضای اعتماد عمومی بین دولت و مردم خصوصاً هنرمندان ایجاد نماییم.

دسترسی عادلانه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم می کنیم
اسماعیلی درباب وعده خود در مجلس در خصوص مبارزه با ویژه خواری، بی عدالتی و فساد اقتصادی، اظهار داشت: عدالت در هنر باید در همه کشور اجرا شود برای اینکه فرهنگ و هنر مختص تهران نیست. ما هنرهای فراموش شده در خیلی از اقوام داریم، به همین دلیل تلاش ما بر این است که دسترسی عادلانه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم نماییم. نباید بگذاریم گلوگاه هایی ایجاد شود که منشاء فساد است.
وی افزود: برای نمونه درباب موضوع هنرستان ها و آموزش های هنری اهتمام داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای رشد هنر فراهم گردد، در حقیقت هنرستان ها مخصوص تهران نیست و این امکان باید برای سایر استانها هم فراهم گردد، همین طور فضای اشتغال نیز باید فراهم گردد، ضمنا جشنواره های استانی را باید ایجاد نماییم تا امکان رشد کارهای هنری در زمینه هنرهای نمایشی، سینمایی، موسیقی و… شکل بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت وظیفه احیا و تسهیل گری دارد، رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند «همه کارهای دولت باید پیوست عدالت داشته باشد» و فرهنگ هم از این امر مستثنی نیست و باید همه استانها از یک فضای یکسان فرهنگی و هنری بهره ببرند.
اسماعیلی افزود: تلاش ما بر این است که سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی نماییم، بخش قابل توجهی از هنرمندان ما احساس نارضایتی دارند برای اینکه معتقدند که امکان نمایش و حضور در صحنه را ندارند و این یعنی حلقه های محدودی وجود دارد که امکان کار برای دیگران را سلب می کند، باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت، خیلی از اهالی فرهنگ و هنر باید ابزار بروز هنر خودرا داشه باشند.

تعطیلی اصناف و خانه های سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد
وی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موسیقی، سینما و تئاتر اظهار داشت: در زمان گرفتن رای اعتماد با مدیران خانه تئاتر، سینما و موسیقی جلسه گذاشتم و سخنان این تلاشگران عرصه هنر را شنیدم، دقیقا زمانی که گلایه ها از برنامه پیشنهادی ما وجود داشت این جلسه انجام شد و شائبه ها از بین رفت، البته شخصا تلاش کردم بدون حاشیه از این گلایه های به وجود آمده عبور کنم و در عمل به هنرمندان برنامه ها را تبیین کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه تعطیلی اصناف و خانه های سینما، تئاتر و موسیقی را رد کرد و اضافه کرد: ما در برنامه پیشنهادی یک بخش با عنوان گزارش وضع موجود و در بخش دیگر برنامه های پیشنهادی را داشتیم و آن گزارش وضع موجود برای شفاف سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم و برنامه ما برای آنها چه خواهد بود.
اسماعیلی در ارتباط با ناامنی بازار محصولات فرهنگی هنری اشاره کرد: در زمینه آثار نمایشی این امر کاهش پیدا کرده و اپلیکیشن ها و VOD ها کمک کرد تا جذابیت باندها و سارقان آثار هنری از بین برود و مردم با یک دسترسی سهل و هزینه کم آثار خوبی را ببینند، اما در زمینه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد، گاهی یک کتاب برجسته می شود و بمحض دیده شدن همان کتاب را فورا تکثیر می کنند و حق ناشر و مولف را هم نمی پردازند و تلاش ما در این عرصه بر این است که از این اتفاقات جلوگیری نماییم.

به دنبال چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با تکنولوژی های جدید هستیم
وی در مورد تغییر در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا چابک سازی این وزارتخانه اظهار داشت: در این راستا با دو موضوع متضاد روبرو می باشیم، از یک سو اصحاب فرهنگ و هنر علاقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و یک علقه سازمانی دارند و این وزارتخانه را خانه خود می دانند، از طرفی چابک ‍ سازی در بعضی بخش ها نیاز است اما ما نمی خواهیم حوزه قلمرو را از بین ببریم، تعدادی از معاونت ها از نظر ساختار و اهداف گرفتار تغییر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملا عوض شده است، تکنولوژی های جدید امروز در عرصه های مختلف ورود کرده است و بدین جهت ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خودرا تنظیم کند تا عقب نیفتد، اگر ما تغییرات را ایجاد نکنیم حوزه فرهنگ و هنر از تحولات جدید عقب می ماند و بدین جهت در برنامه های تحولی ما چابک سازی ساختاری متناسب با تکنولوژی های جدید دیده شده است و امیدواریم در این عرصه اتفاقات خوبی رخ دهد.
اسماعیلی اشاره کرد: هم اکنون یکی از اولویت های ما آماده سازی همین برنامه تحولی است که قبل از حضور بنده در این وزارتخانه مجموعه قبل کار را آغاز نموده بود و خوشبختانه در زمینه دیجیتال کارهای خوبی را انجام داده بودند، البته نواقصی هم وجود دارد که برطرف می نماییم و هدف ارتقاء ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به همین دلیل هم افزا با برنامه های قبلی به پیش می رویم.
وی تصریح کرد: هم اکنون به دنبال تغییرات ساختاری در مدیریت ادارات کل استانی هستیم، در مجلس شورای اسلامی بسیاری از نمایندگان به موضوع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشتند، البته سهم حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناسب نمی باشد، به همین دلیل تعدادی از ادارات کل ما در شهرهای مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد: بخش عمده ای از کارهای ما بصورت سامانه ای جلو رفته و اهتمام ما براین است این مسیر را با کمترین هزینه طی نماییم و عدالت در حزوه فرهنگ و هنر اجرا شود.

جشنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است
اسماعیلی در مورد این که آیا جشنواره ها به دلیل هزینه های گزاف حذف می شوند، اظهار داشت: جشنواره فلسفه و ماهیتش این نیست که به خاطر هزینه بخواهیم با آن اینطور برخورد نماییم، خیلی از جشنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است، بنده با این نظر مخالف هستم، این که تغییرات یا ادغام هایی در جشنواره ها صورت بگیرد منطقی است اما تعطیلی نخواهیم داشت، با تغییرات و ادغام ها اسراف مالی کم می شود اما در عین حال کارهای فرهنگی هنری به خوبی پیش می رود.
وی بالا بردن کیفیت جشنواره ها را یکی از برنامه های این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بمنظور گسترش فرهنگ و هنر و به مثابه یک فرصت برای این حوزه قلمداد کرد.

باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباب امکان تعدیل قیمت کاغذ اظهار داشت: باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم، هم اکنون بیش از ۹۰درصد اقلام ما همچون کاغذ، فیلم و زینک، جوهر و دستگاه های تکثیر و دیجیتال وارداتی است، ما می توانیم جلوی تورم این اقلام را بگیریم و اگر ملی سازی صنعت نشر رخ دهد و در داخل کشور قسمتی از این فضا را با وزارت صمت، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها ایجاد نماییم به ثبات خواهیم رسید و از نوسان ها جلوگیری می شود، هم اکنون اگر با این شرایط به پیش برویم در ماه های آتی در این عرصه همچون کاغذ با مشکل روبرو خواهیم بود.
اسماعیلی از گلایه تعدادی از فعالان عرصه چاپ در خصوص سخت گیری های قوانین و بخشنامه ها آگاهی داد و اظهار داشت: بخش عمده ای از مشکلات در بخشنامه ها و قوانین است، ما آنچه را به بخشنامه ها مربوط می شود حل خواهیم کرد و آنچه در زمینه قوانین باشد را نیز با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درمیان گذاشته و بررسی و در صدد رفع آن ها تلاش خواهیم کرد.

آرایش ما در زمینه رسانه منفعل است
وی در ارتباط با مهم ترین نیاز امروز رسانه ها اشاره کرد: یکی از حوزه هایی که بنده خیلی در آن کار کردم حوزه رسانه بوده است. بدین جهت در این عرصه بعنوان کارشناس رسانه حرف می زنم، آرایش ما در زمینه رسانه منفعل است، وقتی هشتگ ها و ترندها را در رسانه ها می بینیم ضعف رسانه ای ما دیده می شود، رهبر معظم انقلاب در جلسه تنفیذ به آرایش رسانه ای اشاره کردند و ما باید در این عرصه آموزش و تربیت نیروی انسانی و استفاده از تکنولوژی های جدید را در دستور کار قرار دهیم. درواقع آرایش رسانه ای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد آفندی تغییر کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در امر رسانه باید فضای رشد به جوانان بدهیم، فعالان ما در زمینه رسانه نسبت به همسایگان بالاتر هستند ولی نسبت به تراز جهانی ضعف هایی داریم، برخی از خبرنگاران و عکاسان ما درآمد بسیار پایین دارند و باید از جامعه رسانه ای دفاع کرد.
اسماعیلی در ارتباط با این که فرهنگ و هنر سیاست زده است، اشاره کرد: قسمتی از فرهنگ و هنر سیاست زده است، گاهی در انتخابات و فضاهای سیاسی شاهد این مساله هستیم، این که گاهی حس می نماییم که استفاده ابزاری از اهالی فرهنگ و هنر می شود خوب نیست، برای اینکه اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و باید به آنها احترام گذاشت.

برنامه های جدید نیازمند نیروهای تازه نفس است
وی در ارتباط با تغییر معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز اضافه کرد: ما جلساتی را با معاونان و مدیران فعلی داشته ایم، تعدادی از مدیران از خستگی و فشارهایی که در چهارسال گذشته داشتند صحبت کردند و خودشان داوطلب برای رفتن هستند اما ما از همکاری آنها استقبال می نماییم، البته برنامه جدید نیاز به افراد جدید هم دارد، در این میان تعدادی از مدیران فعلی با این برنامه ها همراه هستند و از سایرین نیز خواسته ایم تا لحظه ای که هستند حداکثر تلاش خودرا بکنند.

موسیقی گوش می کنم و فیلم زیاد می بینم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا شما موسیقی گوش می دهید اظهار داشت: بله موسیقی قسمتی از سبک زندگی همه ما است، اغلب در ماشین گوش می کنم و حتی مدتی پیش به دنبال یک موسیقی نوستالوژیک از استاد قره باغی بودم که به سختی آنرا پیدا کردم. البته خواننده های جوان ما نیز بسیار توانا و خلاق هستند.
اسماعیلی در مورد آخرین فیلمی که دیده بود اظهار داشت: من فیلم زیاد می بینم، چون در صداوسیما هم مدیرکل نظارت بودم بسیار فیلم نگاه می کردم، البته سینما به خاطر اپیدمی کرونا با محدودیت ها و تعطیلی هایی همراه بود و اهتمام کردم در این شرایط سخت بوسیله پلت فرم ها فیلم ببینم و آخرین فیلم سینمایی که دیدم فیلم آقای مجید مجیدی بود.

یکی از برنامه های ما تقویت حوزه پویانمایی است
وی اشاره کرد: البته به همراه فرزند خود انیمیشن هم نگاه می کنم و یکی از برنامه های ما در زمینه پویانمایی است و به دنبال تقویت و پشتیبانی از این حوزه هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رابطه خود با کتاب و شعر اشاره کرد: آخرین کتاب بنده هفته پیش برای چاپ آماده شد و با کمک مجموعه همکارانم در چاپ دانشگاه تهران کار به پیش رفته است، به حوزه شعر نیز علاقمند هستم و حتی عموی بنده یکی از شاعران برجسته منطقه ما است و تندیس ایشان در میدان شهر نصب شده است.
اسماعیلی همین طور در مورد پیام استاد علی نصیریان به وی اظهار داشت: من بلافاصله پس از این پیام با ایشان تماس گرفتم و ابراز تشکر کردم، ایشان یکی از شخصیت های برجسته هنر کشور ما هستند، ایشان تنها بازمانده از نسل اساتیدی همچون جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز هستند که باید از حضورشان بیشتر بهره ببریم که متاسفانه کرونا امکان دیدار حضوری با ایشان را محقق نکرد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~